Nekromanti Konventsrapport - SävKon VII(?)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I fredags morse kom Archin förbi och hämtade upp mig på sin resa till Sävar och SävKon, jag tror det var det sjunde i ordningen, i vilket fall det första för mig. I Pite plockade vi upp DeBracy också.

Det här var mitt första konvent som spelledarapa. Och mig veterligt det första konventet någonsin med ett Höstdimma-arr som inte arrats av mig. Archins äventyr Sjöbusarna var dock en sedvanlig Höstdimmahistoria, även om den var mer intensiv då SävKon har 4-timmarspass istället för 5-timmars.

I storlek var konventet ungefär lika stort som de HalmiCon jag varit på, men här var alla på plats för att spela rollspel medan HalmiCon har en hel uppsjö av olika aktiviteter.

Konventet hölls i en högstadieskola, och hade sovsalarna under samma tak som spelsalarna, så om man inte ville behövde man inte sticka näsan utanför dörren under hela helgen, klart plus!

Dessutom hölls det otroligt rent och prydligt överallt under hela konventet, jag glömde skriva det på min utvärdering, men stort beröm borde gå till städdetaljen som höll det så fräscht.

Själv saknade jag möjligheten att ta en dusch på lördagens morgon, men inga duschar fanns att tillgå förrän på lördagskvällen då det intilliggande badhuset öppnades för konventets deltagare. Själv nöjde jag mig med en dusch, men att bada verkar ha varit en populär kvällsaktivitet.

På natten efter badet så var dagens aktiviteter officellt över, och spelledarna samlades här och var för lite inbördes beundran och för att få spela lite själva. Själv blev jag indragen i ett lag-mot-lag-äventyr som utspelade sig i slutet av 1800-talet då Norge försökte bryta sig ur unionen. Det var en småknäpp historia med juste props, men snåriga regler. Jag hade inte så värst kul, men det berodde nog mest på att jag inte gick igång på tävlingsmomentet. Dock! Killen som spelade August Strindberg i vårt lag skall ha en stor guldstjärna, han gjorde det hela till ett minnesvärt spelpass ändå. Som alla andra lag-mot-lag-äventyr jag spelat så slutade det med att jorden gick under (I det här fallet, så erövrade en preussisk järnkanin hela europa.)

Jag spelledde fem lag genom Archins äventyr också, men mina kommentarer på det dyker väl upp i Höstdimmaforumet så snart Archin har skrivit sin arrangörsrapport.

Nightowl

Champion
(I det här fallet, så erövrade en preussisk järnkanin hela europa.)
Det räcker inte med att vad det egentligen står var fånigt och absurt, min skadade hjärna fick det till "(I det här fallet, så erövrade en preussisk järnkamin hela europa.)"

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
SävCon, men VII stämmer bra.

Jajamen upplockad blev man och sen bar det iväg. För min del var det mitt fjärde SävCon som Star Wars-spelledare och mitt femte totalt. Jag var schemalagd för att köra alla 6 passen men blev plötsligt ledig på pass 2 vilket i sista minuten ledde till att jag sprang iväg och dubbelspelledde med Wilper istället för att sitta och rulla tummarna. Det gick förstås inte riktigt lika smidigt som på GothCon men... det äventyr vi körde då hade jag ju redan spellett en massa gånger, det här hade jag bara speltestat och dessutom kom det med en massa nytt. Riktigt roligt i varje fall, trots att den stackars trumpetaren fick sätta livet till! :gremwink:

Jag kosta på mig att bada för första gången och det måste jag säga var rätt skönt efter att ha suttit 5 pass i smårum. Upptäckte då också att badhuset inte alls var det där stora på framsidan som jag alltid hade trott utan ett ställa på baksidan... där ser man!

Tidigare på lördagen hade förresten Collector's Point kommit till konventet och plockat fram massor av lådor med rollspel för oss att dregla över. Återigen så ställdes jag inför de svåra valen man har som spelnörd nu för tiden; ska jag köpa nåt mer till ett spel jag redan har men kanske aldrig kommer spela eller nåt helt annat, som jag ändå aldrig kanske kommer spela? Det har ju mest bara blivit indie och eget sen Mutant-kampanjen i våras... Nåja, det blev Changeling: the Lost. Den var ju typ billig för sitt omfång och har en del fina bilder. Har nyss sett Pans labyrint också så... det bar nog bidragande.

Nattpasset ja... jo, det är lite speciellt. Jag måste nog erkänna att jag hellre hade spelat nåt "vanligare" scenario själv också. Det blir nästan lite väl rörigt när det är så mycket som pågår. Jag vet inte riktigt hur de "vanliga" spelarna beter sig men när alla spelarna är spelledare så... ja, då tas svängarna ut om vi säger så. Spelandet gick till på ungefär samma sätt, fast utan lag mot lag, i det Discworld-äventyr jag spelade under natten på SävCon IV och det är nåt av det roligaste jag nånsinn spelat. Men men... nu fick vi ju se Strindberg. Asbra. Jag är väl iofs inte så förvånad, jag var där för att spela med just de spelarna, inte det scenariot i sig. Och ja, världen gick under som Wilper förutsåg. Dock var det visst 50/50 att det skulle hända eller hur det nu var.

Morgonpasset på söndag (efter ca 75 minuters sömn på en handuk direkt på golvet) blev förvånansvärt bra ändå. Jag fick trötthetsinducerade stopp i tänkande och satt och sa "Öh... det kommer snart" nån gång ibland men det verkade inte som om de tyckte det var så farligt. Somliga av dem var inte värst mycket piggare än jag. :gremwink:

Allt som allt, ännu ett gott SävCon. Nästa år lär det väl bli Star Wars-spelledande igen (samt bollplankande/medskrivande som vanligt)... efter det kanske det är dags att arra nåt eget? Annars måste jag ju fortsätta till jag spellett Star Wars 10 år i rad innan jag kan sluta med gott samvete. :gremtongue: