Nekromanti Konventsrapport : Knytkonvent med NordNordOst

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
NordNordOst har knytkonvent igen. Den här gången är det dubbelt så stort så vi har spridit ut oss på två platser. Förra gången var jag med på alla arr, nu får jag bara se hälften. Spelarna driver fram och tillbaka mellan de båda lägenheterna hela helgen för att spela. Ascoolt.

I går, fredag, spelade vi Montsegur 1244. Det var ett grymt spel, men får U i presentation. En salig röra inför spelet och även under spelet blev det lite förvirrat ibland. Min prognos är att det blir 18 årsgräns på konvent, och vi översätter och skriver om hela spelet innan vi sätter upp det.

Nu på morgonen spelade D&D (Holmes / Blue book '78), DeBracy arrade. Det fanns de som var genuint intresserade, själv hakade jag på mest för att få skriva in ännu ett spel i min lista av testade spel. Det gav lite insikter iaf, något att ta med mig om jag får för mig att dra fram D&D någon gång.

Samtidigt körde de Zombie Cinema på den andra spelplatsen, skall bli kul att höra hur det gick.

Just nu är det Polariseftermiddag, jag och DeBracy fick se två spelare fly efter D&D, så vi blev passlösa. Vi hoppas att få höra en spelrapport från andra gängets Polaris under middagen innan vi drar igång Love in the time of Seith i kväll.

wilper

Konventet är över. Själv har jag slängt in en pytt i panna i ugnen, sitter i soffan och kollar vad som hänt på forumet sista dagarna, och bara softar.

15 deltagare, 9 spelade omgångar, två spelplatser, två stora middagar, sjukdom, katastrofer och inställda spel. Det är rätt skönt att bara softa en stund nu.

Men roligt har vi haft, spel har vi spelat så det stått härliga till. Jag har blivit tagen av knytkonventsformen, det är en snarlik upplevelse till vanliga konvent, men samtidigt mer nära och trevligt.

Nästa gång skall jag nog se om vi kan växa ytterligare något i storlek, men bortom 30 personer tror jag blir ohanterligt. Jag avundas inte konventsgeneraler på större konvent. Som det är nu hinner jag ju spela själv alla pass också.

wilper

Henrik kommenterar Zombie Cinema

Henrik är inte forumit, men vill ändå dela med sig av spelrapporter.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Zombie Cinema:
Vi hann lätt med två omgångar. Men de tog inte riktigt av sådär. Misstänker att vi behöver läsa reglerna bättre. Skulle vara bra med en lathund av något slag, då regelhäftet är så layoutat att det blir svårläst. Som vi körde blev det fånigt svårt att få någon överlevande på 3 personer.

Det var ganska intressanta perspektiv dock. Först utspelade det sig i en konflikterad stad i mellanöstern. Amerikanerna tog sig in och en galen arabisk biolog släppte ut ett zombievirus som Amerikanerna ville ha. Det slutade med att han dukande under för en mindre aggresiv art av viruset och blev zombiemästare.

Andra omgången var postapokalyptisk fantasy där magi var svårkontrollerad. Det resulterade i att en stad blev zombiefierad. Men zombierna utvecklade ingrediens och behöll den sista levande människan (tillika nekromantiker) som sin drottning.
</div></div>

wilper

Henrik kommenterar Polaris

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Polaris:
Här saknade vi också några regler tror vi. Men det går ju bra att köra på i alla fall. Den lathund vi fick var inte helt uttömlig dock och skulle behöva en revidering. Den var en mycket bra idé dock.

Spelet blev intressant dock. Det jag tyckte var speciellt roligt var att det gift en demon hade använt mot en av riddarna, senare också drabbade en annan demon. Som blev lurad att avslöja hur den första demonen kunde dräpas. =) För en gångs skull bled det inte 4-0 till demonerna, snarare 2-2.
</div></div>

wilper

Henrik kommenterar Star Trek / Star Wreck

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Star Trek/Wreck
Det här var egentligen 2 rollspel. Först spelade vi Prime Directive som är ett Star Trek spel som koncenterar sig på taktiska strider med Prime Teams. Hårt sammansvetsade elitförband för federationen. Spelsystemet är detaljerat med hård tonvikt på strid och tonvis med färdigheter och poäng som skall fördelas. Systemet är inte så illa dock, och det beskriver häktiska strider ganska väl.

Efter det spelade vi Star Wreck ( http://rpg.starwreck.com/ ) som utspelar sig i ett univers som är en Finsk parodi på Star Trek. I federationen är alla genomgoda och superkompetenta. I P-federationen är alla värdelösa och egoistiskt elaka. I det här systemet går det ut att försöka misslyckas så katastrofalt som möjligt.

Uppdraget gick ut på att hjälpa en planet som har tankar på att gå med i federationen med ett inrikespolitiskt problem. Några av innvånarna har blivit kommunsiter och motarbetar federationen genom att kidnappa deras diplomater. Uppdraget gick bra, gruppen kunde spåras och tillintetgöras och alla diplomater kunde fritas.

