Nekromanti Kopparhavets knaprare

erti

Veteran
Efter att ha spelat ett piratspel som bygger på filmen Pirates of the Caribbean bestämde jag mig för att starta en egen piratkampanj till DoD91. Dock stötte jag på ett problem. Skeppstabellerna i Kopparhavets kapare är skumma! Hur troligt är det att det bara får plats 14 pers på en galeon? Eller att en man själv skulle kunna segla ett långskepp? Och hur många personer (besättning OCH trupp) får det plats på de olika skeppen???

Måste man houserula (jag är svensklärare, det heter så) allt och i så fall: finns det ngn som redan gjort det?

Dimfrost

Special Circumstances
Om det bara är en ren rollspelskampanj utan konfliktsspelsinslag är det väl inte så viktigt med de exakta siffrorna på hur mycket folk de olika skeppen kan ta. Men om jag skulle vilja ha mer exakta värden skulle jag åka ner till biblioteket och låna en lämplig bok om sjöfartens historia. Där finns det säkert massor av fakta om galeoner och liknande.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Seglandes på ödets hav

En väl omtalad rollspelsmodul är segelbåtsboken Sailing on the Seas of Fate (jag kan inte rekommendera den personligen förrän tidigast imorgon kväll, då jag torde få hem den imorgon, men jag har hört löjligt mycket gott om den).

Den är till ELRIC!, ett spel som är extremt likt Drakar och Demoner (fast bättre! Köp! Köp! :gremwink:) och inte så svår att få tag på. Alla som läst den säger f.ö att den går att använda till vilket fantasy-rollspel som helst.

En recension finner du här:

http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_2461.html

WhitePaladin

Veteran
Du frågade om någon hade houserulat skeppstabellerna (jag får väl använda det ordet om du är svenskalärare och säger att det heter så) i Kopparhavets Knegare... jag har gjort det, vill du ha tabellerna, så kan du få dem i PDF-format när jag kommer hem ikväll. If so, skriv ett mess här eller till manneiii@yahoo.se.