Nekromanti Konventsrapport SnöKon 2007

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har skrivit om de Höstdimmaspecifika sakerna i Höstdimmaforumet redan, men tänkte ta resten här.

Åkte ner tidigt på fredag morgon, tillsammans med Dnalor, Xhakhal och några ickeforumiter. Där nere på plats så slöt DeBracy upp, och så var laget "Wilhelm and the Kaisers" så komplett som det nu kunde bli, Tibbelin skulle varit med men blev sjuk och fick stanna hemma, som väl var kunde vi sälja hennes biljett vidare på plats så det kostade iaf inget.

Den här gången skulle vi spela lite själva också, och inte bara spelleda, laget var nu fyra personer stort (jag, DeBracy, Dnalor och ickeforumiten Archin), men då en av oss skulle spelleda Höstdimma var vi för få under alla aktiviteter, så vi drog in ersättare till varje pass.

Sovsalarna låg långt från universitetet, så laget slog sig ihop med Xhakhalens lag Mythbusters och taxipendlade tillsammans, det blev faktiskt inte speciellt dyrt i slutändan.

Spoilervarning på arrangemangen, hoppa ner till nästa fetstil för att undvika.

Pass 1: Jag spelledde Höstdimma medan laget spelade Natsuko.

Pass 2: Jag spelade Åtta pers & en boll, inhoppare i laget var en Sverokfunktionär som jag tror hette Chris. Scenariot hade stora likheter med Castle Falkenstein från förra året, dvs flera lag (två i det här fallet) som tävlade mot varandra, roliga kostymer åt alla spelare, en hel arme av spelledare, spelkort istället för tärningar och ett stort taktiskt moment då man spelar brädspel. Mellan omgångarna av brädspel så var det förbannad friform.

Det här året var det BloodBowl-tema och vi spelade coach, läkare, materialare och maskot åt var sitt BB-lag som stod inför en final. I egenskap av coach fick jag så spela inte mindre än tre omgångar BloodBowl med ett alternativt (kortbaserat) regelsystem, och mellan omgångarna så friformades anskaffandet av vapen och förberedandet av fusk inför matcherna.

För min del så sänktes hela arrangemanget av att när det var som mest spännande, i sista sekunden av sista perioden, så favoriserade spelledarna det andra laget på ett mindre diskret sätt och ändrade reglerna för BloodBowl på ett skrämmande sätt, så att vår välförtjänade 1-0 ledning och hägrande seger byttes till ett snöpligt 1-1 oavgjort. I övrigt så slutade scenariot enligt tradition med att världen gick under och alla dog, och en påföljande dialog mellan spelledarna om vilka misstag vi gjort och hur dumma vi varit som inte insett vad som varit på gång.

Arret får 5/10 av mig, för de fina propsen, och en stort sett fungerande kortspelskonvertering av BBs skull.

- Sömn -

Pass 3, Gott och blandat, inhoppare var en gammal klasskompis från när jag pluggade på universitetet, som dök upp som gubben i lådan. G&B var egentligen många scenarion, med tillhörande miniregler i dogma-stil. Vi spelade ett Sci-fi-äventyr där jag fick spela barbröstad rymdprinsessa, och brändes till aska av en artefakt. Vi spelade också ett fantasy-grott-röj, där jag spelade en trollkarl (som dog), en druid (som dog) och slutligen en hmmm, det har jag glömt, som dock överlevde om jag minns rätt.

Ett kul arrangemang, inte så mycket för äventyren som sådanas skull, men det uppstod en mysig stämning av häcklande av reglernas buggar och retro-spelande. 6/10 i betyg, absolut värt tiden, men inget som jag kommer att minnas.

Pass 4, jag spelledde Höstdimma för laget [LAX], som var Höstdimmaveteraner och använde sina Ödes-poäng för att lyckas med stunt, ett intressant sätt att spela. Killen som spelade kejsaren borde fått rollen som kungen i Snapphanar, han hade lyft den serien till högre höjder.

Pass 5, Fallet Shlark, inhoppare var Fogge som har skrivit mer om själva äventyret i Spelrapportforumet. Det var en i grunden en kioskdeckarhistoria som utspelade sig i jultid i Hindenburg (Mutant:undergångens arvtagare-ish). Äventyret var iofs förbannad friform även det, men nu infann sig riktig magi vid spelbordet.

Själv spelade jag en muterad mullvad som hade dålig syn men ett skarpt sinne. Ungefär till halvvägs in i äventyret så satt jag mest bara trollbunden och såg de andra spela, dialogerna mellan DeBracys psimutant och de många utsökt gestaltade spelledarpersonerna var störtsköna. Sen insåg jag att jag knappt gjort nått alls, så under andra halvan så ninjade jag runt med mitt paraply, och lät mina handlingar tala istället för att säga så värst mycket.

