Nekromanti Kort istället för tärningar

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Dragonlance och Castle Falkenstein

Jag har spelat Dragonlance Fifth Age, där man använder speciella kort. Korten är indelade i sviter som är relaterade till vissa grundegenskaper. När man ska utföra en viss handling spelar man ett kort och lägger till korrekt grundegenskap och uppnår på så sätt ett värde som jämförs med motståndet. (Systemet är även upplagt så att det alltid är karaktärerna som utför den "aktiva" handlingen - om hjälten slår ett troll gör han en attack mot trollets statiska försvarsvärde, men om trollet slår honom gör han en försvarshandling mot trollets statiska attackvärde.) Om kortet man spelar har samma svit som grundegenskapen får man dra ett nytt kort från leken och lägga till dess värde, och så fortsätter man tills man drar ett kort ur en annan svit.

Jag tror att ett liknande system används i den nyaste versionen av Marvel Super Heroes.

Jag är personligen inte så förtjust i systemet eftersom jag tycker att det distraherar från själva spelandet. I viss mån gör systemet att man kanske prövar nyskapande sätt att lösa problem eftersom man till viss del är begränsad av de kort man har på handen, men just att man måste väga in vilka kort man har när man bestämmer sig för vad man ska göra distraherar mer än det hjälper. "Nu borde jag ju klippa till det otäcka trollet, men eftersom jag inte har något kort som är bra nog för det så för jag väl... öh... klättra upp i ett träd i stället. Då kanske jag får ett nytt kort som passar bättre."

I Castle Falkenstein används helt vanliga spelkort, men det har jag inte spelat (och det var länge sedan jag läste igenom det) så jag kan inte ge några detaljer.



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Castle Falkenstein använder vanliga kort, istället för tärningar. Det utspelar sig i en parallellvärld till vår egen, under en idealiserad viktoriansk era (som de själva säger, den viktorianska eran, som den borde ha varit, och inte som den var). Spelarna spelar olika hjältemodiga, tappra, goda och fina karaktärer, och riktiga gentlemän och gentlekvinnor använder inte sådana gemena ting som tärningar. Man använder kort!

De olika färgerna motsvarar olika typer av handlingar. Normalt sett har varje spelare fyra kort på handen. När man försöker göra något spelar man ut så många kort man vill. De kort som har en färg som passar in på handlingen räknas enligt sitt fulla värde, övriga kort gäller som ett(hjärter="emotional and romantic activities"; ruter="mental and intellectual activities"; klöver="physical activities"; spader="social and status-related activities"). Beroende på hur bra man är på den man försöker göra får man lägga till ett visst värde (egenskaperna anges inte i siffror "vi vill väl inte hålla på med siffror, kolumner och rutor, sådant är till för bankirer och revisorer!"), kommer man över den svårighetsgrad som gäller klarar man det. Ett litet problem är att SL också har kort på handen, som han kan spela ut för att göra det hela svårare.

Sedan använder man en annan kortlek för magin. Magin är inte av eldklotsslängarsorten (man kan, men det tar ett par timmar!). Här gäller hela kortleken för den samlade magiska energi som finns runt spelarna, så när korten i leken är slut, är den magiska energin slut. Man bestämmer vilken besvärjelse man vill kasta och börjar dra kort, ungefär ett varannan minut. När man kommit upp i tillräcklig hög svårighetsgrad kastas besvärjelsen (kan vara från ungefär 6 för de riktigt enkla, upp till 40, 50 för de tunga). Ett problem kan uppstå om man drar för många kort av motsatt färg, då kan den kastade besvärjelsen, så att säga, ta färg av korten, och få en hel del märkliga bieffekter.

Jag gillar systemet. Dels för att det låter spelarna bestämma lite över hur viktigt det tycker det är att lyckas. Dels är det snabbt och mycket enkelt, vilket gör att det inte stör i själva rollspelandet så mycket. Att de med kortsystemet dessutom fått till duellregler som verkligen gör duellerna till riktigt spännande kamper man mot man gör inte saken sämre. Förmodligen är duellreglerna (med värja och sabel, givetvis, men även med pistol, i och för sig är det som reglerna säger, att den utmanade väljer vapen, och väljer han bomber eller schack, så funkar reglerna även där!) bland de absolut bästa regler jag sett i rollspel. De har verkligen lyckats få in spänningen i en duell.

Sedan har spelet i sig en helt underbar känsla. Spelarna spelar som sagt hjältar, som slåss mot skurkar med diaboliska planer på världsherravälde, infernaliska maskiner och magnifika uppfinningar. "... a world of Swashbuckling Fantasy, High Romance, and Magickal Technology."
Ett spel helt i min smak. Tyvärr har det inte blivit så stort i Sverige, och RS Talsorian som ger ut det har det inte helt lätt, ekonomiskt. Men det som finns är så fullt av underbar äventyrskänsla att det räcker mer än väl.
Ett gott köp, tycker jag, som tycker tärningar är helt onödiga, och dessutom bara används av vanligt, gement folk.
Bah!

