Nekromanti Konventsrapport från SävCon XIII

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett litet tag till går det att se konventes sida och arrangemangslista på http://www.interaktivhistoria.se/savcon/

Jag var på SävCon, det var givande. Jag återkommer med en längre rapport när jag varit ute med hunden och fått lite ordning på bagaget.

wilper

Äta och sova

Maten var mycket bra, men det brukar den vara på SävCon. Årets höjdpunkt var lördagens böngryta, men rödbetsgrytan var verkligen mums den med. Konventet löser så gott som alla kostrelaterade problem genom att servera enkel vegetarisk/vegan mat rakt genom, det funkar bra.

Sömnen har varit ett problem för mig på SävCon tidigare år, stora överfulla sovsalar med stök i korridorerna nätterna genom. Men i år hamnade jag i en sal med lagom mycket folk, det var inga problem att hålla ljuset släckt hela natten då skolan bytt ut sitt krångliga system med rörelsevakter. Och faktiskt, det var väldigt få som bestämde sig för att pumpa upp sina madrasser efter midnatt. Jag fick sova ostört hela natten till lördagen, och på söndagen väcktes jag först vid sex-tiden, vilket var rätt drägligt.

Annars var det rent och snyggt rent allmänt, och jag såg aldrig någon städa. Antingen var besökarna prydligare än jag väntat, eller så var städarna ninjor.

wilper

Spelade spel

Spelpassen i någon sorts tillfredställelseranking.

Itras By - Det gamla guldkornet Ett Hjärta av Stål fick komma fram ännu en gång. Den här gången med gamla vänner och en av deras bekanta. Bra kemi, och även om de körde av rälsen och drog iväg lite hade vi trevligt. Jag fick klippa rätt ordentligt i handlingen för att knyta ihop det på utsatt tid.

Lady Blackbird - Konventsöppning med en väldigt åldersblandad grupp. Det gick bra, men jag blev påmind om att jag borde översätta rollformulären till svenska. De yngsta spelarna hade en del problem med att läsa orginalen, och det är ju tråkigt om något så simpelt som språket skall bli en stötesten.

Kagemusa - Korpa körde Kagemusa för mig, DeBracy och Gnomvid. Det var första gången jag spelade och de andra var veteraner. Jag missade nog rätt mycket av det som var spelets egentliga poäng, men jag ägnade mig åt landskapsmålande och hade riktigt trevligt. Det var kul att spela en chill nunna.

A State of Mind - DeBracy, ickeforumiten E? och jag körde ASOM. Det var trevligt, vi var studenter och anställda på ett universitet i Moskva på 80-talet. Det slutade med att min forskningsassistent hoppade av till Tyskland efter att ha stulit databand, mitt framför näsan på KGB.

The Daughters of Verona - Söndagsmorgonens aktivitet blev TDoV med en jättegrupp på 9 pers. Lite orelaterade saker hade fått mig på dåligt humör och min entusiasm var inte på topp. Vi lyckades inte riktigt få till en samstämmig vision av vart vi var på väg med berättelsen. Jag och DeBracy ägnade rätt mycket ork och tid åt att försöka valla de olika agendorna och trådarna mot något som liknar spelets premiss. Men det slutade lyckligt i alla fall. Den åldrade Esclaus rymde från sitt eget bröllop och tog med sig Bianca för att fara på ett sista äventyr tillsammans med henne. Och bröderna fick sina systrar, och det blev bröllop och kalas på slutet. Dessutom dök en tysk kejsare upp i slutet på fjärde akten.

wilper

Diverse övrigt.

SävCon lägger mycket ork på att arrangörer och spelledare skall trivas. Av de konvent jag varit på är SävCon absolut bäst på den fronten.

I år bjöds spelledare och arrangörer på ett fika (som var överdådigt försett med fantastiskt fikabröd) för att snacka strunt, ventilera, nätverka och ha det trevligt i allmänhet. Ett initiativ som jag hoppas återse.

Sovsalen har jag redan nämnt i en annan post, men den var bra. Om det initiativet kvarstår kan nog min SävCon-svit förlängas ytterligare några år. Annars har jag gått över till att sova på hotell när jag åker på konvent, något som gör kostnaden och tröskeln för att faktiskt ge sig av blivit högre.

Jag skulle kunna ha sålt en massa av mina spel om jag bara haft några att sälja.

Jag fotograferade ganska mycket. Två rullar kinesisk fulfilm blev det. Jag får återkomma när de är framkallade om det blev någon trevlig bild.

Jag var en sväng till Collectors, köpte kortkondomer till mina utvecklingsprojekt, lite presenttärningar till Enhörning och ett brädspel.

wilper

Indierummet är dött. Länge leve ?

Jag och DeBracy är överrens om att inte fortsätta med Indierummet Nordnordost i dess nuvarande form. Om några andra krafter vill ta över det så lär vi dock stötta dem.