Det var riktig magi, gott sällskap, gott spelande, perfekt musik, och en spelledare som gjorde ett enastående jobb. Fanns det ett enkelt recept på att få spel såhär så skulle vi inte behöva vare sig film, böcker eller teater. Scenariot får 9/10 av mig, och även spelledaren måste ha gillat det för vi hamnade faktiskt överst på prispallen i SnöKon-tävlingen runt det äventyret.

-Sömn-

Pass 6, spelledde Höstdimma för Doomh, Höstdimmaveteraner även de. De mutade rätt friskt, och vi hade riktigt skoj tillsammans. De var det enda av mina lag som var fem spelare (egentligen fyra spelare plus en maskot, men äventyret var ju skrivet för fem spelare så jag satte ett rollformulär i maskotens händer också). Samma gäng var våra motståndare i Åtta pers & en boll.

Slut på spoilers

Ingen forumit kom fram och hälsade på mig, så jag antar att det inte var så många där, eller att jag var för anonym.

Att ha med och laga egen mat på konventet var bra, tonfiskgrytan som jag lagade i en micro på lördagen blev riktigt bra. Vi åt mycket bättre än pizza/smörgåsar, ingen konventsmage här.

Jag slapp näsblod den här gången, länge leve Nozoil! Luften i Umeå/på universitetet är verkligen helt vidrig.

Collectors Point hade några lådor med reaspel, så någon minut efter att lördagen blivit söndag så gjorde vi en paus i rollspelandet och gick dit och fyndade reaspel till halva priset. Själv fick jag med mig ungefär en decimeter böcker till hyllan. Bland annat Fritz Lieber's Lankhmar, ett D&D-derivat från TSR med fyra yrken och levelbeskrivningar upp till level 10, för 75 pix, ett riktigt fynd.

Sovsalarna var inte bara långt bort, de var rätt kalla också. Att duscha på mornarna var ett bra sätt att skrämma tröttheten ur kroppen dock, huttrandet aktiverade.

Hälsade på hos Airsoft-spelarna och fick en intressant föreläsning om denna materialsport. :)

Foggmock

Myrmidon
Prof. inhpr. Fge.

Får väl börja med att tacka Tibbelin som inte dök upp vilket gav mig två spelsessioner med Wilhelm and the Kaisers. Sen smet jag med Mythbusters när de spelade Höstdimma under Dnalors mycket kaosartade, men utmärkta, spelledande.

Tre pass rollspel - det är typ så mycket jag spelat sammanlagt på alla andra konvent tillsammans.

Natsuko var småtrevligt, men en aning spretigt med rätt svårspelade och klyschiga karaktärer, i övrigt så animefierade vi äventyret rätt rejält och det var i princip den enda behållningen jag hade av det.

Höstdimma var skoj, även om jag listat ut grundplotten på en gång. Rätt okej karaktärer, även om det var lite väl mycket byten. Gillade dock huvudkaraktären jag fick bäst - en sprallig flicka. :gremsmile:

Mutant var, likt vad Wilper säger, ren jävla magi. Jag ska snart orka skriva ihop resten av rapporten på Krönikeforumet så att jag har något att gå tillbaka och dregla över, för det var verkligen spine-tingling fantastic och jag vill inte glömma bort allt det underbara. Synd att sådana här upplevelser bara kommer finnas i fem personers sinnen och aldrig delas. Rollspelens främsta fördel och nackdel.

I övrigt slappade jag med mina nordliga kamrater (lite GoB:are, forumiter härifrån samt löst Sverokfolk) och köpte fyra spel, bland annat ett lokalproducerat indiekortspel. Samtliga är lätta att lära och spelas på 15-30 minuter som mest och kommer förpassas till kortkondomer, deck boxes och konventsspelsamlingen.

Snökon är, efter empiriska studier, ett toppenkonvent. Synd på sovsalarna, men jag sov på någons vardagsrumsgolv och klarade mig med andra ord rätt lindrigt undan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Curses!

För övrigt, curses till de som drog över tiden med sina arr. Det är inte så kul som spelledare att få in gruppen en kvart sena för att förra spelledaren drog över med en timme, och de var tvugna att käka något innan de spelar igen.

Hur är det med speltestandet där ute i verkligheten?

Att ett pass blir klart i förtid är iofs inte helt perfekt det heller, men hellre samla allt coolt på tre timmar än att smeta ut det över fem om man är osäker IMO.

