Nekromanti Korrekturläsning?

Hanoi

Veteran
har precis läst igenom 'Riddaren' och upptäckt, till min skräck och förvåning, att det på ett flertal ställen står en slags och dels, och dels . det här är ju språkliga fel och inga slarvfel (då de förekommer regelbundet) och med tanke på neogames strikta handbok för frilansaren som finns på hemsidan, borde såna här grodor inte förekomma.

då kanske någon säger: så länge man förstår vad som står är det väl inget att snacka om, men vi snackar ändå om en publicerad, seriös modul till ett av Sveriges största rollspel, och då kan man väl tycka att korrekta idiom är det minsta man kan begära. den här typen av inadvertens strider dessutom mot neogames policy.

så till min fråga: har ni dyslektiker som korrläser era moduler, eller?

Ymir

Liten kantbaron
Tja, Neogames bristfälliga korrektur är väl tyvärr ganska välkänd vid det här laget. Ta en titt på 'Consaber', tex...den är ju halvt obegriplig på sina ställen.

- Ymir, påpekar faktum

Mouja

Hero
Det där var inte snällt sagt mot korrekturläsarna.. inte snällt alls...
Jag tycker du i alla fall kunde försöka vara trevlig i inlägget. Det uppskattas mycket mer då man är trevlig och inte hoppar på och anklagar folk. Ingen är perfekt och du skulle veta hur svårt det är att korrekturläsa, om man vill ha det perfekt, det kräver mycket tid.

smaffy

Hero
ehh. han var trevlig. en missnöjd kund kanske? han har rätt att klaga. det hade varit annorlunda om neogames gett ut sina böcker gratis men nu har killen (?) faktiskt betalat för en produkt och har all rätt i världen att klaga.

det är bara naivt att tro något annat - neogames böcker är fulla med stavfel och slarvigt uppbyggda meningar.

jag kan tänka mig att du kanske blir arg för att någon klankar ner på ditt favoritspel, men tänk rationellt utan att blanda in känslorna. det är så det är, han har rätt. neogames moduler är då och då väldigt misslyckade.

Mouja

Hero
Det enda som jag inte gillade var just den här meningen:

"så till min fråga: har ni dyslektiker som korrläser era moduler, eller?"

Han får mer än gärna klaga och komma med kommentarer, men man går inte runt och kallar folk för dyslektiker, de som verkligen är det kan ta illa upp!

Emil

Hero
Fel och fel...

Jag håller helt klart med om att "en slags" (och "ett sorts") är felaktig svenska. Det här är tyvärr ett fel som väldigt många gör. Till och med Lars Norén har lyckats döpa en av sina pjäser till "Ett sorts hades"...

Däremot skulle jag vilja påstå att "dels och dels" inte är något fel. Visst kan man påstå att det ska heta: "dels, dels", men jag ser egentligen inte något formellt fel i det tidigare alternativt. Tvärtom har jag valt att använda det tidigare i alla texter jag skriver för att jag tycker det låter och ser bättre ut.

Det är en sak om det förekommer i felstavningar och oförståbara meningar i texten, men det du pratar om är en helt annan sak. Det handlar om skribentens sätt att uttrycka sig på ett för sin egen del konstnärligt och tilltalande sätt. Varför vill du strypa denna ådra och ha kallhamrad kanslisvenska överallt?

Så min lika spydiga fråga till dig är: Har Neogames läsare som tror att språkets utseende är fast och bestämt och inte kan utvecklas?

/Emil

Hanoi

Veteran
dyslektiker [OT]

tar en dyslektiker illa upp om man konstaterar att de är dåliga på att stava?

Hanoi

Veteran
Re: Fel och fel...

jag kanske är konservativ, men "dels och dels" är talspråk. och köper jag en seriös modul till mitt favoritrollspel, och upptäcker, trots att den i övrigt är bra, är skriven av en person som inte kan den grammatik man lärde sig i lågstadiet, kan inte jag ta modulen i fråga på lika stort allvar.

