Nekromanti Kort förslag till nya utgåvan

Ymir

Liten kantbaron
Det är alldeles, alldeles för svårt att bli mexikan och kines i slumptabellerna för rollpersoners härstammning. Mexare och kineser har ju en given plats i varje västernståry med självrespekt, så jag hoppas på en förbättring på den här punkten till nya utgåvan.

Och i övrigt...om det nu görs en modul om något så perifert i västern-sammanhang som New York, så tycker jag det vore på sin plats med en modul om Latinamerika under samma era också. Där har vi ju tonvis med outforskad potential liksom.

- Ymir, tycker

Storuggla

Champion
"Och i övrigt...om det nu görs en modul om något så perifert i västern-sammanhang som New York, så tycker jag det vore på sin plats med en modul om Latinamerika under samma era också."

Skillnaden är väl att det gjordes en film om folk som slogs tills de vart blodiga i New York, medan det finns ont om filmer som är kända för oss där folk slår varandra tills de storknar. Visst, det vore lajbans med en modul om Simon Bolviars arv, men... hur skulle den sälja? Den genomsnittlige rollspelaren kanske tycker New York är ett tuffare och ballare namn än La Paz? Men jag håller med dig, det finns massor av roliga saker att göra i latinamerika under 1800talet.

"Det är alldeles, alldeles för svårt att bli mexikan och kines i slumptabellerna för rollpersoners härstammning. Mexare och kineser har ju en given plats i varje västernståry med självrespekt,"

Då är ju frågan om man spelar som om det vore en westernfilm, eller om det vore verkliga livet. För... demografi be damned, i en film är mexikanen och kinesen biroller, ofta komiska eller mordiska.

Storuggla, snart åker leksaken ut

Storuggla

Champion
Re: [NT] Butch Cassidy och Sundance Kid?

Öh... va? Menar du att en västernfilm från 1969 skulle ha en större populärkulturell dragning och igenkänningsfaktor än New York?
Jag förnekar inte att syd och latinamerika är coolt och att man kan spela där, absolut inte, jag frågar enbart om det är komseriellt gångbart ge ut ett supplement om en världsdel som folk ärligt talat inte vet ett jota om mer än att Hugo Chavez? Vilket av supplementen kommer lille Kalle, 13 år med ryggsäck och slickepott köpa, det som det står New York på eller det som det står Sydamerika? Visst, Sydamerika är tuffare, men grabbjäveln kommer köpa New York, för där slogs Di Caprio och han har sett CSI NY.

Storuggla, pessimist

antorax

Swordsman

Jag har inte riktigt förstått hur New York har blivit så stort fokus. Jag tycker inte att det verkar så coolt, alls. Sedan så tycker ju alla olika men. Och jag tycker att sydamerika känns mer "västern" än New York. Alltså, Frontier och pionjärskänsla känns lättare att få in i Sydamerika, än i New York.

Storuggla

Champion

"Jag har inte riktigt förstått hur New York har blivit så stort fokus. Jag tycker inte att det verkar så coolt, alls. Sedan så tycker ju alla olika men. Och jag tycker att sydamerika känns mer "västern" än New York. Alltså, Frontier och pionjärskänsla känns lättare att få in i Sydamerika, än i New York."

Jag håller med dig, men antar att konsumenten i stort lättare New York än Lima. :gremfrown:

Storuggla, se bara på tekumel

Arfert

Facit
Jag tycker att NY ska bli ballt att spela i, faktiskt. När det gäller latinamerika så känns det som om att Mexiko i alla fall vore ett givet tillbehör... Fast det finns masor att utforska inom USAs gränser också (även om allt inte var USA ännu på den tiden).. som guldrushen i Kalifornien.

Andy

Vila i frid
Jag tycker att NY ska bli ballt att spela i, faktiskt.
Det tycker ja med. Filmen Gangs of New York (som alla i tråden talar om men ingen skriver namnet på) tycker jag är en jättebra film och jag skulle gärna förlägga flera Westernäventyr i den växande storstaden. (Självklart med Noirs regler). SMILE

Ymir

Liten kantbaron
Jag trodde inte riktigt vad som var "kommersiellt gångbart" och ej var någon större issue på den svenska rollspelsscenen oavsett.