Nu finns det ju undantag på det där med att dra över, som ett av Archins gäng som seglade iväg rätt friskt under sitt spelande, blev upplysta om vart det barkade, och alla kom överrens om att fortsätta ändå.

Lindenius

Swashbuckler
Förlåt

Ingen forumit kom fram och hälsade på mig, så jag antar att det inte var så många där, eller att jag var för anonym.
Jag var där och lurkade i 45 minuter under fredagen. Jag han träffa Dnalor och tror att jag såg dig. Jag vill be om ursäkt att jag inte kom fram och sa hej, samt att jag betedde mig lite vimsigt med Dnalor. Jag var i brist-på-mat-koma.

//erik. kände dessutom att han inte borde lurka där allt för mycket eftersom han inte hade betalt för sig. Det var enklare förr om åren då det varit i humhuset där jag jobbar.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Re: Curses!

Curses, ja. Speciellt när sista passet lördag natt drog över tiden -_-'

Men jag ska väl låtsas vara seriös och göra som Wilper.

Resan ner: Åkte med Dnalor, Wilper och ett par icke-forumiter som sagt, hämtade upp den sista medlemmen i mitt lag och hängde på SnöKon tills invigningen, då vi kutade iväg och spelade Fallet Shlark.

Äventyret var, som redan nämnts, ren Magi med stort M, men tyvärr så infann sig inte samma känsla för mitt lag som för the Kaisers (och Wilhelm), utan för oss blev det ganska segt. Det var synd att det blev så, eftersom det hade kunnat vara så bra - jag satt och var frustrerad under hela äventyret just pga. den totalt förlorade poängen, stämningen och kvalitén... Plus för den bra musiken däremot. Jag måste avkräva någon en låtlista, för det där är... nog bra för att laddas ner i alla fall:p

Andra passet var vi lediga och satt och hängde. Jag och Fogge pictochattade lite då och då med våra DS, men ungefär nu satt vi nog mest och spelade Mario.

Sömn. Lite sömn. Inte mycket sömn alls. Dålig sömn.

Pass tre var det Åtta Personer och en Boll, där jag inte närvarade. Resten av mitt lag säger åt mig att det var jättekul, men jag var iväg och försökte fixa teaterbiljetter. Biljettcentrum var stängt :gremfrown: Får mina biljetter via en lokalbo istället.

Pass fyra spelade vi Höstdimma, som sagt med Fogge som extramedlem, och jag hade ganska roligt trots att jag speltestat äventyret innan. Hysteriskt, mycket vevande med väderkvarnsarmar, och en helt klart INTE utsövd SL, så det kunde ju ha varit mer... well, mindre hysteriskt. Men roligt var det ändå, om inte annat just för att äventyret var roligt.

En annan sak ajg hade roligt med var, just för att jag speltestat äventyret för ganska länge sedan nu, att märka av vilka sätt man själv påverkat äventyret på, nu i efterhand. Det var tres cool.

Pass fem då, James Bond... Jag råkade ta fel roll (ville ha en ganska tillbakadragen, eller åtminstone en biroll - jag råkade fixa till mig James Bond-wannaben själv...), men i överlag hade jag väl roligt. Laget verkade också ha kul, i alla fall med tanke på hur sent det var och hur lite alla hade sovit. Helt klart det minst roliga passet om man ser till hälsan - jag mådde pissdåligt under hela passet. Men det var roligt att spela trots det.

Ens hjärna klarar av mer än man tror ibland.

Mer sömn den här natten, och sedan ett pass till - Gott och Blandat. Det spelade jag inte heller, pga illamående och trötthet. Det var visst "helt ok", men inte mer. Frukost åts och te dracks under detta pass, samt att Mario spelades och Fogge umgicks med.

Vi lämnade SnöKon innan avslutningen, så prisceremonin hann vi inte med... uppenbarligen så söktes vårt lag, Mythbusters, men jag vet ännu inte varför >.<

SnöKon var roligare än vad jag trodde, även om spelpassen var mindre roliga än vad jag hoppats på och sovsalarna var tre kilometer för långt bort för min smak. New Super Mario Bros ägde konventet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Curses!

Plus för den bra musiken däremot. Jag måste avkräva någon en låtlista, för det där är... nog bra för att laddas ner i alla fall:p
I väntan på att jag orkar skriva en egen rapport kan jag ju meddela att det mesta av musiken tydligen var från animen Metropolis.

Jag stör mig ofta skitlätt på syntade saxar och sånt men det funkade bra att koppla bort från sånt när stämningen i musik ju satt som en smäck i det aktuella äventyret. :gremsmile: