Nekromanti Korrekturläsning...

Lillgubben

Veteran
Är det nån förutom jag som har kommit underfund med att alla på neogames måste vara fullständigt ordblinda?
I N2 var det ett STORT antal korrekturläsare, och ändå fanns ett ännu större antal fel, både banala och stora.

Metal_Ninja

Veteran
Håller fullständigt med. Men med all tid dom lagt ner på Offensiv kan det väl inte
inte finnas så många i den? eller....

And remember that metal is harder then flesh.

Lillgubben

Veteran
Lägger man ner ca 5 år på ett jobb skall det inte vara ett enda fel.... men som bekant med neogames så gillar de att skriva ut en massa namn utan att tänka på att de bara idiotförklarar alla korrekturläsare, eftersom vilken rollspelare som helst antagligen kan hitta minst ett dussin fel i varje av deras utgåvor. Och alla konstiga formuleringar sen... ack och ve

NecTech

Swordsman
Jo...Visst finns dom där.....Hrmmmmmm
Det konstiga är bara att dom förekommer mer i dom nya produkterna ....Stämmer det??? Någon annan som reflekterat över detta fenomen???

Nåväl...Alla kan stava fel...Även Rollspelsproducenter....Men har man en massa korrekturläsare så ska INTE så många fel slinka igenom....
Skit i korrekturläsarna istället....Låt stavfelen finnas...Då har alla förståelse....
För hur man vrider och vänder på det så kommer det alltid att finnas fel...Så det så....

Mvh
Necrotech-Som drabbas av ständiga bajsattacker idag!!
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Emil

Hero
Lägger man ner ca 5 år på ett jobb skall det inte vara ett enda fel....

5 år på innehållet, inte på korrektur. Men jag håller med om att det nog bör finnas färre tryckgrodor i Offensiv än i N2.

men som bekant med neogames så gillar de att skriva ut en massa namn utan att tänka på att de bara idiotförklarar alla korrekturläsare, eftersom vilken rollspelare som helst antagligen kan hitta minst ett dussin fel i varje av deras utgåvor.

Tycker jag inte alls. Jag var med och korrade N2 och i de kapitel som jag gick igenom (Polisen, Rättsväsendet och Utrustningskapitelt) har jag ännu inte funnit några fel, och inte de som jag frågat om saken heller. Det tycker jag åtminstone inte idiotförklarar mig, tvärtom visar det att jag gjorde ett bra jobb...

Är det någon som upptäcker några fel i kapitlena som jag korrade så får de gärna meddela detta, det vore kul att veta... /images/icons/smile.gif

Och alla konstiga formuleringar sen... ack och ve

De har gått mig helt förbi. Jag har mest upptäckt lite fel i tabeller samt missade ord och sånt.

/Emil

Lillgubben

Veteran
Det är mycket möjligt att det finns det som har gjort sitt jobb bra, men på många ställen är det inte bra, och det gäller inte bara n2 utan även alla tillbehör som jag har kommit i kontakt med och även eon. Antingen borde en kompetent person, som tydligen du är, korrekturläsa eller så borde författarna gå en kurs i det svenska språket. Men det kan ju vara så att datorprogram spökar också... men stavfel och upprepningar brukar de ändå klara.

Robban

Hero
men inte alla stavfel, bara de som är felstavade... alltså kommer inte programmet att reflektera över meningen, utan enskilda ord... vilket innebär att ord som kan stavas på två sätt, med två olika betydelser, kan komma med ändå...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>

Lillgubben

Veteran
Du har helt rätt. I n1 fanns inte alls lika många fel som i 2:an eller eon etc, inte som jag har reflekterat över.
Du har också rätt i att det ser bättre ut om det finns några fel, om inte en halv armé står som korrekturläsare.

Snow

Swashbuckler
Har du någonsin korrläst, layoutat och tryckt en bok på 300 sidor?

Snow
Dead, but still walking around

Lillgubben

Veteran
Självklart!! annars skulle jag inte ha nån som helst rätt att klanka ner på de som inte klarar av det.

Emil

Hero
<I>Antingen borde en kompetent person, som tydligen du är, korrekturläsa eller så borde författarna gå en kurs i det svenska språket. Men det kan ju vara så att datorprogram spökar också... men stavfel och upprepningar brukar de ändå klara.[/i]

Jag kan bara påminna mig om att jag sett ett stavfel i Eonprodukter. Däremot är det fullt av sådana fel som automatiskt kommer till när man sitter och redigerar texter mycket. Man ändrar från att skriva på ett sätt till ett annat och då råkar "gamla" ändelser hänga med.

Jag försvarar det inte som sådant, men säger att det tyvärr lätt blir fel. Det är inte så att Neogames är dåliga på svenska, jag tror de alldeles förträffliga på det svenska språket, men arbetar man under tidspress så hinner man helt enkelt inte med att hitta alla fel.

Inte för att jag är någon jätteerfaren korrare, men vad jag upptäckt är att det finns en osynlig linje man måste över när man går igenom en text. Annars missar man mycket. Läser man bara igenom det hela så maler huvudet ofta på och man missar de mindre uppenbara felen. Går man däremot igenom texterna ord för ord, då blir det inga fel - men å andra sidan är det både vansinnigt tråkigt och tidskrävande.

/Emil

brainless

Veteran
man kanske kan lägga anledingen till alla felen på ett ord

tidspress! det e ganska möjligt ju snabbare nått måste gå ju mer fel gör man

yo n2