Nekromanti Konventsrapport NärCon 2013

Genesis

Ni dés ni maître
NärCon är över. Jag var där. Det blev en hel del lir, även om man satt sysslolös ibland. Överlag var det lägre kvalitet på spelandet eftersom det inte var ett rollspelskonvent och man spelade mycket med cosplayande tonåringar som ville få in Pokemon i alla rollspel. :gremsmile: Men jag är glad att jag åkte; det var kul. Höjdpunkten var att få spela Kagematsu, som jag velat prova på länge nu. Kul spel, om än något stel scenstruktur (fast inte lika illa som A Taste for Murder).

Också kul (och kanske symptomatiskt för besökarna?) var att Mumins värld blev spelat mer än alla andra AW-varianter tillsammans. Det var det näst mest spelade spelet, efter Drakar & bananer.

Pilzefrau

hon/henne
Jag var såklart också där och spelade, och är väldigt nöjd. Som arrangör är jag nöjd att vi blev så många, och jag tror att det gjorde stor skillnad att ni kom dit, Genesis och Han. Stort tack!

Jag är stolt över mitt Muminspel. Nu när det har spelats har jag en eller två ändringar jag kanske ska göra, men i övrigt håller det ihop bra och det blev mysiga historier utan särskilt mycket ansträngning. Jag spelade två gånger (och Linn två) och jag tänkte ut ett litet problem de skulle få lösa men första gången kom vi aldrig ens dit utan fokus hamnade på att rodda ihop teaterföreställningen trots att primadonnan blev inlåst i källaren och ingen ville spela riddaren och döda draken. Andra gången tog jag fram samma prep som jag hade struntat i första gången, och historien om frostpaddan som startade vintern för tidigt blev också bra.

Två saker kändes jättebra:
– Alla rollpersoner skriver upp en sak de är dåliga på, och förr eller senare kom det alltid i spel! Allt från "dålig på att stå stilla" och "dålig på att göra saker snabbt" till "dålig på att städa" gav dem -1 på tärningarna någon gång, och spelarna försökte inte slingra sig utan slog med -1!
– Det finns ett drag som heter "när du inte hänger med" som är ungefär som "read a sitch" (jag tror att jag ska lägga till triggern "när du letar efter något" på den). Vid ett tillfälle började några spelare göra upp en plan för hur de skulle hissa upp prylar till ett fönster för att få in dem i ett låst hus, och en snubbe säger "Jag hänger inte med. Jag tänker slå tärningarna nu." Han lyckades, och en av frågorna han fick ställa var "hur kan jag göra mest nytta?"

Men bästa spelomgången på konventet för mig var faktiskt Monsterhearts med ett gäng som kom tillbaka efter att ha spelat Utpost förra året. Det lyfte på ett annat sätt än det har gjort tidigare, med bra sammanknutna roller och en schysst "leka med elden"-tema kring the Infernal (den tuffa mobbaren som fick krafter från en demon när han slogs) och nekromantiker-häxan (som hade skapat ghoulen som dödade och åt upp en kille i klassen). Riktigt schysst var också när jag gjorde en NPC, Morgan, som var kär i spöket (den mobbade killen som demonen väckt till liv igen för att mindfucka mobbaren). Utan att jag tänkte på det betedde hon sig precis som spelarboken the Mortal. När sedan en av spelarnas kompisar kom in och tittade på en stund och blev intresserad fick hon ta över Morgan och spela henne som Mortal!

Jag körde också en omgång Apocalypse World som lyfte rätt bra. En blyg spelare hade svårt att välja playbook, och när jag förtydligade några av alternativen så råkade jag säga något om att the Battlebabe är bra på att skapa problem och eventuellt klara sig ur dem, men inte att lösa dem och absolut inte att gå hem till folk för att döda dem (i kontrast mot the Gunlugger). Det krokade hen tag i, och tillbringade halva spelmötet med att provocera the Hardholder och vigla upp folk, tills Hardholdern var tvungen att utmana en arbetarklasshjälte på svärdsduell på torget över en oförrätt!

Åsså fick jag testa Hollowpoint. Ingen ny favorit, men kul att ha kört. Kanske vill spela igen och se om det blir bättre i takt med att man grokkar tärningssystemet lite bättre.

I övrigt var det lite som Genesis säger – mycket internetskämt och flamsigheter i Drakar och Bananer.