Låt oss göra slag i saken (se Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?) vad skulle ett konventspelledargille kunna tillföra? Jag tänker nu i det korta perspektivet, redan inför nästa konvent, och jag har stulit friskt ifrån förra tråden.
Vi kan inte råda/kräva att konventet betalar något till spelledarna, det är deras ekonomi och det är något de får besluta över. Det betyder att alla förslag måste kunna utföras på fritiden och till minimal kostnad (det utesluter inte stipendier och bidrag så klart).
Stötta konventet med kvalitetsgranskning av äventyr
"Detta äventyr är kvalitetsgranskat av Konventspelledargillet. Läsbarhet: 4, Detaljrikedom att hålla reda på: 2, Tillgång till kompletterande information till SL: 5"
Ta fram logga för konventspelledare att användas på forum
"Jag spelledde på GothCon MCXII"
Lobba för att konventen listar vilka som spelledde
Folk skall om fem år kunna gå tillbaka och hitta vem som spelledde på GothCon 2023. (Detta blir per konvent och upp till dem, det finns integritetsaspekter.)
Skriv ett manifest och syfte med gillet
En sammanfattning av tråden...
Vi kan inte råda/kräva att konventet betalar något till spelledarna, det är deras ekonomi och det är något de får besluta över. Det betyder att alla förslag måste kunna utföras på fritiden och till minimal kostnad (det utesluter inte stipendier och bidrag så klart).
Stötta konventet med kvalitetsgranskning av äventyr
- Definiera ett antal kvalitetskriterier för vad som utgör ett bra konventsäventyr utifrån en oerfaren spelledares perspektiv. (Att ett skräckäventyr inte är skrämmande är inte gillets problem.)
- Skriv en handledning som konventledningen kan skicka till alla författare i god tid. HTML och PDF.
- Skriv en handledning som konventsledningen kan använda sig av då de planerar arbetet före konventet och under konventet för att spelledarna skall få vettig info.
- Skriv en handledning som äventyrsförfattarna kan använda sig av då de planerar arbetet före konventet och under konventet för att spelledarna skall få vettig info.
- Skriv en handledning som konventsledningen kan skicka till alla som visat intresse.
- En lista på frågor som spelledaren kan ställa till spelarna i början av spelpasset. Exempelvis hur regeltrogna de vill vara (ge en lista på påståenden som kvantifierar istället för vaga uttryck, är de med på spelpasset för att de vill speltesta spelet?), tärningsrullande vs friform, godispauser, karraktärsstudier vs aktion, vilka förväntningar spelledaren har på passet för egen del.
- Skriv en kortare text som konventsledningen kan använda för att rekrytera spelledare.
"Detta äventyr är kvalitetsgranskat av Konventspelledargillet. Läsbarhet: 4, Detaljrikedom att hålla reda på: 2, Tillgång till kompletterande information till SL: 5"
Ta fram logga för konventspelledare att användas på forum
"Jag spelledde på GothCon MCXII"
Lobba för att konventen listar vilka som spelledde
Folk skall om fem år kunna gå tillbaka och hitta vem som spelledde på GothCon 2023. (Detta blir per konvent och upp till dem, det finns integritetsaspekter.)
Skriv ett manifest och syfte med gillet
En sammanfattning av tråden...