Efter 5 år på SävCon är vi redo att gå vidare och göra något annat, och diskussionerna om vad det andra skulle vara har pyrt under ytan i ett år eller mer. Vi återkommer när vi har listat ut mer exakt vad det blir.

wilper

Forumitspotting

Antagligen massor.

Men det var kul att skaka tass med Björn Wärmedal, Cissi och Icarus-Dream även om jag inte fick tillfälle att spela med någon av dem.

Jag satt dock i någon timme med Icarus-Dream och snackade speldesign i en väldigt designad soffa. Det var juste.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Re: Indierummet är dött. Länge leve ?

wilper said:
Jag och DeBracy är överrens om att inte fortsätta med Indierummet Nordnordost i dess nuvarande form. Om några andra krafter vill ta över det så lär vi dock stötta dem.

Efter 5 år på SävCon är vi redo att gå vidare och göra något annat, och diskussionerna om vad det andra skulle vara har pyrt under ytan i ett år eller mer. Vi återkommer när vi har listat ut mer exakt vad det blir.
Intressant! Ser fram emot att få veta mer :gremsmile: Är det något specifikt med det nuvarande formatet som ni tycker funkar mindre bra?

wilper

Jag vill inte lägga ord i DeBracys mun, men mina skäl till att döda Indierummet är:

1. Jag har inte samma pepp för det längre. När vi körde igång var vår agenda "Att visa upp nya, intressanta små spel." Det var länge sedan jag faktiskt hade med mig något nytt och coolt jag ville visa upp. De mest spelade spelen var Zombie Cinema och Fiasco!. Inget av dem är nytt, och det är med viss välvilja som jag kan kalla ZC intressant, även om det förvisso är litet.

2. Speltypen passar inte alla besökare. En hel del besökare söker upp Indierummet för att vi erbjuder drop-in spel. Men vissa har en gruppdynamik och preferenser som gör att de spel vi för med oss inte passar. Det är plågsamt att dra en grupp genom ett spel som inte passar dem, eventuellt har gruppen inte roligt, och "spelledaren" har garanterat inte roligt. Det spiller över och sprider dålig energi.

3. Fem år är en lång tid att göra något, oavsett vad. Det har börjat gå rutin i Indierumsarrangerandet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Björn Wärmedal said:
Intressant! Ser fram emot att få veta mer :gremsmile: Är det något specifikt med det nuvarande formatet som ni tycker funkar mindre bra?
Vad som är symptom och orsak är svårt att säga men över åren så har vi grävt fram allt färre nya spel och entusiasmen har falnat en del. Lite skämtsamt skulle man väl kunna säga att vi arrat Zombie Cinema-rummet liksom.

Vi har nog alla kännt av att vi hamnat i pass där vi också fått jobba onödigt hårt för onödigt lite eget kul. Jag blåvägrar att medge att indiespel skulle vara nåt ovanligt knepigt för en nybörjare, men jag kan gå med på att det nog är knepigare än ett dungeon crawl för en genomsnittlig grupp 12-årigingar. Jag tyckte det var awesome att det var många unga spelare på konventet i år igen (det var ett tag sen sist) men det är en del pyssel med att valla dem. :gremsmile:

Indierummets utbud speglar inte heller det vi spelar hemma så bra längre. För mig och wilper har ju old school-stuket stått för rätt stor andel av spelandet på hemmaplan senaste åren. Det är väl Korpa, GnomviD och w176 som varit coola hippa kids och spelat moderniteter som Apocalypse World.

Något som funkar bra däremot är "drop in"-formatet (vilket i princip inte är drop in på SävCon, vi får ju lag schemalagt men det funkar i praktiken nästan likadant). Det är väldigt väldigt skönt att inte vara fastlåst vid att göra samma sak 4-6 pass på ett konvent utan att kunna passa in lite efter egen energinivå, vad som kan funka för gruppen, osv. I nuläget skulle jag ärligt talat inte kunna tänka mig att gå och spelleda någon annans färdiga scenario, och knappt ens mitt eget om jag skulle skriva något. Drop in/smörgåsbord-upplägget är nån slags nödvändighet tror jag.

Kanske blir det Nordnordosts spelsalong nästa år. Vi får se.

DeBracy

Typiskt dig att skriva samma sak fast med 40% av utrymmet. XD

DeBracy

Re: Äta och sova

wilper said:
Maten var mycket bra, men det brukar den vara på SävCon. Årets höjdpunkt var lördagens böngryta, men rödbetsgrytan var verkligen mums den med. Konventet löser så gott som alla kostrelaterade problem genom att servera enkel vegetarisk/vegan mat rakt genom, det funkar bra.
Ja, mycket bra! För tio år sen höll ingen på med sånt, men senaste åren har ambitionen varit att det ska finnas mat på plats. Det är awesome att slippa äta skräpmat i en helg bara för att det är konvent. Hurra för lagad konventsmat!

wilper

Uppvärmning

Just, jag ledde uppvärmningen också.

Alla de som närvarade på öppningen fick delta i ett 10-minuters meet-and-greet-spel. Det gav energi och jag såg många glada ansikten.