Sedan gjorde vi samma äventyr, men med alla uppskruvade som de kufar de är i Star Wreck. Folk kunde knappt hantera en dörr. Torrianen, som var hermafrodit, kunde inte komma på vilket omklädningsrum att använda i badhuset. Spanaren var en new ager som blev distraherad av minsta fjäril han såg. Lardassianen höll på att därnka kaptenen när de föll av en brygga och fick dumpa alla sina vapen. Det var intensivt men kanske lite väl mycket slapstick för genren. Det korta äventyret gjorde dock att det inte blev en påfrestning, och jag som spelledare har aldrig haft så kul under en debreifing. Någonting man defenitivt skall ha i Star Wreck. Det är då spelet går över till The Blame Game, då man får belöning efter hur mycket man kan skylla på de andras misslyckanden och blåsa upp sina egna handlingar. Jag skrattade så jag skrek åt vad som sades.

Vi såg fördelar med båda systemen och spelstilarna. Men det var intressant att kasta två så diametalt motsatta spel och spelstilar back to back. Vet dock inte om jag lärde mig något som jag inte redan visste. Mer än att jag tyckte det gick mycket bättre att klippa i Star Wreck än Prime Directive. Men Wilhelm har påstått att jag måste lära mig det.
</div></div>

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
D&D ála 1978

• Gjurtslaug, en dvärg med tvåhandsyxa och 7 HP. Han hade högst karisma så han blev förstås party leader.
  • Athlas Himmelmann, en tjyv med 5 HP (en miss av mig, tjyvar har ju bara 1t4 i Hit Die!).
  • Christofferos, en präst med fullplåt, sköld, och 2 HP.
  • Gründalf, en magiker med 1 HP.

GnomviD

Heresiark
  • Raimond, borgens herre.
  • Corba, borgsdamen.
  • Bernard, en riktigt svining riddare.
  • Garnier, en legoknekt med vacklande tro.
  • Faye, en nyfiken sexårig flicka.
  • Amiel, Fayes nioåriga storebror som ville bli prefekt (motsv. präst).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: D&D ála 1978

Jag vill absolut testa Safirkungarnas krypta.
Kan tänka mig att det är lätt göra förstora dungeons. Då rummen kan ta ganska lång tid

wilper

Medan världen går under och Montsegur 1244

Montsegur 1244
Jepp, jag håller med om "Häftigt och berörande, men svårgreppat och dåligt förklarat."

Det var väldigt intensivt och jag bar det passet med mig genom hela konventet. Den dåliga förklaringen får jag ta på mig till viss del, jag hade tankarna på annat håll och får be om ursäkt för det. Men faktum är, att för att vara ett så kort och litet spel rent textmässigt så är det det mest kaotiskt strukturerade spelet jag sett. Det lutar åt att jag skriver om det innan det kommer med i vår spelväska, eller allra minst gör ett fuskblad som sammanfattar allt och förklarar hur man skall göra.

Katarerna var verkligen intressanta och jag håller med om att det hade varit bra med mer info om dem, mer än hälften av materialet i mina föreläsningar kom inte från spelet, jag hade läst på en hel del innan. Samtidigt ville jag inte kväva er i en enorm infodump.

Jag spelade Corba, slottsfrun, och tänkte "Det här är ju en given match, jag förkastar den katarska tron och sen lever jag lycklig i alla mina dar.", Corba var ju inte katar. Det visade sig dock inte vara så enkelt.

Vad gäller 18-årsgränsen så tror jag stenhårt på den, det här var riktigt ruggigt stundtals.

Medan världen går under
Det var inte planerat att spela MVGU på konventet, men när spelledarn vart sjuk körde jag ett pass med kort varsel. Det gick bra:

wilper.wordpress.com/2010/12/14/playing-while-the-world-ends-by-wilhelm-person/

Det kändes verkligen bra att få sluta med ett lyckligt slut.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK

Gissar på att ni inte använde smågubbar, hur skulle det ha funkat tror du? Hade dom någon kartritare?
ritade du upp rummen eller beskrevs dom bara?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Hans. said:
Gissar på att ni inte använde smågubbar, hur skulle det ha funkat tror du? Hade dom någon kartritare?
ritade du upp rummen eller beskrevs dom bara?
Vi använde inga figurer, utöver några spelpjäser (typ Fia) och en pennvässare (!) för att visa marschordning. När det blev flera orcher samtidigt kändes det ibland som om det hade varit en bonus att ha figurer, mest för att hålla reda på vem som var i läge för att kunna attackera vem.

Jag har tänkt att jag ska rota fram min gamla HeroQuest-låda och ta med den till Ume så jag har lite figurer att testa med nästa gång! :gremsmile:

Jag kan inte minnas att jag ritade upp nåt särskilt åt dem, utan det blev just bara beskrivet. De blev lite roligt för kartritaren (som de förstås hade en av) när jag passade på att säga fel gällande väderstreck nån gång här och där. :gremsmile: