Nekromanti Konventsrapport SävCon XII

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nordnordost åkte till SävCon XII och ordnade indierum som vanligt.

Jag tänkte posta ett svar på den här posten med lite mer detaljer. Kanske ytterligare någon ur NNO kommer och delar med sig.

(Var du på SävCon och är forumit, men inte NNO är du naturligtvis jättevälkommen att posta här också.)

wilper

Det var mindre folk i år. 10 lag, och det brukar ligga kring 15 sådär om jag minns rätt. Samtidigt hade vi fler spelledare i Indierummet än någonsin förr, så det blev ganska mycket spel med bara spelledare i då vi oftast bara hade ett eller två lag på besök i taget på 9 spelledare.

Jag lyckades leda:
2 omgångar The Daughters of Verona.
1 omgång Portkod 1034 (med ÅTTA deltagare, det blev kaotiskt).
1 omgång Witch Quest på söndagens morgon, precis som förra året. Witch Quest är ett bra avslutningsspel.
1 omgång Wicked Archipelago.

Jag spelade i:
1 omgång Wicked Archipelago

Jag sålde 3 ex av TDoV.

Jag snackade TDoV med några fans.

Jag köpte ett tärningsset i present till Enhörning som stannade hemma och passade hunden. Världens snyggaste tärningar: Vid första ögonkastet är de bärnstensfärgare, men vid närmare granskning ser man att de skiftar i purpur.

Jag bastade med några NNO-spelledare.

Jag sov dåligt i en överfull sovsal.

Jag fick fantastisk mat ur det rysktemade köket, rödbetssoppan med bröd var helgens kulinariska höjdpunkt.

Jag spelade in en del podcastmaterial. Men jag har inte provlyssnat och kollat om det faktiskt blev bra kvalitet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper said:
Jag spelade in en del podcastmaterial. Men jag har inte provlyssnat och kollat om det faktiskt blev bra kvalitet.
Vi får hoppas att det blev det. I sluttampen på min runda med avsked så framförde Robin (författare till årets Kult-scenario) önskemål om fler avsnitt. Han var tydligen en flitig lyssnare! :gremlaugh:

DeBracy

Jag trillade in en skvätt sent på konventet i år och tycke hela helgen gick enormt fort, bara svischade förbi liksom. Det var dock trevligt som vanligt, och jag är glad och tacksam över att det fanns riktig lagad mat att få!

Jag hann leda en omgång var av Bläck, Evolutionens Barn, Wicked Archipelago, och G×B, och spelade Kagematsu och Dungeons & Dragons (rollpersonsgenerering och två encounters från fjärde utgåvans Starter Set). Spelade jag något mer också? Minnet sviker.

Spridda reflektioner över spelpassen:
• Wicked Archipelago levererar, och jag är så jävla kär i mina egna orakel.
• Kagematsu alltså. Riktigt riktigt schysst! Tror jag måste köpa ett exemplar och pracka på någon som bor lite närmare än Korpa så jag kan öka mina chanser att få spela igen.
• D&D 4E är nog roligare om alla är vakna och hunnit läsa på lite, men det var charmigt att spela något direkt ur låda också. Och jag fick glögg!
• Bästa passet G×B någonsin! Takemichi, spelad av E som aldrig hade spelat rollspel förut, vann Momokos hjärta. E var dock tvungen att springa iväg innan vi var alldeles klara, så Momoko fick göra sin kärleksbekännelse per SMS. Sååå sött. *^___^*
• Det bästa med Bläck-omgången var att en av de jag spelade sedan kom och bad om formulär så han kunde spela det med några andra. Tydligen blev det en totalt galen omgång som inte hade något som helst att göra med sword & sorcery, men vad gör det?

I övrigt var det gött att basta, fint att få träffa folk man träffar för sällan och sno kramar av dem, eller bara spela och hänga lite. Sov ovanligt bra även om det blev lite kort som vanligt (givetvis självförvållat).

Årets inköp: ett nytryck av Weapon & Castles (ursprungligen utgiven i början av 80-talet).

Möller

Hubert Hortlax
Mitt första SävCon, hurra!

Först sent på onsdag blev det klart att jag verkligen kunde åka och jag var rätt förvirrad även torsdag-fredag. Hade t.ex. knappt med mig några kontanter och dåligt med batteri i mobilen.

Men, Nordnordost-folket var skithjälpsamma, verkligen! Tack för allt! Särskilt tack till Korpa, som fixade mitt boende i Ume söndag-måndag liksom transporten dit.

Jag inledde med den galna omgången Zombie Cinema/Keycode 1034 (?) på fredagen. Helt okej tyckte jag, men så har jag aldrig kört ZC förut. Skulle dock gärna köra det igen, tror tillochmed spelet är enkelt nog att jag skulle kunna köra det. Mer om sånt

Sen hanns väl relationsdramat i Kazakstans anarki-sovjeter till Den yttersta domen med på fredagen? Riktigt, riktigt trevligt ett tag. Bra spelare! Sen blev det stressat.

I okänd ordning följde:

- en rätt bra omgång Supergänget som jag ledde för en grupp småttingar. Första gången någonsin som jag var äldst vid ett spelbord! Enda omgången jag ledde.

- ett andra besök i Den yttersta domens islam-Sci Fi, denhär gången Generation Jihad. Ett tappert försök av w176 som spelledare, men jag och C lyckades inte väga upp de rätt ovana gästerna. Regelsystemet kollapsade, äventyret urartade i gräl-konflikter mellan rollpersonerna och inga häftiga, ångestdrypande långsamma scener fick plats. Nåja. Några bra stunder fanns också.

- ett väldigt häftigt culture gaming-spel med Wicked Archipelago. City-states of Venus som orakel. Långsamt, långsamt berättade jag, wilper, C och ... hon amerikanskan en jättehäftig liten saga om flyktingar, maktkamper och självklart frog-lizards.

- en bra introduktion till Apocalypse World. Min Angle (läkare - har jag spelat det förr eller vad?) var inte jättehäftig eller särskilt delaktig. Jag intalar dock mig själv att jag fungerade som katalysator så att de två gästande ungdomarna fick glänsa. Särskilt J som spelade den stenhårda Brainern Gritch briljerade!

Det blev alltså bara ett spellet pass från min sida. Ganska dålig, borde ha varit fler. Jag hade Full Light, Full Steam med mig men kände mig inte pepp på att köra det. Vet inte om opeppheten är här för att stanna eller om spelet är värt en andra chans, men hursomhelst måste jag kunna köra fler spel nästa år.

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Första gången någonsin som jag var äldst vid ett spelbord!

LÖGN!

När vi spelade Fassetsögats hemlighet och när vi körde Mutant highway så var du äldst

Möller

Hubert Hortlax
Lu-kaazh said:
Möller said:
Första gången någonsin som jag var äldst vid ett spelbord!
LÖGN!

När vi spelade Fassetsögats hemlighet och när vi körde Mutant highway så var du äldst
Det är sant ...

Satan. Satt och funderade på detdär, men mindes det som att John (eller ibland någon annan) varit där som ålderman.

Och nu när jag tänker på det, Supergänget på LANen lär jag ju ha varit äldst på ibland?

Nåja, nu på SävCon var första gången jag kände mig äldst.

GnomviD

Heresiark
  • Kagematsu, där min Tadako försökte sitt bästa för att få Kagematsu, men till slut blev ratad för den enda andra överlevande kvinnan. Jag blev väldigt impad av hur smart speldesignen är, och hur mycket jag som byakvinna började metaspela för att lista ut Kagematsu och se till att han besvarade mina närmanden med Love istället för Pity.
  • GxB, där jag fick vara Momoko och bedöma hur väl de som tog mig på dejter behandlade mig. Jag hoppade med huvudsakligen av nyfikenhet, men jag blev överraskad över hur intressant spelet faktiskt är. Det var aaaaspinsamt att sjunga karaokeduett med Ichigo, men å vad ballt det blev efteråt! ;3
  • Jag fick
  • Apocalypse World på söndag förmiddag, som var lite väl kort och hade väl många spelare. Jag fick nedprioritera indierummarnas berättelsetråd och istället lyfta besökarnas, vilket var rätt val. Gritch var den hårdaste Brainern jag sett. Han gick runt och hotade folk och brände deras hjärnor och tog exakt noll skit. Dessutom insåg jag exakt hur coolt vapen cirkelsågar är.
  • DRAGON FIGHT! (sjungs med hårdrocksfalsett) spånade Debbie och jag ihop under middagen på fredag. För när man tycker att Snakes on a Plane tar för lång tid. Jag fick t.o.m. speltesta det en gång. Äventyrarna dräpte draken!

wilper

Wicked Archipelago

Jag måste säga att WA slog an en ton hos mig. Det kommer vi nog att spela mer, men ett 4 timmarspass är lite i kortaste laget. Men med 5 timmar hade jag nog kännt att vi hade kunnat hålla en behaglig takt.

Sedan ligger ju Achipelago II i bakgrunden, med sitt långsamma berättande och pockar. Jag hade lätt kunnat köra kampanj i WA, och dra ett nytt orakelkort varje spelmöte för att visa vad som hänt sedan sist. Kanske göra en revidering av bästa intressen också.

DeBracy

Re: Wicked Archipelago

Undrar om det var det höga antalet deltagare eller bristen av rollpersoner med avsikt att sticka kniven i ögonen på varandra som drog upp speltiden... de första tre gångerna jag spelade tror jag vi var klara på 2,5-3 timmar. I två av de omgångarna fanns mer direkta konflikter och i samtliga så rörde det sig om fyra spelare.

Min erfarenhet är alltså att dett inte måste gå långsamt med Archipelago, men det passar onekligen bra att ta tid på sig.

Jag är också väldigt sugen på att spela det över flera spelmöten. Jag tänker precis som du att man drar ett eller två nya kort om man behöver ny input (och byter ut rollpersoner som inte känns relevanta), samt reviderar sina intressen vid behov.

Möller

Hubert Hortlax
Justja, glömde två spel. Och åtminstone ett av dem är viktigt att berätta om.

Korpa körde Snakes on a Plane. Det var, hur ska jag uttrycka mig lagom tvetydigt, skitbra. Inget djup alls, men jag som Michael Shanks fick ragga på terroristen John Travolta medan Woopi Goldberg försökte rädda en panda.

Och så deltog jag som den superreligiösa, gamla oförrätts-ältande armborstskytten Baron Bombard i dräpandet av den röda draken. Dragon fight!