Nekromanti [Konventsrapport] SnöKon 2009

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Wilhelm and the Kaisers åkte på SnöKon i år också.

Följande Kaisers var med: Archin, Dnalor och den nyligen krönte umebon christoffer. som vi fått kontakt med genom vrållådan.

Då jag är en besvärlig typ som både vill spela och spelleda på konvent så hade vi ett hoplappat schema där vi spelade fredag lunch, lördag morgon och söndag morgon. Fredag kväll och lördag kväll spelledde jag och de andra hade fripass.

Pass 1. Spela Itras by. Vi spelade det norska Itras by, helt lysande spel och en bra spelledare. Första spelmötet med christoffer. men det visade att vi hittat rätt person, han passade bra in i personkemin vid bordet. Jag skall inte gå in på detaljerna om händelserna under äventyret för jag tänker leda det för övriga Kaisers när vi återsamlas efter juluppehållet. Bra var det i alla fall.

Vi blev klara före utsatt tid och körde en omgång Zombie Cinema också, en zombieinvasion av Oxford under 1920-talet. Trevligt även det, spelledaren från Itras by hakade på så vi var fem spelare.

Jag micrade lite mat och läste sedan in äventyret till Itras by, för det skulle jag spelleda på kvällen.

Pass 2. Spelleda Itras by. Jag hade fått kort och äventyr, så det var bara att köra på för allt vad tygen höll. Laget hette Fem Fatales, och hade en inhoppare då de var en kvinna kort. Alla var bekanta till utseendet även om jag inte kunde namnet på mer än en. Bra blev det i alla fall.

Slutade i god tid och vi drog oss tillbaka till sovsalen, då vi var stort sett först snekade vi till oss tjockmattor. Själv sov jag stort sett ingenting första natten, min förkylning höll mig vaken och berget med snytpapper hade växt sig högt när gryningen kom.

Pass 3, Spela I dödens rike. Spelledaren var trött och körde en TPK efter en timme. Antiklimax.

Besvikelsen var stor och folk spreds för vinden, när jag hittade igen mina Kaisers så hade Lloyd dykt upp och de höll på att sätta upp för en omgång Arkham Horror. Jag bjöd in mig själv och med gemensamma krafter lyckades vi stänga alla portaler innan monstret ens uppenbarade sig, själv bidrog jag dock föga. Min undersökare fastnade i en loop och kastades gång på gång in i portaler som hon inte hade ledtrådsmarker nog för att försegla. Trevligt var det i alla fall.

Pass 4, spelleda Itras by. Min förkylning visade mig nåd och jag behövde inte snyta mig mer än femton-tjugo gånger då jag spelledde det utspökade laget Honor and Glory, förstärkt med arrangörerna från Fear and Loathing. FaL-killarna var rutinerade grottröjare och fick se ett nytt sätt att spela rollspel i det friformiga Itras by, men alla hade skoj, och slutet blev gott.

Även det passet slutade något i förtid, mot sovsalen! Min förkylning gjorde ett nattligt uppehåll så jag var rejält utvilad när jag vaknade och efter en dusch så var jag som en ny människa.

Pass 5, spela De Grå. Jag hade missförstått något och gått runt och sagt till alla att vi skulle spela Zhoria, så var det dock inte. Författaren NiZZe hade hittat på eget spelsystem och värld för sin ordinarie grupps kampanj. Ur den hade han brutit ut ett händelseförlopp och gjort ett konventsäventyr. Varningsklockor ringde och vi fruktade att Captain NPC skulle ta över och att spelet skulle bli i de ordinarie rollpersonernas skugga. Så blev det dock inte. Vi var verkligen äventyrets hjältar där vi smög runt i staden och försökte lösa mysteriet. Världen var klassisk fantasy, och regelsystemet var ett skönt retro-dito. En personlig favorit var att spelskaparen löst problemet med inflation i spelgruppen som får rollpersonerna att betala för minsta öl med guldmynt för att slippa sudda så mycket med... Att introducera tre nya mynttyper vid förutom de klassiska guld, silver och brons. Ett sexnivåers myntsystem, helt genialt.

