Nekromanti Korkad idé...

Akutabi Gamma

Veteran
Skulle man vara en tönt om man förnyade Mundana lite och slängde in lite nya grejor, typ från Neotech, och flyttade fram allting några (många, väldigt många) år?
Jag skulle faktiskt gilla en tirak med en avkapad haggelbössa... Hur ska man göra med alla tabeller då, undrar ni. Det undrar faktiskt jag också. TIPS!!!! Aaaaaaah!

Baron Marak

Swordsman
Du slänger inte in NeoTech i mundana!!! Då kölhalar jag dig /images/icons/wink.gif
Haha! Nu ska vi inte ha så kul. Men det du gör är att du slänger in det du vill ha från Mundana till världen i NeoTech. Därmed slipper du göra en massa skadetabeller för skjutvapen och du kan välja bort vad du inte vill ha.
Sen så låter du Tirakerna vara som de är. Samhället är inte så annorlunda ändå mellan NeoTech och Eon. Inte rent ur människovärdesynpunkt.
Detta blir även enklast. Men visst kan du göra så att du lägger ner en massa tid på att göra om Eon. Fast man har annat att göra än det.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gör så här.

Beakta mörkret.
En kraft som återkommer varje 10000 år och förstör i praktiken all civilisation på Mundana.
Detta leder till att varje gång mörkret kommer är civilisationen lika oförberedd på dess ankomst som den förra eonen.

Tänk om någon skulle agera på ett sådant sätt, att denna tragiska cykel bryts.
alltså..
tänk om någon skulle göra saker, så att mörkret besegrades denna eon utan lika katastrofala förluster som förra eoner, med så godtagbara förluster så att någon hyffsat teknologiskt utvecklad civilisation överlever med sin kunskap.

Det skulle leda till att nästa eon så är teknologi nivån hos mundana högre än vad den är vid slutet av denna eon. Detta skulle innebära att nästa eon skulle kunna besegra mörkret med ännu mindre förluster än eftersom dom har högre teknologi nivå.

Alltså skulle _ännu_ mer a civilisationen överleva inför nästa mörker.
Vilket skulle innebära att nästa mörker besegras ännu lättare, för att man har tillgång till ännu mer avancerad teknologi.

Till slut så når du säkerligen en teknologi nivå som är på "par" med Neotech. Dessutom så kommer det ett mörker var 10000 år, fast med automatvapen /images/icons/grin.gif

/Naug, som är full.

cernael

Warrior
Det skulle leda till att nästa eon så är teknologi nivån hos mundana högre än vad den är vid slutet av denna eon. Detta skulle innebära att nästa eon skulle kunna besegra mörkret med ännu mindre förluster än eftersom dom har högre teknologi nivå.
Tyvärr, det där är en felaktig slutsats.
Tänk på att större delen av Mörkrets arméer består av kultister...som antagligen har tillgång till nästan samma teknologi som de "goda".

/Cernael san

[H2O]

Veteran
Alltså, kan alla sluta skriva saker om mörkret utan att förvarna först. En "
" i subject-raden duger gott. Då fattar de flesta spelare att man inte ska kika.

Vissa spelledare vill kunna använda sig av mörkret i ev. kampanjer, och vill inte att deras spelare känner till det innan. Allt som nämns i Legender och Hemligheter är tabu...

Man Mountainman

Storsvagåret
Hatten hade några idéer om ett Eon som utspelade sig på en teknologisk nivå motsvarande vår nutid. Om du söker efter hans användarnamn med sökfunktionen, klickar på det och går in på hemsideadressen som står i hans profil (jag orkar inte göra det själv) så kan du säkert på hans hemsida hitta novellerna som han skrev. Jag tror även han publicerade dem här på forumet så du kan ju leta efter dem om du inte kommer in på hans sida.

Förresten: 1600:e inlägget!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fasen!

Fasen !

Det var ju inte meningen att det skulle bli så /images/icons/sad.gif
Min enda ursäkt var att jag var full när jag skrev inlägget, men det duger ju inte /images/icons/blush.gif.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
L&H snack

Tänk på att större delen av Mörkrets arméer består av kultister...som antagligen har tillgång till nästan samma teknologi som de "goda".

