Dimfrost
Special Circumstances
I tråden om universalsystemens vara eller icke vara har det diskuterats huruvida kopplingen mellan regler och värld är något positivt eller inte. Nu tänkte jag att vi skulle lämna den frågeställningen och istället koncentrera oss på hur man åstadkommer den kopplingen på bäst sätt.
Man skulle kunna dela upp problemet i flera delar.
* Reglerna ska simulera rätt känsla för spelet. Ett heroiskt spel med cineastiska strider ska inte ha ett långsamt och tungrott stridssytem, till exempel. Det kanske viktigaste här är systemets snabbhet och detaljrikedom. I mitt tycke misslyckas D&D på den här punkten, för det finns så många regeltillägg och specialfall att den snabba actionkänslan tappas bort någonstans på vägen. Även ovanliga specielregler som täcker upp fenomen i världen kommer in här (men det kanske överlappar till stor del med nedanstående).
* Rollpersonerna ska passa in i världen, inte kännas som standardfigurer som har blivit inkastade i en ny miljö. Här kan man nämna Krilles favoritexempel med arketyperna i Star Wars d6, färdiggjorda rollpersoner i stil med "avdankad jedi" eller "avhoppad kejserlig kapten". Vidare har vi systemet med mental balans och fördelar/nackdelar i Kult (att sedan själva regelsystemet passar dåligt till världen är en annan sak). Ett av mina favoritsystem för att skapa rollpersoner hittar vi i Mutant Chronicles-modulen Imperial, där man får välja uppväxtmiljö, de olika skolor rollpersonen har gått i och slutligen yrke och sysselsättning, och där skolorna påverkar grundegenskaperna och inte bara färdigheterna. Då blir rollpersonen verkligen en del av världen, och inte bara en platt, tillfällig besökare.
* Sättet på vilket reglerna introduceras är också viktigt, men det kanske är ett så stort område att det bättre avhandlas en annan gång. Det har ju varit uppe för diskussion i sammanhang med Fagins Hand och Staden, bland annat. Att framställa reglerna "in-game" kan ju betyda mycket för stämningen, även om reglerna sedan är ganska standard. En så enkel sak som att välja rätt namn på grundegenskaperna (i Staden kallas de Intellekt, Världsvana, Vigör och Elegans) gör genast det hela mycket mysigare.
Ja, vad tycker ni egentligen? Hur ska man på bäst sätt integrera regler med värld?
/Dimfrost, lämnar över ordet
Man skulle kunna dela upp problemet i flera delar.
* Reglerna ska simulera rätt känsla för spelet. Ett heroiskt spel med cineastiska strider ska inte ha ett långsamt och tungrott stridssytem, till exempel. Det kanske viktigaste här är systemets snabbhet och detaljrikedom. I mitt tycke misslyckas D&D på den här punkten, för det finns så många regeltillägg och specialfall att den snabba actionkänslan tappas bort någonstans på vägen. Även ovanliga specielregler som täcker upp fenomen i världen kommer in här (men det kanske överlappar till stor del med nedanstående).
* Rollpersonerna ska passa in i världen, inte kännas som standardfigurer som har blivit inkastade i en ny miljö. Här kan man nämna Krilles favoritexempel med arketyperna i Star Wars d6, färdiggjorda rollpersoner i stil med "avdankad jedi" eller "avhoppad kejserlig kapten". Vidare har vi systemet med mental balans och fördelar/nackdelar i Kult (att sedan själva regelsystemet passar dåligt till världen är en annan sak). Ett av mina favoritsystem för att skapa rollpersoner hittar vi i Mutant Chronicles-modulen Imperial, där man får välja uppväxtmiljö, de olika skolor rollpersonen har gått i och slutligen yrke och sysselsättning, och där skolorna påverkar grundegenskaperna och inte bara färdigheterna. Då blir rollpersonen verkligen en del av världen, och inte bara en platt, tillfällig besökare.
* Sättet på vilket reglerna introduceras är också viktigt, men det kanske är ett så stort område att det bättre avhandlas en annan gång. Det har ju varit uppe för diskussion i sammanhang med Fagins Hand och Staden, bland annat. Att framställa reglerna "in-game" kan ju betyda mycket för stämningen, även om reglerna sedan är ganska standard. En så enkel sak som att välja rätt namn på grundegenskaperna (i Staden kallas de Intellekt, Världsvana, Vigör och Elegans) gör genast det hela mycket mysigare.
Ja, vad tycker ni egentligen? Hur ska man på bäst sätt integrera regler med värld?
/Dimfrost, lämnar över ordet