Okej, efter mycket stuvande verkar följande system funka isch bra:
Själslig rang ger en uppfattning om hur stark en själ är, och det härledda attribut som visar det mest är självkontroll. (Har vägt lite på livskraft istället, men är osäker)
Kroppslig rang ger en uppfattning om hur stark en fysisk varelse är. Det härledda attribut som visar det mest är kroppsbyggnad.
För magiska varelser är rang ett mått på hur mycket magisk energi som den består av, och för magiska varelser delas dess rang upp i en själslig och en fysisk del. Exempelvis kan en eldelementar vara rang 15/8, då är den kroppsligt rang 15, med 4T6+3 i kroppsbyggnad. Dett själsliga rang 8 visar att den har 2T6+2/3T6 i självkontroll.
För lägre vandöda är det rå fysisk rang man höjer för varje rang. +1 rang ger +1 i kroppsbyggnad. Övriga härledda värden baseras endera på ett statiskt värde eller ett värde som är relativt kroppsbyggnad, det beror på vilken sorts vandöd man har. Exempelvis får skelett högre reaktion än zombies, men zombie har lite mer grundskada.
Frågan är nu som följer, ska dessa attribut, självkontroll och kroppsbyggnad öka på samma skala eller ska de börja lite olika?
rang | Självkontroll
(Synkar ganska bra med andar) | Kroppsbyggnad
(synkar jättebra med zombies, paddmumier med mera.) |
1 | | 1T6+1 |
2 | 1T6 | 1T6+2 |
3 | 1T6+1 | 1T6+3 |
4 | 1T6+2 | 2T6 |
8 | 2T6+2 | 3T6 |
12 | 3T6+2 | 4T6 (zombie) |
14 | 4T6 (rang 14 spöke) | 4T6+2 (paddmumie) |
15 | 4T6+1 | 4T6+3 (eldelementar) |
18 | 5T6 | 5T6+2 |
22 | 6T6 | 6T6+2 |
26 | 6T6+4 | 6T6+6 |
30 | 6T6+8 | 6T6+10 (Helmgast) |
40 | 6T6+18 | 6T6+20 |
42 | 6T6+20
(drake) | 6T6+22 |
50 | 6T6+28 | 6T6+30 |
52 | 6T6+30
(Demon) | 6T6+32 |
(+1) | (+1) | (+1) |
I dagsläget lutar jag mot att det ska vara 1T6+[rang] i det styrande härledda värdet. Så blir det lite errata på spöken men det synkar bra mot övrigt publicerat och dessutom så får man samma skala vilket gör det lätt att göra jämnstarka varelser.