wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har skrivit om de Höstdimmaspecifika sakerna i Höstdimmaforumet redan, men tänkte ta resten här.
Åkte ner tidigt på fredag morgon, tillsammans med Dnalor, Xhakhal och några ickeforumiter. Där nere på plats så slöt DeBracy upp, och så var laget "Wilhelm and the Kaisers" så komplett som det nu kunde bli, Tibbelin skulle varit med men blev sjuk och fick stanna hemma, som väl var kunde vi sälja hennes biljett vidare på plats så det kostade iaf inget.
Den här gången skulle vi spela lite själva också, och inte bara spelleda, laget var nu fyra personer stort (jag, DeBracy, Dnalor och ickeforumiten Archin), men då en av oss skulle spelleda Höstdimma var vi för få under alla aktiviteter, så vi drog in ersättare till varje pass.
Sovsalarna låg långt från universitetet, så laget slog sig ihop med Xhakhalens lag Mythbusters och taxipendlade tillsammans, det blev faktiskt inte speciellt dyrt i slutändan.
Spoilervarning på arrangemangen, hoppa ner till nästa fetstil för att undvika.
Pass 1: Jag spelledde Höstdimma medan laget spelade Natsuko.
Pass 2: Jag spelade Åtta pers & en boll, inhoppare i laget var en Sverokfunktionär som jag tror hette Chris. Scenariot hade stora likheter med Castle Falkenstein från förra året, dvs flera lag (två i det här fallet) som tävlade mot varandra, roliga kostymer åt alla spelare, en hel arme av spelledare, spelkort istället för tärningar och ett stort taktiskt moment då man spelar brädspel. Mellan omgångarna av brädspel så var det förbannad friform.
Det här året var det BloodBowl-tema och vi spelade coach, läkare, materialare och maskot åt var sitt BB-lag som stod inför en final. I egenskap av coach fick jag så spela inte mindre än tre omgångar BloodBowl med ett alternativt (kortbaserat) regelsystem, och mellan omgångarna så friformades anskaffandet av vapen och förberedandet av fusk inför matcherna.
För min del så sänktes hela arrangemanget av att när det var som mest spännande, i sista sekunden av sista perioden, så favoriserade spelledarna det andra laget på ett mindre diskret sätt och ändrade reglerna för BloodBowl på ett skrämmande sätt, så att vår välförtjänade 1-0 ledning och hägrande seger byttes till ett snöpligt 1-1 oavgjort. I övrigt så slutade scenariot enligt tradition med att världen gick under och alla dog, och en påföljande dialog mellan spelledarna om vilka misstag vi gjort och hur dumma vi varit som inte insett vad som varit på gång.
Arret får 5/10 av mig, för de fina propsen, och en stort sett fungerande kortspelskonvertering av BBs skull.
- Sömn -
Pass 3, Gott och blandat, inhoppare var en gammal klasskompis från när jag pluggade på universitetet, som dök upp som gubben i lådan. G&B var egentligen många scenarion, med tillhörande miniregler i dogma-stil. Vi spelade ett Sci-fi-äventyr där jag fick spela barbröstad rymdprinsessa, och brändes till aska av en artefakt. Vi spelade också ett fantasy-grott-röj, där jag spelade en trollkarl (som dog), en druid (som dog) och slutligen en hmmm, det har jag glömt, som dock överlevde om jag minns rätt.
Ett kul arrangemang, inte så mycket för äventyren som sådanas skull, men det uppstod en mysig stämning av häcklande av reglernas buggar och retro-spelande. 6/10 i betyg, absolut värt tiden, men inget som jag kommer att minnas.
Pass 4, jag spelledde Höstdimma för laget [LAX], som var Höstdimmaveteraner och använde sina Ödes-poäng för att lyckas med stunt, ett intressant sätt att spela. Killen som spelade kejsaren borde fått rollen som kungen i Snapphanar, han hade lyft den serien till högre höjder.
Pass 5, Fallet Shlark, inhoppare var Fogge som har skrivit mer om själva äventyret i Spelrapportforumet. Det var en i grunden en kioskdeckarhistoria som utspelade sig i jultid i Hindenburg (Mutant:undergångens arvtagare-ish). Äventyret var iofs förbannad friform även det, men nu infann sig riktig magi vid spelbordet.