/ Daniel
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Tarot

Nån gång (antagligen på UseNet) har jag sett något om att använda en tarotlek i stället för tärningar. Vet någon om det någonstans, på nätet eller annorstädes, finns några bra tips eller riktlinjer för hur sådant skulle kunna fungera? Jag har lite idéer själv, men skulle gärna titta på vad någon annan har gjort.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Tarot

Just det, det stämmer. Hade alldeles glömt bort Chamelion Eclectic och deras Psychosis roleplaying game. Det är separata böcker med äventyr och regler i ett, även om regelsystemet är detsamma i varje bok. Där används tarotkort, litegrann på samma sätt som Castle Falkenstein.

Själv har jag äventyret Ship of Fools, men det ska ha kommit ut några böcker/äventyr till. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att i alla fall Ship of Fools är ett mycket annorlunda äventyr, som nog ställer en hel del på ända för spelarna. Spelarna använder för övrigt endast kort, inga rollformulär, inga papper och pennor. Anteckningar är förbjudna, det som spelarna glömmer, glömmer även deras karaktärer. Och hela äventyret börjar med en stor glömska, då ingen vet vem man är, var man är och varför man är. Det hela handlar om att försöka ta reda på det, utan att drabbas av psykos ...
Mer atmosfär än regler, kan man lugnt säga.

/ Daniel
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Tarot

Det har jag tittat på, och jag tror att en kompis äger det. Jag vill dock minnas att alla böcker i serien inte kommit ut.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Tarot

Alla böckerna i serien? Tja, varje bok är helt fristående och de har inget mer gemensamt än utgivare och system. Dock var det så att Chameleon Eclectic kanske hade hoppats på lite större framgång än vad de fick, och hade planerat att ge ut fler böcker än vad de hann med innan de lade ner.

Jag har för mig att det ska finnas fyra eller fem ute, men de kan kanske vara knepiga att få tag på. Men de är klart intressanta, och ger en klart annorlunda spelupplevelse.

/ Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Inte riktigt, men nästan

Deadlands och Deadlands: Hell on Earth, från Pinnacle Entertainment Group, använder sig av både tärningar och vanliga spelkort (även om PEG ger ut specialkortlekar så är det egentligen bara vanliga kortlekar med lite andra bilder).
Framför allt används korten när man skapar karaktärer, vid initiativ (och det funkar mycket smidigare än många tärningsbaserade initivregler jag sett) och vid magi.

Vid karaktärsskapning används de helt enkelt för att ta fram grundegenskaperna.
Vid initiativ drar man ett visst antal kort (antalet bestäms av ett träningsslag), ju fler kort desto fler handlingar. Varje kort är en handling och SL räknar ner från ess. De som har ess agerar, sedan kung, osv. Snabbt och smidigt, faktiskt.
Vad magi gäller det helt enkelt att se till att få till en så bra pokerhand som möjligt. Ju bättre, desto kraftfullare besvärjelse.

Båda spelen, och kommande Lost Colony får man förmoda, är roliga, actionfyllda och ett satans hålligång i. Deadlands är en sorts vilda västern, med magi och monster. Och det funkar faktiskt bra. Hell on Earth är samma värld, cirka 300 år senare, efter katastrofen, Mad Max möter monster och övernaturliga hemskheter. Två spel som kan vara värda att titta på för den som inte alltid vill ta så gravallvarligt på allt.
Jag vet i alla fall att jag, mot vad jag först trodde, hade vansinnigt roligt när jag spelade Lee Marvin, svartklädd, haltande revolverman med ett självförtroende som var lite väl väl tilltaget, bland de snabbaste puffrorna i västern (dock långt ifrån de mest träffsäkra, men då får man ju bara skjuta mer!).
Rock'n'roll hela tiden.

/ Daniel
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Tarot

Åhå, jag hade fattat det som att de hängde ihop. Jag har för mig att jag hörde någon bittert beklaga sig över att fortsättningen/sista delen/något liknande inte kommit ut.

Vad heter de andra?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Tarot

Jag har själv bara Ship of Fools. När jag letar lite på butiker på Internet hittar jag bara en bok till, men jag vet att jag sett en lista med fyra, fem titlar en gång i tiden. När jag försöker ta mig till Chameleon Eclectics hemsida (www.chameleon-eclectic.com) så kommer jag till något som inte verkar ha mycket alls med rollspel att göra ...
Verkar alltså vara svårt att få tag på dessa spel. De två böcker jag hittat är:
Psychosis I: Ship of Fools
Psychosis II: Solitary Confinement

Så mycket vet jag, att första boken i alla fall är helt egen. Den slutförs, och den andra boken berättar en helt annan historia. Sedan kanske det kan vara så att det släppts eller planerats någon flerdelad serie, som inte går att hitta längre. Men äventyren som böckerna handlar om, är lite av den karaktären att man liksom inte kan spela hur länge som helst. När man löst problemet, eller misslyckats, finns det ingen anledning att fortsätta.
Första boken kan väl, utan att säga alltför mycket, sägas vara sf.
Ett genomgående tema kan antydas om man tänker på seriens samlingsnamn, Psychosis ...

Eller så har jag missförstått allt ...

Kan kanske passa på att påpeka att Chameleon Eclectic även var med och gjorde det trevliga rollspelet The Babylon Project.

/ Daniel
 
Top