Däremot skulle jag vilja påstå att "dels och dels" inte är något fel. Visst kan man påstå att det ska heta: "dels, dels", men jag ser egentligen inte något formellt fel i det tidigare alternativet.
eh, nu förstår jag inte riktigt... du ser inte något formellt fel i det tidigare alternativet? då tror jag inte du vet vad 'formellt' innebär. neogames författare är inga skönlitterära författare som kan leka med språket (som Norén)! de ska leverera trovärdig information, och då är det det minsta man kan begära att de behärskar det svenska språket!

Emil

Hero

jag kanske är konservativ, men "dels och dels" är talspråk. och köper jag en seriös modul till mitt favoritrollspel, och upptäcker, trots att den i övrigt är bra, är skriven av en person som inte kan den grammatik man lärde sig i lågstadiet, kan inte jag ta modulen i fråga på lika stort allvar.

Du har missat vad skriftspråket är för något. Det är ett sätt att avbilda talspråket på papper. Du erkänner ju att man säger "dels och dels" i talspråk, så varför inte även skriva på detta vis?

Du siktar på fel måltavla skulle jag vilja säga. Angrip hellre de som förstör olika uttrycks andemeningar genom att säga saker som "både men också" eller "dels men också".

eh, nu förstår jag inte riktigt... du ser inte något formellt fel i det tidigare alternativet? då tror jag inte du vet vad 'formellt' innebär. neogames författare är inga skönlitterära författare som kan leka med språket (som Norén)! de ska leverera trovärdig information, och då är det det minsta man kan begära att de behärskar det svenska språket!

Vet du vad det svenska språket är? Vet du vem som bestämmer vad som är rätt och vad som är fel i det svenska språket? Det är två frågor som är väl värda att fundera på.

Svaret på den senare är att det inte finns några formella (där kom ordet igen!) regler för det svenska språket. Vår kära Svenska Akademi utfärdar förslag till grammatik för att upprätthålla en god språklig standard, men man har ingen makt över språket. Tvärtom undersöker de hela tiden hur språket används av det svenska folket, för det är majoriteten som bestämmer vad som ska uppfattas som korrekt svenska.

Det är alltså vi som använder språket och utvecklar och bestämmer vad som är rätt eller fel. Ska vi slå vad om att för ett par hundra år sedan var alla de saker som du påstår är "rätt" lika "felaktiga" som de du påstår är fel.

/Emil

Mouja

Hero
Re: dyslektiker [OT]

Ingen aning, men om du använder ordet dyslektiker som en förolämpning kan de nog ta illa upp...

Hanoi

Veteran

Du har missat vad skriftspråket är för något. Det är ett sätt att avbilda talspråket på papper. Du erkänner ju att man säger "dels och dels" i talspråk, så varför inte även skriva på detta vis?

vad jag vet finns det inget språk i den civiliserade världen i vilket tal- och skriftspråk är detsamma. att skriva som man talar är förbehållet författare och rappare, endast. och om det är som du skriver, varför står det inte 'dels och dels' i en doktorsavhandling? denna fråga besvarar sig själv: det är inkorrekt.

Du siktar på fel måltavla skulle jag vilja säga. Angrip hellre de som förstör olika uttrycks andemeningar genom att säga saker som "både men också" eller "dels men också". '

det är just det jag gör! (läs din läxa nästa gång, innan beger dig ut på hal is) 'dels och dels' är tautologi. det behövs inget jefla och!!! om ett 'och' var nödvändigt skulle man för längesen skrivet 'dels och dels' ('och' är inget nytt ord). att det är lättare att säga 'dels och dels' är en helt annan femma, det låter lätt hackigt om man säger 'dels, dels'.

Svaret på den senare är att det inte finns några formella (där kom ordet igen!) regler för det svenska språket. Vår kära Svenska Akademi utfärdar förslag till grammatik för att upprätthålla en god språklig standard, men man har ingen makt över språket.

det finns regler för hur formell skriven svenska ska se ut! varför tror du man annars läser grammatik i skolan!?

