Konvertera färgbilder till typsnitt

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Så jag håller på med ett spel och det har lite symboler som används igen och igen. Att lägga in dem som bilder i dokumentet funkar, men det är omståndigt, och Affinity Publisher börjar tycka att det blir jobbigt efter att jag kommit upp till ett par tusen bilder i dokumentet. Så jag tänkte att det vore enklare att göra om ikonerna till ett typsnitt så kan jag lägga in dem som tecken istället för bilder, vilket blir både enklare och mindre tungrott för programmet. Ikonerna behöver vara i färg, men det finns ju flerfärgstypsnitt nuförtiden, så det borde ju inte vara ett hinder.

Först tänkte jag att det borde finnas någon onlinetjänst, men jag lyckas inte riktigt hitta någon som låter mig importera typ ett gäng SVG-filer och exportera en OTF-fil. Och det finns något gratisprogram som heter FontForge, men det verkar inte stödja färgtypsnitt. Jag har en mac-dator, så sitter på OSX, om det spelar roll.

Någon som har ett tips på ett enkelt sätt att göra detta? Tänker att det inte borde vara ett så ovanligt problem, men det kanske det är?
 
Top