Nekromanti Konvertering av DOD4/5/BRP till GURPS (och omvänt)

Ceetan

Warrior
Äer det Någon som har en Idem om Hur detta lösts Så frktionsfritt som möjligt? en av de saker jag är mest nyfiken p är hur man bes kan konvertaera gurps artefaktprocess och magier til dod

Troberg

Sinister eater
Äer det Någon som har en Idem om Hur detta lösts Så frktionsfritt som möjligt? en av de saker jag är mest nyfiken p är hur man bes kan konvertaera gurps artefaktprocess och magier til dod
Det är väl egentligen bara magin som är ett problem, resten är rätt så rättframt. Jag misstänker att det enklaste är att ta tjuren vid hornen och göra magikerns magi från början i det andra systemet och försöka ge den en så snarlik inriktning som möjligt, det är nog svårare att göra regler för en direkt konvertering.

Ceetan

Warrior
Re: Konvertering av DOD4/5/BRP till GURPS (och omv

hmmm..lustigt..jag tycker magin är minsta problemet vad gäller olika besvärjelser, jag e rätt tränad på att göra nya i dod. Däremot tycket jag att Konvertering av karaktärer är knepig efter siom jag inte kar hittat nåt vettigt sätt att räkna ma Ge och Ep till Char rpoints.....hmm...kanske borde ha lagt tyngden på det istället

Staffan

Myrmidon
Re: Konvertering av DOD4/5/BRP till GURPS (och omv

Problemet med magin är att en GURPS-magiker oftast har en ganska stor arsenal spells till en hygglig nivå (i alla fall 12, vilket ger en chans på ca 75% att lyckas), eftersom magisystemet bygger på att du måste kunna en massa mes-spells innan du kan lära dig de tuffa spellsen. I DoD däremot så måste du lära dig en magiskola i stället, och individuella besvärjelser är riktigt jobbiga att lära sig till vettiga nivåer. Det är iofs ett allmänt problem i DoD, men det märks mer inom magin på grund av systemets uppbyggnad.

Att räkna om erfarenhet till character points är nog rätt dödfött. Då är det bättre att kolla vad rollpersonen har för färdighet i DoD, och matcha det mot en sannolikhet i tabellen i Basic Set (vet inte vilken sida tyvärr, men i början av skills-kapitlet). Alltså, har DoD-figuren 10 i en färdighet motsvarar det 50%, vilket är 10 i GURPS också. DoD 13 motsvarar ungefär GURPS 11, DoD 15 motsvarar 12, DoD 18 motsvarar 14, och så vidare.