Tvärtom undersöker de hela tiden hur språket används av det svenska folket, för det är majoriteten som bestämmer vad som ska uppfattas som korrekt svenska.

är majoriteten av det svenska folket akademiker? är majoriteten av det svenska folket ens högutbildade? arbetar majoriteten av det svenska folket med att skriva formellare texter? svaret är väl ganska självklart: nej. därför ska inte "folket" bestämma vad som är korrekt svenska. uppgiften att förnya och berika det svenska språket med nya ord och fösvenskningar ligger hos oss alla. men man bör alltid undvika att som du säger, förstöra olika frasers andemeningar.

Det är alltså vi som använder språket och utvecklar och bestämmer vad som är rätt eller fel. Ska vi slå vad om att för ett par hundra år sedan var alla de saker som du påstår är "rätt" lika "felaktiga" som de du påstår är fel.

språk utvecklas, men aldrig i ett syfte att förgöra sig självt. för det är det som händer om du och dina likar får som ni vill: svenska språket är vad du gör det till! det viktiga är att det är lätt för dig att använda! etc. sån där skit spyr jag av. om det inte finns några regler för vad som är rätt och fel, vad är då språket ? när en byggnad har förlorat alla de bärande väggar på vilka den vilat, vem kan då säga att det är en byggnad?

Man Mountainman

Storsvagåret

Men ett forumsinlägg är ingen offentligt utgiven publikation, så här är Hanoi i sin fulla rätt att göra grammatiska fel.

Helmgast
Språkfascism

Skall du nu agera språkfacist så kan du ju börja med att inleda alla meningar med STOR bokstav (även kallad versal).

är majoriteten av det svenska folket akademiker? är majoriteten av det svenska folket ens högutbildade? arbetar majoriteten av det svenska folket med att skriva formellare texter?
Jag skulle vilja skriva det såhär:
Äro majoriteten af det swenska folket akademiker? Äro majoriteten af det swenska folket ens högutbildade? Arbeta majoriteten af det swenska folket med att skriva mer formella texter?

därför ska inte "folket" bestämma vad som är korrekt svenska.
Driver du med oss, eller är du überwannabe/thism på riktigt? Folket skall, om de talar svenska, givetvis bestämma över sitt språk. Vi lever i en tid då det finns begrepp som 'Demokratiska Folkrepubliken Korea' (Nordkorea) och 'Nationaldemokraterna' (utbrytare ur de likasinnade 'Sverigedemokraterna'. Detta tyder på att demokratin är ideal och elitism politiskt inkorrekt. Vet vilken hal is du ger dig in på!

Fast om du bara skojar med oss och leker thism så är allt okej.

// avatarex, som trots sin språkliberalism är med i skrivihop.nu

Man Mountainman

Storsvagåret
Alla NeoGames böcker är fulla av korrekturfel, och jag tror att NeoGames om någon är medvetna om det. Påminn dem i all ära om det, så kanske de skärper sig, men att kommentera enskilda detaljer känns faktiskt en smula fånigt. NeoGames kan ju trots allt inte vrida tillbaka tiden och göra ogjort sina misstag.

Phelan

Hero
Re: Språkfascism (ilfart till OT-landet)

Jag kan hålla med om att Hanoi uttrycker sig på ett olämpligt sätt. Däremot är det kanske så att man bör fundera på konsekvensen av när "folket" själva skapar sina språkregler. Idag går vi mer och mer mot en uppbrytning av såväl grammatiska regler som stavningsregler, något som jag inte på något sätt tycker gagnar syftet med ett språk - att fungera som kommunikationsmedel. Dagens trend som närmast verkar återgå till medeltiden utan enhetlig stavning eller enhetlig någonting är inget positivt.

Mvh / Phelan

Emil

Hero
Är Eon bara för akademiker?

vad jag vet finns det inget språk i den civiliserade världen i vilket tal- och skriftspråk är detsamma. att skriva som man talar är förbehållet författare och rappare, endast. och om det är som du skriver, varför står det inte 'dels och dels' i en doktorsavhandling? denna fråga besvarar sig själv: det är inkorrekt.