Består inte mörkrets arméer till större del av vandöda och demoner ?
Visst, kultister finns på mundana som förberedelse inför mörkret, men den riktiga mankraften och invasionsstyrkan består väl ändå av demoner av alla olika slag, och vandöda, och det känns som att deras "teknologi" nivå är ganska konstant.

eller ?

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
neoGames själva har ju presenterat den idén i N2-boken...

I och för sig går deras "äventyrsuppslag" upp på att Eon är en datorsimulering, så när man dör i Eon... så vaknar man upp i NeoTech. (i min mening totalt stämningsdödande)

Backiz

Veteran
Dala-Järna i vansbro kommun som ligger i Dalarna
Vi hade en ide förut att spela neotech, och under en rymdfärd så sugs man in i nån form av rymdfenomen och gissa var man är då /images/icons/smile.gif

För hur ska spelarna få tag i energi till eventuella cybernetiska implant och ammunition. De måste lära sig att tala språket och kulturen.

Mogger

Hipsteranka
Shadowrun...

...har en sådan värld. Där kan du säkert få äventyrsuppslag och annat. Inte en heltokig idé.

cernael

Warrior
Re: L&H snack

Består inte mörkrets arméer till större del av vandöda och demoner ?
Visst, kultister finns på mundana som förberedelse inför mörkret, men den riktiga mankraften och invasionsstyrkan består väl ändå av demoner av alla olika slag, och vandöda, och det känns som att deras "teknologi" nivå är ganska konstant.

Okej, när jag tänker på det har du kanske rätt där...men det FINNS kultister, och eftersom jag anser att de plockas från...ehh...överallt har de nog kunskapen att utrusta Mörkrets arméer...

/Cernael san

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Okej, när jag tänker på det har du kanske rätt där...men det FINNS kultister, och eftersom jag anser att de plockas från...ehh...överallt har de nog kunskapen att utrusta Mörkrets arméer...

Tänk dig att du är en hög lvl Demonfurste.
Det kommer en liten människa till dig och tycker

"Snälla mästare, den här lilla kultisten skulle ödmjukast vilja överräcka denna gåva som kan hjälpa oss vinna kriget". Kultisten räcker över en automatkarbin av typen 'Khammer' till Dig.

Seriöst, om du vore en Demonfurste, varför skulle du använda vapen när du kan använda magi ?

Däremot så är det fullt möjligt att som vi människor utvecklar vår teknologi, så utvecklar demonerna sin magi.

/Naug, som bara inte _kan_ se en Demonfurste med en Kalaschnikov

cernael

Warrior

Seriöst, om du vore en Demonfurste, varför skulle du använda vapen när du kan använda magi ?
Jag skulle använda båda. Magin för att...ja...jag kan. Vapnen för att...tja, jag tror att större delen av mina trupper inte är tillräckligt smarta för att använda magi, däremot är det nog ungefär lika svårt att använda traditionella vapen som enkla "point&click"-vapen av typen automatkarbin.

Förresten, en sak som jag tänkt lite på: Jag tror att ju mer avancerad en civilisation är, destu längre bak tvingas den vid en katastrof av Mörkrets magnitud. Om ett medeltida samhälle, t.ex., skulle krascha till bronsåldern skulle en motsvarande katastrof få vårt nutida liv att bli till en stenålderstillvaro. (Jag vet att jag är rörig...men jämför med följande visdomsord: "Hantverken kommer att ha glömts bort lagom till dess att energikrisen tvingar oss att göra allt för hand.")

/Cernael san

Drakvrede

Swordsman
Re: Shadowrun...

...har en sådan värld. Där kan du säkert få äventyrsuppslag och annat. Inte en heltokig idé.

... eller ännu hellre, läs av böckerna om Shadowruns värld (d.v.s. inte regelboken eller så, utan en av alla de romaner som getts ut till detta), exempelvis Never trust an elf.
Lysande, faktiskt! /images/icons/cool.gif