När vi räddat världen så bestämde vi oss för att inte stanna på avslutningen utan åka direkt.

Med mig från konventet fick jag:

En konventsmugg, prydligt märkt SnöKon 2007, helt i linje med årets "minsta motstånds"-princip.

Brädspelet Pandemic och kortkondomer till det.

Rollspelen Savage Worlds (explorers edition) och Battletech 2nd Ed.

Några random D&D-tillbehör, till om vi någonsin kommer igång med min planerade retro-kampanj.

Äventyret till Itras by.

Avslutningsvis, ett stort tack till konventsarrangörer, spelledare, medspelare och spelare som gjorde mitt fjärde SnöKon till en lika trevlig upplevelse som de tidigare.

GnomviD

Heresiark
Wilper said:
FaL-killarna var rutinerade grottröjare...
Damn straight att vi är! Det var jäkligt kul att få prova på friform "på rikt", och inte bara den semi-friform som konventsspelledare kör på när de inte kan systemet. Sen var ju Itras by ett riktigt kul spel, och korten var inte bara awesome, utan gav också en del tankar på hur man kan använda den stora arkanan i Den yttersta domen.

Anyways, det låter som att du har haft ett lika trevligt konvent som mig. Låt oss hoppas att SnöKon återkommer nästa år!

/En av F&L-killarna

Hei, hei. Jeg heter Ole Peder og er en av medforfatterne til Itras by. Morsomt å se at spillet vårt blir satt opp hos broderfolket! Det hadde vært spennende å kikke på scenariet/modulen. Hvis noen har den elektronisk og vil sende meg er min adresse ole.peder.giaever () gmail.com

På forhånd takk!

Mvh,
Ole Peder Giæver
http://www.itrasby.no

Vidugavia

Veteran
Då jag varit på flera SnöKon tidigare är det med viss tyngd jag säger att detta nog var det bästa hittills. Jag spelledde mitt eget förträffliga CoC-äventyr "Vid fasornas fjäll" fyra pass och alla lag var bra. Sedan spelade jag också det förträffliga indianäventyret MaleKu, som dock blev lite stressat mot slutet pga att en spelare måste sticka.

Om det ska bli ett Snökon nästa år så behövs det nya fräscha huvudarrangörer och medhjälpare. Du som läser detta behövs!

wilper

[OT] När skall SnöKon vara?

Jag tycker att det är helt lysande att konventet ligger nära inpå julledigheten. Om man flaggar lite tidigare för konventet så kan studenterna ordna sina resor så de kommer tillbaka i tid istället.

Vidugavia

Veteran
Re: [OT] När skall SnöKon vara?

Jo, och det är lite av en tradition att ha det första helgen efter nyår, även om det blev lite extremt i år. Det har funderats hårt och länge över alternativa lokaler men gång efter gång har det blivit universitetet ändå.

wilper

Universitetet är ju rätt bra dagtid måste jag säga. Luftigt, stort och allt är nära. Men på kvällarna är det lite jobbigt att behöva bylta på sig och gå till sovsalen. Hade konventet varit mitt på sommaren så hade det varit mindre av ett omak.

Dock, jag hoppas att konventet hittar en ny general och sånt. Jag kommer gärna ner och spelleder/arrar igen.

Lindenius

Swashbuckler

Universitetet är ju rätt bra dagtid måste jag säga. Luftigt, stort och allt är nära.
Extremt nära indeed. Det är nämligen i samma hus som jag jobbar. Jag var och tjuvkikade på spektaklet under första dagen.

//erik. köpte två Jolt-burkar i kafeterian.

terje

xenomorf mystiker
"Ett hjärta av stål" (äventyret till Itras by) är en ganska rättfram liten historia, men jag hade mycket kul med att spelleda det under helgen. Alla lag var bra (mer eller mindre och på sina egna vis, men det fanns inga som var tråkiga att spela med) och chanskortens förmåga att kasta berättelsen i oförutsedda riktningar gjorde att det blev stor variation mellan varje spelomgång.

Tack för ett roligt spel!

Jag skickar äventyret via epost.

/Terje, arrangör