Själv spelade jag en muterad mullvad som hade dålig syn men ett skarpt sinne. Ungefär till halvvägs in i äventyret så satt jag mest bara trollbunden och såg de andra spela, dialogerna mellan DeBracys psimutant och de många utsökt gestaltade spelledarpersonerna var störtsköna. Sen insåg jag att jag knappt gjort nått alls, så under andra halvan så ninjade jag runt med mitt paraply, och lät mina handlingar tala istället för att säga så värst mycket.
Det var riktig magi, gott sällskap, gott spelande, perfekt musik, och en spelledare som gjorde ett enastående jobb. Fanns det ett enkelt recept på att få spel såhär så skulle vi inte behöva vare sig film, böcker eller teater. Scenariot får 9/10 av mig, och även spelledaren måste ha gillat det för vi hamnade faktiskt överst på prispallen i SnöKon-tävlingen runt det äventyret.
-Sömn-
Pass 6, spelledde Höstdimma för Doomh, Höstdimmaveteraner även de. De mutade rätt friskt, och vi hade riktigt skoj tillsammans. De var det enda av mina lag som var fem spelare (egentligen fyra spelare plus en maskot, men äventyret var ju skrivet för fem spelare så jag satte ett rollformulär i maskotens händer också). Samma gäng var våra motståndare i Åtta pers & en boll.
Slut på spoilers
Ingen forumit kom fram och hälsade på mig, så jag antar att det inte var så många där, eller att jag var för anonym.
Att ha med och laga egen mat på konventet var bra, tonfiskgrytan som jag lagade i en micro på lördagen blev riktigt bra. Vi åt mycket bättre än pizza/smörgåsar, ingen konventsmage här.
Jag slapp näsblod den här gången, länge leve Nozoil! Luften i Umeå/på universitetet är verkligen helt vidrig.
Collectors Point hade några lådor med reaspel, så någon minut efter att lördagen blivit söndag så gjorde vi en paus i rollspelandet och gick dit och fyndade reaspel till halva priset. Själv fick jag med mig ungefär en decimeter böcker till hyllan. Bland annat Fritz Lieber's Lankhmar, ett D&D-derivat från TSR med fyra yrken och levelbeskrivningar upp till level 10, för 75 pix, ett riktigt fynd.
Sovsalarna var inte bara långt bort, de var rätt kalla också. Att duscha på mornarna var ett bra sätt att skrämma tröttheten ur kroppen dock, huttrandet aktiverade.
Hälsade på hos Airsoft-spelarna och fick en intressant föreläsning om denna materialsport.
Åkte ner tidigt på fredag morgon, tillsammans med Dnalor, Xhakhal och några ickeforumiter. Där nere på plats så slöt DeBracy upp, och så var laget "Wilhelm and the Kaisers" så komplett som det nu kunde bli, Tibbelin skulle varit med men blev sjuk och fick stanna hemma, som väl var kunde vi sälja hennes biljett vidare på plats så det kostade iaf inget.
Den här gången skulle vi spela lite själva också, och inte bara spelleda, laget var nu fyra personer stort (jag, DeBracy, Dnalor och ickeforumiten Archin), men då en av oss skulle spelleda Höstdimma var vi för få under alla aktiviteter, så vi drog in ersättare till varje pass.
Sovsalarna låg långt från universitetet, så laget slog sig ihop med Xhakhalens lag Mythbusters och taxipendlade tillsammans, det blev faktiskt inte speciellt dyrt i slutändan.
Spoilervarning på arrangemangen, hoppa ner till nästa fetstil för att undvika.
Pass 1: Jag spelledde Höstdimma medan laget spelade Natsuko.
Pass 2: Jag spelade Åtta pers & en boll, inhoppare i laget var en Sverokfunktionär som jag tror hette Chris. Scenariot hade stora likheter med Castle Falkenstein från förra året, dvs flera lag (två i det här fallet) som tävlade mot varandra, roliga kostymer åt alla spelare, en hel arme av spelledare, spelkort istället för tärningar och ett stort taktiskt moment då man spelar brädspel. Mellan omgångarna av brädspel så var det förbannad friform.
Det här året var det BloodBowl-tema och vi spelade coach, läkare, materialare och maskot åt var sitt BB-lag som stod inför en final. I egenskap av coach fick jag så spela inte mindre än tre omgångar BloodBowl med ett alternativt (kortbaserat) regelsystem, och mellan omgångarna så friformades anskaffandet av vapen och förberedandet av fusk inför matcherna.
För min del så sänktes hela arrangemanget av att när det var som mest spännande, i sista sekunden av sista perioden, så favoriserade spelledarna det andra laget på ett mindre diskret sätt och ändrade reglerna för BloodBowl på ett skrämmande sätt, så att vår välförtjänade 1-0 ledning och hägrande seger byttes till ett snöpligt 1-1 oavgjort. I övrigt så slutade scenariot enligt tradition med att världen gick under och alla dog, och en påföljande dialog mellan spelledarna om vilka misstag vi gjort och hur dumma vi varit som inte insett vad som varit på gång.
Arret får 5/10 av mig, för de fina propsen, och en stort sett fungerande kortspelskonvertering av BBs skull.
- Sömn -
Pass 3, Gott och blandat, inhoppare var en gammal klasskompis från när jag pluggade på universitetet, som dök upp som gubben i lådan. G&B var egentligen många scenarion, med tillhörande miniregler i dogma-stil. Vi spelade ett Sci-fi-äventyr där jag fick spela barbröstad rymdprinsessa, och brändes till aska av en artefakt. Vi spelade också ett fantasy-grott-röj, där jag spelade en trollkarl (som dog), en druid (som dog) och slutligen en hmmm, det har jag glömt, som dock överlevde om jag minns rätt.
Ett kul arrangemang, inte så mycket för äventyren som sådanas skull, men det uppstod en mysig stämning av häcklande av reglernas buggar och retro-spelande. 6/10 i betyg, absolut värt tiden, men inget som jag kommer att minnas.
Pass 4, jag spelledde Höstdimma för laget [LAX], som var Höstdimmaveteraner och använde sina Ödes-poäng för att lyckas med stunt, ett intressant sätt att spela. Killen som spelade kejsaren borde fått rollen som kungen i Snapphanar, han hade lyft den serien till högre höjder.
Pass 5, Fallet Shlark, inhoppare var Fogge som har skrivit mer om själva äventyret i Spelrapportforumet. Det var en i grunden en kioskdeckarhistoria som utspelade sig i jultid i Hindenburg (Mutant:undergångens arvtagare-ish). Äventyret var iofs förbannad friform även det, men nu infann sig riktig magi vid spelbordet.
Själv spelade jag en muterad mullvad som hade dålig syn men ett skarpt sinne. Ungefär till halvvägs in i äventyret så satt jag mest bara trollbunden och såg de andra spela, dialogerna mellan DeBracys psimutant och de många utsökt gestaltade spelledarpersonerna var störtsköna. Sen insåg jag att jag knappt gjort nått alls, så under andra halvan så ninjade jag runt med mitt paraply, och lät mina handlingar tala istället för att säga så värst mycket.
Det var riktig magi, gott sällskap, gott spelande, perfekt musik, och en spelledare som gjorde ett enastående jobb. Fanns det ett enkelt recept på att få spel såhär så skulle vi inte behöva vare sig film, böcker eller teater. Scenariot får 9/10 av mig, och även spelledaren måste ha gillat det för vi hamnade faktiskt överst på prispallen i SnöKon-tävlingen runt det äventyret.
-Sömn-
Pass 6, spelledde Höstdimma för Doomh, Höstdimmaveteraner även de. De mutade rätt friskt, och vi hade riktigt skoj tillsammans. De var det enda av mina lag som var fem spelare (egentligen fyra spelare plus en maskot, men äventyret var ju skrivet för fem spelare så jag satte ett rollformulär i maskotens händer också). Samma gäng var våra motståndare i Åtta pers & en boll.
Slut på spoilers
Ingen forumit kom fram och hälsade på mig, så jag antar att det inte var så många där, eller att jag var för anonym.
Att ha med och laga egen mat på konventet var bra, tonfiskgrytan som jag lagade i en micro på lördagen blev riktigt bra. Vi åt mycket bättre än pizza/smörgåsar, ingen konventsmage här.
Jag slapp näsblod den här gången, länge leve Nozoil! Luften i Umeå/på universitetet är verkligen helt vidrig.
Collectors Point hade några lådor med reaspel, så någon minut efter att lördagen blivit söndag så gjorde vi en paus i rollspelandet och gick dit och fyndade reaspel till halva priset. Själv fick jag med mig ungefär en decimeter böcker till hyllan. Bland annat Fritz Lieber's Lankhmar, ett D&D-derivat från TSR med fyra yrken och levelbeskrivningar upp till level 10, för 75 pix, ett riktigt fynd.
Sovsalarna var inte bara långt bort, de var rätt kalla också. Att duscha på mornarna var ett bra sätt att skrämma tröttheten ur kroppen dock, huttrandet aktiverade.
Hälsade på hos Airsoft-spelarna och fick en intressant föreläsning om denna materialsport.