Nekromanti Konventsäventyrs längd

The_Gorger

Hero
Jag funderar på vad som är lagom längd (i sidor) för ett konventscenario. Att skriva långt är ju inga problem, men de stackars spelledarna skall ju läsa skiten, och det är inte så kul, om man har otur och får det dagen innan.

30-40 sidor inkl. allt kan det ses som något sorts max?

Krille

Super Moderator
"30-40 sidor inkl. allt kan det ses som något sorts max?"

Jupp. Av någon anledning så brukar jag komma upp till den sidmängden och även om spelledarna gillar äventyret så är det för mycket.

Olle Linge

Snigel
Beror på vad du skriver

Jag skulle säga att svaret på din fråga beror mycket på vad sidorna faktiskt innehåller. Det är på tok för mycket med 20 sidor om det är sådant man måste komma ihåg. Hjälpmedel, tips och annat kan det å andra sidan nästan inte bli för mycket av.

Jag är inte intresserad av material som jag ändå kommer att glömma bort under spelets gång (nej, jag vill inte slå i äventyret under spel). Jag är väldigt intresserad av funderingar kring scenariot, till exempel:

<ul type="square">
[*]Vad gör man om det går för snabbt?
[*]Vad gör man om det går segt?
[*]Hur sköter man för få spelare?
[/list]

Listan kan förstås göras längre, men jag tror poängen framgår. Hjälpmedel som kan användas under spel är också bra (översikter, färdigskrivna lappar, flödesscheman över synnerlign komplicerade händelser och sådär). Jag tycker att scenariot Krille skrev till GothCon förra året (Fem och slottsmysteriet) var bra på de flesta punkter till formen.

Johan K

Gammal & dryg
30-40 sidor inkl. allt kan det ses som något sorts max?
Den dagen som jag skulle ha mod nog at våga sl:a på ett konvent så skulle jag bli mycket stressad om det var fler sidor än 30-40 sidor. Så jag tror att det blir aldeles lagom att ha det som maxgränns.
Btw, blev lite nyfiken här åxå ! Vad är det är det för scenario som du skall skriva ?

/ Johan K, som undrar hur mycket snö som egetligen skall komma idag..

The_Gorger

Hero
Det är det första jag skriver, så jag är lite feg, därför är det ett humorscenario. Humorscenarier kan ju oftast vara roliga även om scenariet är dåligt skrivet, så länge sl är ok. Här är en länk.

För att samtidigt svara på Snigel (och Krille): Det där var verkligen ett bra äventyr! Jag fick lite idéer att implementera. Tack!

MrG

Swashbuckler
Till att börja med skulle jag säga att det beror på innehållet och layouten. Mer än 40 sidor avskräcker nog de flesta och frågan är vad de skulle kunna fyllas med. När jag tittar på lämplig mängd av olika textbitar uppskattar jag typ följande:

-Plott ca 10 sidor (tydligt indelat vad som tros dyka upp och svar på vad spelarna kan tänkas fråga)
-Karaktärer max 2 sidor text styck (tror man vill ha minst en halv sida, men oftast är mitt problem inte att skriva för lite), ev en sida stats
-Spelledartips och tankar kring scenario 1-2 sidor
-Handouts (så länge de är snygga och välgjorda, har jag aldrig sett någon ha för många)

Det borde göra att mina scenarion ska hamna på en 25 sidor... men de sväller över ibland.

Viktigast för mig är nog att speltesta, tänka efter på vad som är viktigt och speltesta igen, och så upprepa processen. Vårt bålda mål nu är att hinna speltesta det med en spelledare som inte varit med och skrivit i god tid, för att hinna få feedback på det och kunna justera det innan deadline. Ifjol hann vi nästan med det, så jag borde rappa på att skriva nu istället för att skriva här :gremlaugh: Håller nästan på att skapa en speltestcirkel här i Göteborg också så arrangörer kan ta hjälp av varandra...

MrG

Swashbuckler
Det är det första jag skriver,
I så fall måste man ju också tillägga, kul att du vill och vågar!

Och ora dig inte allt kommer gå bra, bara var ute i god tid, speltesta mycket, håll dig väl med konventet och ragga så många spelledare som du faktiskt känner i första hand.

Behövs alltid fler som vågar skriva konventsscenario!

Johan K

Gammal & dryg
Det är det första jag skriver, så jag är lite feg,
Wya to go !!
Då är du modigare än vad jag kommer att vara !! Dock så vore det skoj att ha dig som l igen.
Så säg till ifall du tänkte speltesta det & behöver lite folk för att lira det !

Big Marco

Läskig
Jag undrar lite varför du tänker på sidantal främst? Betänk hellre de scener som är tänkta att ingå - vanligen räknar man med att en scen tar spelarna mellan 30-60min att gå igenom, vilket ger ca 6 scener på 4h. Dessa bör skrivas lagom omfattande IMO.

Själv föredrar jag så korta och effektivt skrivna konventsscenarier som möjligt - gärna rakt på sak direkt till läsaren. Ju färre sidor desto bättre.

