Är Eon bara för akademiker?
vad jag vet finns det inget språk i den civiliserade världen i vilket tal- och skriftspråk är detsamma. att skriva som man talar är förbehållet författare och rappare, endast. och om det är som du skriver, varför står det inte 'dels och dels' i en doktorsavhandling? denna fråga besvarar sig själv: det är inkorrekt.
Det stämmer. Medan talspråket utvecklas ständigt så tar det längre tid för skriftspråket att förändras. Men jag kan garantera dig att det inte finns något språk i den civiliserade världen där skriftspråket inte på lång sikt förändras för att efterlikna det talade språket.
det är just det jag gör! (läs din läxa nästa gång, innan beger dig ut på hal is) 'dels och dels' är tautologi. det behövs inget jefla och!!! om ett 'och' var nödvändigt skulle man för längesen skrivet 'dels och dels' ('och' är inget nytt ord). att det är lättare att säga 'dels och dels' är en helt annan femma, det låter lätt hackigt om man säger 'dels, dels'.
Nä, det _behövs_ inte, men det förstör samtidigt inte själva uttryckets innehåll. En förändring kommer sällan utan ha en anledning. Ett skäl till använda "och" istället för ett komma är att det blir enklare att skriva avancerade meningar. Komma passar bra för inskjutna satser och bisatser. Blandar man in det i andra sammanhang (som "dels, dels") blir meningar lätt oöverskådligt.
det finns regler för hur formell skriven svenska ska se ut! varför tror du man annars läser grammatik i skolan!?
Varför? För att alla ska få en god inblick i det svenska språket för att sedan kunna hantera det som sitt eget. Det är viktigt att lära sig de befintliga stavningsreglerna, allmänna uttryck och vår satslära, eftersom detta är nödvändigt för att andra enkelt ska kunna förstå det man skriver. Slutsats: Det är nödvändigt att kunna det grundläggande innan man själv börjar experimetera.
är majoriteten av det svenska folket akademiker? är majoriteten av det svenska folket ens högutbildade? arbetar majoriteten av det svenska folket med att skriva formellare texter? svaret är väl ganska självklart: nej. därför ska inte "folket" bestämma vad som är korrekt svenska. uppgiften att förnya och berika det svenska språket med nya ord och fösvenskningar ligger hos oss alla. men man bör alltid undvika att som du säger, förstöra olika frasers andemeningar.
Ojojoj... Vilken inskränkt syn på det svenska folket, som i århundraden klarat av det som du klagar på. Med samma argument kan man säga att eftersom det svenska folket inte är akademiker så klarar de inte av spela Eon korrekt, för de är inte utbildade i att förstå avancerade regler... Hör du hur dumt det låter?
språk utvecklas, men aldrig i ett syfte att förgöra sig självt. för det är det som händer om du och dina likar får som ni vill: svenska språket är vad du gör det till! det viktiga är att det är lätt för dig att använda! etc. sån där skit spyr jag av. om det inte finns några regler för vad som är rätt och fel, vad är då språket ? när en byggnad har förlorat alla de bärande väggar på vilka den vilat, vem kan då säga att det är en byggnad?
För att besvara en av dina frågor ska jag använda ett gammalt uttryck: "Språket är en dialekt som backas upp av en armé".
Det bärande balkarna kan inte gå förlorade om man utvecklar språket så som jag säger. Det viktiga med språket är att alla kan förstå vad som skrivs, därför är det viktigt att ha en enhetlig stavning och satslära. Däremot finns det ingen anledning att inte tillåta att man experimenterar inom satsdelarna.
Om någon tycker att det blir snyggare om den obestämda artikeln ska styras av huvudordet (ett sorts ord), snarare än av det närmaste (en sorts ord) ordet så får man gärna debattera med honom om detta. Men det ska ske med riktiga argument och inte saker som "så här har vi alltid gjort".
/Emil