Man behöver ju alltid mer monster till sina spel, och det spel med de allra djupaste monsterkällorna bör vara AD&D. Det är förstås alltid knepigt att översätta direkt mellan olika spelsystem, men här är mitt försök till en konverteringsguide mellan AD&D och F!:
Först behöver vi vända på Descending Armor Class till Ascending, och det gör vi genom att ta 9-AC. AC-1 blir t.ex. AC10, och AC4 blir AC5, etc.
För att få fram Stridstärningar lägger man sedan ihop Hit Dice och Armor Class.
För att räkna ut KP tar man HD*4.
För att få fram Rustning tar man AC / 2, avrunda uppåt.
Magiskt försvar är lite knepigt, så där bör man ta AC / 2 och sedan justera efter förnuft.
Skada är det knepigaste, men där är mitt förslag som följer:
1d3 = 0.5T
1d4 = 0.5T
1d6 = 1T
1d8 = 1T+1
En halv T blir istället +2.
Exempel på uträkning blir Grell från Fiend Folio:
AC 4 = AC 5
HD 5
Dmg: 1d4 tio gånger, 1d6 en gång
ST = 10 (5+5)
KP = 20 (5*4)
MF 3 (5/2), R 3 (5/2)
Skada = 5T (tentakler), 1T (näbb)
Vad tror ni?
Först behöver vi vända på Descending Armor Class till Ascending, och det gör vi genom att ta 9-AC. AC-1 blir t.ex. AC10, och AC4 blir AC5, etc.
För att få fram Stridstärningar lägger man sedan ihop Hit Dice och Armor Class.
För att räkna ut KP tar man HD*4.
För att få fram Rustning tar man AC / 2, avrunda uppåt.
Magiskt försvar är lite knepigt, så där bör man ta AC / 2 och sedan justera efter förnuft.
Skada är det knepigaste, men där är mitt förslag som följer:
1d3 = 0.5T
1d4 = 0.5T
1d6 = 1T
1d8 = 1T+1
En halv T blir istället +2.
Exempel på uträkning blir Grell från Fiend Folio:
AC 4 = AC 5
HD 5
Dmg: 1d4 tio gånger, 1d6 en gång
ST = 10 (5+5)
KP = 20 (5*4)
MF 3 (5/2), R 3 (5/2)
Skada = 5T (tentakler), 1T (näbb)
Vad tror ni?