Det stämmer. Medan talspråket utvecklas ständigt så tar det längre tid för skriftspråket att förändras. Men jag kan garantera dig att det inte finns något språk i den civiliserade världen där skriftspråket inte på lång sikt förändras för att efterlikna det talade språket.

det är just det jag gör! (läs din läxa nästa gång, innan beger dig ut på hal is) 'dels och dels' är tautologi. det behövs inget jefla och!!! om ett 'och' var nödvändigt skulle man för längesen skrivet 'dels och dels' ('och' är inget nytt ord). att det är lättare att säga 'dels och dels' är en helt annan femma, det låter lätt hackigt om man säger 'dels, dels'.

Nä, det _behövs_ inte, men det förstör samtidigt inte själva uttryckets innehåll. En förändring kommer sällan utan ha en anledning. Ett skäl till använda "och" istället för ett komma är att det blir enklare att skriva avancerade meningar. Komma passar bra för inskjutna satser och bisatser. Blandar man in det i andra sammanhang (som "dels, dels") blir meningar lätt oöverskådligt.

det finns regler för hur formell skriven svenska ska se ut! varför tror du man annars läser grammatik i skolan!?

Varför? För att alla ska få en god inblick i det svenska språket för att sedan kunna hantera det som sitt eget. Det är viktigt att lära sig de befintliga stavningsreglerna, allmänna uttryck och vår satslära, eftersom detta är nödvändigt för att andra enkelt ska kunna förstå det man skriver. Slutsats: Det är nödvändigt att kunna det grundläggande innan man själv börjar experimetera.

är majoriteten av det svenska folket akademiker? är majoriteten av det svenska folket ens högutbildade? arbetar majoriteten av det svenska folket med att skriva formellare texter? svaret är väl ganska självklart: nej. därför ska inte "folket" bestämma vad som är korrekt svenska. uppgiften att förnya och berika det svenska språket med nya ord och fösvenskningar ligger hos oss alla. men man bör alltid undvika att som du säger, förstöra olika frasers andemeningar.

Ojojoj... Vilken inskränkt syn på det svenska folket, som i århundraden klarat av det som du klagar på. Med samma argument kan man säga att eftersom det svenska folket inte är akademiker så klarar de inte av spela Eon korrekt, för de är inte utbildade i att förstå avancerade regler... Hör du hur dumt det låter?

språk utvecklas, men aldrig i ett syfte att förgöra sig självt. för det är det som händer om du och dina likar får som ni vill: svenska språket är vad du gör det till! det viktiga är att det är lätt för dig att använda! etc. sån där skit spyr jag av. om det inte finns några regler för vad som är rätt och fel, vad är då språket ? när en byggnad har förlorat alla de bärande väggar på vilka den vilat, vem kan då säga att det är en byggnad?

För att besvara en av dina frågor ska jag använda ett gammalt uttryck: "Språket är en dialekt som backas upp av en armé".

Det bärande balkarna kan inte gå förlorade om man utvecklar språket så som jag säger. Det viktiga med språket är att alla kan förstå vad som skrivs, därför är det viktigt att ha en enhetlig stavning och satslära. Däremot finns det ingen anledning att inte tillåta att man experimenterar inom satsdelarna.

Om någon tycker att det blir snyggare om den obestämda artikeln ska styras av huvudordet (ett sorts ord), snarare än av det närmaste (en sorts ord) ordet så får man gärna debattera med honom om detta. Men det ska ske med riktiga argument och inte saker som "så här har vi alltid gjort".

/Emil

Hanoi

Veteran
Re: Språkfascism

det e klart jag överdriver för att se reaktionerna. och att diskutera lingvistik e egentligen det tråkigaste ja vet, men natten var långt gången och fyllan likaså. men faktum kvarstår: språkliberalism e de värsta ja vet. likaså flum (i skolan som på andra ställen) och politisk korrekthet.

sen behöver du ju inte överdriva, om jag inte uttrycker mig helt korrekt i ett forumsinlägg är inte det samma sak som om jag skulle skriva en bok och inte göra det.