Dimfrost
Special Circumstances
I T12-systemet har jag två sorters spelvärden. Den ena är det som vi tidigare har kallat "aspekter" (de kallas så i Nyx och Fate) men det är ju egentligen ett ganska dåligt namn eftersom det inte har mycket att göra med ordets egentliga betydelse. I T12-systemet beskriver de relationer (i vid mening: till exempel "Arvtagare till Den svarta vindens tron" eller "Förföljd av bortombestarnas kultister") och egenskaper som "Förutbestämd att bringa världens undergång" eller "Tränad i arvkanslerdömets officersskolor". Det är helt fria grejer, alltså, som kan användas både som hjälp och som hinder för huvudpersonen. Jag är rätt säker på att jag vill kalla det här för "egenskaper", helt enkelt. Det täcker liksom upp vad det handlar om.
Problemet är det andra slagets spelvärden. De är tre till antalet, som alla huvudpersoner har: Kropp, Sinne och Värld. De mäter alltså hur bra huvudpersonen i grunden är på att direkt vinna konflikter i berättelsen. Det är alltid bra att ha ett högt värde. Helst vill jag inte ha ett begrepp som är synonymt med "egenskap", till exempel "attribut". Det bör framgå av ordet att det är något positivt. Jag har funderat på saker som "färdigheter" och "skickligheter" men båda känns rent rollspelsspråkliga och har dålig förankring i vardagsspråket. Finns det några bra alternativ som jag har missat? Det måste det göra, känns det som ...
/Dimfrost
Problemet är det andra slagets spelvärden. De är tre till antalet, som alla huvudpersoner har: Kropp, Sinne och Värld. De mäter alltså hur bra huvudpersonen i grunden är på att direkt vinna konflikter i berättelsen. Det är alltid bra att ha ett högt värde. Helst vill jag inte ha ett begrepp som är synonymt med "egenskap", till exempel "attribut". Det bör framgå av ordet att det är något positivt. Jag har funderat på saker som "färdigheter" och "skickligheter" men båda känns rent rollspelsspråkliga och har dålig förankring i vardagsspråket. Finns det några bra alternativ som jag har missat? Det måste det göra, känns det som ...
/Dimfrost