Och om mexikaner och kineser oftast nu (för det är verkligen inte alltid) reduceras till klyschiga biroller ser jag inte varför Western-rollspelet skulle ta efter en så urfattig och rasistisk konvention. Det är ungefär i nivå med 50-talskonventionen att indianer alltid är primitiva skurkar. Western-rollspelet kan gott dra sitt strå till stacken för att cementera att dylika konventioner är passé för gott.

- Ymir, tycker

Örnie_UBBT

Swordsman
Precis, med tanke på att varje given svensk rollspelmodul köps av typ 10 pers så känns det kanske inte så aktuellt att tänka "kommersiellt gångbart" även om det skulle betyda att 1 person till köpte det (vilket iofs skulle innebära en försäljningsökning med 10%!).

hälsar
Örnie

Big Marco

Läskig
Örnie said:
Precis, med tanke på att varje given svensk rollspelmodul köps av typ 10 pers så känns det kanske inte så aktuellt att tänka "kommersiellt gångbart" även om det skulle betyda att 1 person till köpte det (vilket iofs skulle innebära en försäljningsökning med 10%!).

hälsar
Örnie
Nu skall vi inte vara sådana - en intressant modul till ett poppis-rollspel säljer 2009 iaf 100 ex...

Så en mer eller mindre - det blir ju 1%! ,-)

Pendragon

Swashbuckler
Mexare och kineser ur ett markandsperspektiv

Mexare har vid enstaka tillfällen fått lite större roller, om inte annat som skurkar. Det borde ju vara tillräckligt för att folk skulle vilja spela dem då och då.

Kineser är ju knepigare. Möjligtvis har de fått lite mer uppmärksamhet iom Deadwood och Broken Trail (fast där är ju alla kineserna menlösa kvinns, och såna vill ju bara Ymir spela ;)). Utöver det finns det väl bara Kung Fu att falla tillbaks på. Å andra sidan lär ju den få en revival när som helst iom David Carradines semispektakulära död nyligen. Ja, om den inte dränktes helt Michael Jacksons då.

/Joel - hade begränsat kinesers yrken till tvättare och järnvägsarbetare :gremtongue:

Det blir lite lättare att slumpa fram, men inflyttningen från Kina och Mexico är rätt liten jämfört med invandringen från Europa. Men om du vill spela mexikan eller kines i den nya upplagan är det bara att välja det.

Kampanjvärlden i det nya spelet kommer att ta sin början 1876 vilket är en tid när järnvägen har förenat landet. En tågresa mellan San Francisco och New York tar 7 dagar, vilket gör att en resa till New York är något de flesta kan göra utan problem. Det nya upplagan kommer även att omfatta hela landet och inte bara de västra delarna som tidigare. New York blir därför en mycket viktig plats eftersom mycket av den ekonomiska makten finns samlad där.

Lantin- och centralamerika är också en mycket intressant plats under den här tidsperioden och vi kan tänka oss att göra ett supplement om detta. Men till en början kommer vi att koncentrera oss på USA, innan vi beger oss utanför landets gränser.

/Anders & Tove

hakanlo

Hero
Marco Behrmann said:
en intressant modul till ett poppis-rollspel säljer 2009 iaf 100 ex...
OT: Ursäkta en förfärad, icke-insatt modulköpares spontana motfråga (jag köper det mesta på svenska). Är detta sanning, eller missar jag en ironi? Ligger försäljningssiffrorna därikring?

hakanlo

Hero
En kool idé(?): Vad sägs om att börja en kampanj som nyanländ immigrant, 1876, och sedan spela vägen västerut? Många immigranter anlände ju till NY som då behövs först... (dock anlöpte man då inte Ellis Island, vars hamn öppnade först 1892).

Arfert

Facit
Hakanlo said:
Marco Behrmann said:
en intressant modul till ett poppis-rollspel säljer 2009 iaf 100 ex...
OT: Ursäkta en förfärad, icke-insatt modulköpares spontana motfråga (jag köper det mesta på svenska). Är detta sanning, eller missar jag en ironi? Ligger försäljningssiffrorna därikring?
japp. Utom kanske för de allra största spelen.