Montsegur 1244, The Academy och Summercamp
Montsegur 1244
På fredagen spelade jag, w176, Gnomvid och en ickeforumit det danska spelet Montsegur 1244. Det var som vanligt bra. Det var iofs två roller som valde bålet, men det kändes ändå som en livsbejakande omgång för mig på något vis, kanske för att min huvudroll Corba valde att leva för att kunna följa sina döttrar. Som vanligt blev det väldigt fint att spela ut consolamentum vid sidan av bordet.
The Academy
Lördag förmiddag spelade vi The Academy hemma hos mig, det var bara jag och risto av forumiterna, och de andra tre var i varierande grad nybörjare på indiespel (och en hade spelat rollspel första gången kvällen innan). Som spelomgång betraktat får omgången godkänt, den var ok men det tände aldrig riktigt till. Men som speltest var det lysande. Alla spelarna kunde sätta ord på vad det var de tyckt gått snett och kom med förslag på vad man kunde göra åt saken. Många, stundtals motstridiga önskemål, men jag fick mycket att fundera på till nästa omgång.
Omgången utspelade sig på en undervattensbas norr om Sibirien, i en alternativ historieskrivning där kalla kriget blivit avbrutet av en solstorm som sopat bort det mesta av atmosfären. Människorna hade tagit sin tillflykt till havet och på skolan utbildades pionjärer och vetenskapsmän som skulle återerövra jordytan.
Summercamp
Söndag kväll spelade vi w176s spel/scenario Summercamp. En skräckhistoria om barn på konfirmationsläger i Stockholms skärgård. Det var kul i dubbel bemärkelse, dels var det en helt ok story och det blev sådär mysläskigt emellanåt. Men framför allt så blev det tillfälle till att belysa tillvaron för tonåringar och hur det utvecklats på vissa sätt och ändå var densamma på andra över tjugo år, från min egen tonårstid på 80-90 tal, till lärarna i spelgruppens högstadieelever i dag.
Min pluggiga rollperson Hillevi kommer att dröja kvar i mina tankar länge, även om hon gick ett dystert öde till mötes i spelet.