Nekromanti Konventsrapport Spelare Utan Gränser, Umeå

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just nu sitter jag hemma hos Korpa och väntar på att gå till bussen hem. Jag nöjer mig med två dagars konvent den här gången för att inte behöva komma hem kring midnatt.

På fredagen spelade vi en fin omgång Zombie Cinema i bohemernas Paris, om en spretig och underfinansierad teatergrupp som skulle sätta upp Nattfjärilen. Det blev riktigt bra, speciellt det långdragna introt innan zombierna dök upp. Jag hade velat se den som film.

Lördag eftermiddag (när morgontrötta konventsgeneraler arrangerrar konvent har konventen inga förmiddagspass :) ) spelade vi A Taste for Murder. Det var min rollperson, stackars smygalkoholiserade Penelope, som en morgon hittades i lusthuset, strypt med bältet till sin morgonrock. Ack, veee Penelope, hon hade inte haft det lätt visade det sig i inspektör Chapels utredning.

Lördag kväll blåste vi liv i Bläck igen, spelade tre bra akter. Där borde vi ha slutat, men vi körde en fjärde som krashade nästan omedelbart. Vi spelade ändå ut den akten också, och testade en massa alternativa regler för utmaningar. Kanske fick DeBracy någon inspiration om hur han kan tweaka spelet.

--

Merparten av besökarna verkade mest vara intresserade av brädspel, jag vet inte säkert men jag TROR att förutom grejjerna jag spelade så var det någon omgång Eclipse Phase, men inte så mycket mer. Den lösa organisationen gjorde att jag nog kan ha missat en hel del av det som skedde,

Det var i alla fall trevligt att komma ner och hälsa på Umeforumiter, spela spel och äntligen få se Klossen där de har sina spelkvällar på onsdagar.

terje

xenomorf mystiker
Under fredag kväll spellede jag ett pass Swords & Wizardry i min planetary adventures setting Swords & Super-Science of Xuh'lan. Några skandinaver från 1880-talet transporterades till en främmande planet där de mötte kulörta rymdmänniskor och undersökte ett underjordiskt komplex under en ruinstad. En av rollpersonerna strök med när en Black Pudding forsade upp ur en avloppsbrunn.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Terje said:
Under fredag kväll spellede jag ett pass Swords & Wizardry i min planetary adventures setting Swords & Super-Science of Xuh'lan. Några skandinaver från 1880-talet transporterades till en främmande planet där de mötte kulörta rymdmänniskor och undersökte ett underjordiskt komplex under en ruinstad. En av rollpersonerna strök med när en Black Pudding forsade upp ur en avloppsbrunn.
jag ryser av välbehag och avundsjuka

terje

xenomorf mystiker
Hans E Magnusson said:
jag ryser av välbehag och avundsjuka
Det var ganska kul, lite ofokuserat inledningsvis och jag tror inte att alla deltagare var lika entusiastiska över sword n planet genren eller old school spelstilen som jag. Men jag hade kul och ingen verkade ha direkt tråkigt.

Korpa

Umenörd
Jag hade aldrig tänkt vara med på konventet, men det slutade med att jag var där alla dagar i varierande grad.

På fredagen spelade jag inte själv utan satt med när de spelade Zombie Cinema, en film med spännande eftertexter!

Lördagen ägnades åt en omgång A Taste For Murder, min karaktär Lady Elizabeth Chatterly dödade sin dotter pga enormt kontrollbehov och brist på empati. Det var första gången jag spelade just det spelet och jag tycker att det gick riktigt bra! Reglerna var enkla att förstå sig på och funkade. Jag hade lite otur så jag förlorade samtliga mina inflytandetärningar då personen jag hade fem på gick och dog. Det gjorde inte så mycket för själva spelupplevelsen då jag hade lika roligt med och utan inflytande!

Lördagnatt, när jag egentligen borde ha sovit, spelade jag en omgång Retrospect. Vi var en grupp på tre personer som låg bakom en litterär rörelse i slutet av 50-talet. Själv spelade jag Rosalita Torres som var en av de första sci-fi-författarna och som dessutom hade en kärleksaffär med Isaac Asimov. Rörelsen splittrades efter en ockupation av Buenos Aires finaste universitet och hon blev en måttligt känd genre-författare.

Mer hann jag inte spela, men det var ett mycket trevligt konvent och jag gjorde en del roliga fynd under spelauktionen på söndagen. Summerland är jag en stolt ägare av numera och får jag inspiration kan det också bli ett äventyr till Sävcon av det!