MrG

Swashbuckler
Jag har svårt att räkna på det, då mina "scener" tenderar att vara väldigt olika beroende på scenario. Medan ena sceanrio kan vara skrivet med en 6 större "scener", kan nästa vara skrivet med tjugo "klipp".

Men instämmer i tankesättet, tänk efter vad du vill ha sagt som är viktigt för scenariot och skriv bara det.

Är för övrigt förtjust i flödesscheman över hur scenariona oftast flyter på...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Som jag ser det så beror konventsäventyrets längd i hög grad på hur genomtänkta karaktärerna är. Ju mer inbyggda konflikter, motsättningar eller personlighetsdrag desto mindre omfattande behöver själva handlingen vara. Men är karaktärerna bara ett antal siffervärde som spelarna helt får fylla med mening så bör nog fler händelser inkluderas i resten av äventyret.

Jag tror dock att man ska akta sig att skriva för mycket och att överdimensionerade äventyr är betydligt vanligare än sådana som är för korta. Har man en relativt öppen handling och spännande rollpersoner så räcker det oftast relativt få sidor. Däremot bör du så klart se till att äventyret är så pass tydligt och lätt att spelleda som möjligt. Så att slänga med några sidor tips och tydliga sammanfattningar skadar inte. Slutligen så är handouts nästan alltid ett välkommet inslag.

MrG

Swashbuckler
Jag tror dock att man ska akta sig att skriva för mycket och att överdimensionerade äventyr är betydligt vanligare än sådana som är för korta. Har man en relativt öppen handling och spännande rollpersoner så räcker det oftast relativt få sidor. Däremot bör du så klart se till att äventyret är så pass tydligt och lätt att spelleda som möjligt.
Jag håller med dig, men måste samtidigt få trycka på vikten av flexiblitet i scenariot. Man ska ha friheten för spelarna att kunna ha det öppna scenariot som du pratar om. Men det måste finnas stöd för spelledaren om gruppen är insiativlös. Det är nöten som vi oftast sliter mest med, att skriva så att det passar alla grupper så gott som möjligt.

Sen kan jag helhjärtat instämma i det du uttrycker så rätt; Ju mer inbyggda konflikter, motsättningar eller personlighetsdrag desto mindre omfattande behöver själva handlingen vara. och Slutligen så är handouts nästan alltid ett välkommet inslag.

Så ska jag hem efter jobbet och finslipa på karaktärerna och fixa mer på handouts :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Re: Men hur...

Ofta massvis "neonskyltar" i stil med OM de inte kommer på ett sätt att lösa själva A så kommer B inträffa och fixa A

Lös struktur är också bra så man har scener som kan komma i rätt valfri ordning (skulle ha ett Irrbloss scenario att hänvisa till, de brukar vara kanon på det elemäntet), men sedan ha moment som gör det enkelt att hitta mellan scenerna om spelarna har lägre insiativ.

MrG

Swashbuckler
Re: Men hur...

Kanske är svårare att förklara än jag tänkt på, då det finns många olika sätt att skriva scenarion på. Jag skriver rätt mycket så som jag uppskattat scenarion bäst när jag själv spellett andras.

Jag brukar lägga upp det ungefär så här:
-Inleda med en presentation om hur scenariot är tänkt, spelledarmässigt, historia, nödvändig bakgrundsinfo, vad som är nödvändig systeminfo, karaktärsbalans och vad annat som kan vara intressant.
-Karaktärer (och när man skriver dem ska man självklart tänka på interaktionsmöjligheterna mellan dem, se till att de nog kommer prata, samarbeta och lägg gärna i lite såpa)
-Historien i scener. I den ordning jag tror de är troligast. Yttre händelser (dvs vad kommer ske närmst oavsett vad rollpersonerna gör, typ "tidvattnet spärrar av ön vid midnatt"). Tankar om hur spelarna förmodligen kan hitta mellan scenerna, tankar om hur man gör om spelarna fastnar och inte kommer på hur att ta sig vidare.
-Slut, oftast en bunt förslag och tankar om hur man kan sluta, men här måste spelledare få öppning att välja vad som passar gruppen
(-Utvärdering grupperna, när man upptäcker att konventet gjort en till tournering)

Blev det klokare? Annars kan vi ta och maila tips fram och tillbaka, för då behöver jag nog veta mer om vad och hur du skriver för att kunna förklara mig bättre. Om ni vill spana in vårt scenario med tiden och komma med feedback gör jag gärna detsamma (kan jag gör hur som förresten :gremwink:)

Ett knep jag alltid rekomenderar är titta på hur andra har gjort, så läs och testspela sceanrion och sno de skrivstilar du uppskattar.

EchonCique

Hero
Massor med om.

Men om du nu faktiskt masar dig över till mig så har jag mer än en handfull olika scenarion du kan få kolla i för att få inspiration och tips från. Har samlat på mig en del scenarion från konventen och det tidigaste jag fortfarande har kvar är ett KULT-scenario på LinCon 1994 tror jag.

Har dock en del nyare som är bättre upplagda och som framförallt har handouts. Handouts är guld :gremwink:.

Och inte att förglömma, mitt och Ymir's scenario som till mångt och mycket är skrivet så som MrG drog upp lite längre ned här.