Nekromanti Kort sannolikhet

Kozech

Veteran
Har funderat lite på användandet av en vanlig kortlek istället för tärningar. Till slut kom jag fram till att jag inte tänker använda det men för skojs skull tänkte jag dela med mig ideérna.

Fördel med en kortlek är att man har 4 färger. Detta ska givietvis utnyttjas.

Då jag gillar religion i rollspel men har svårt att få det att komma fram i spelandet och ännu besvärligare regelmässigt.

Så i en fantasy-värld har vi 4 gudar eller 4 fraktioner gudomligheter om man önskar ha många gudar.
Varje färg representeras av en färg.
Hjärter - goda gudar
Spader - onda gudar
Ruter - naturflummiga gudar
Klöver - materialistiska gudar.

Där hjärter och spader är varandras motsatser likaså ruter och klöver. Men hjärter kan samarbeta både med klöver och ruter osv.

Vissa färdigheter är uppdelade efter färger också. Lönnmord etc är spader, hela är hjärter, köpslå klöver, ta hand om djur ruter.

För att lyckas med en färdighet drar man X antal kort efter ens färdighetsvärde och man ska uppnå X antal kort i rätt färg (successes - finns det något bra svenskt ord?) för att lyckas. Ju svårare handling desto mer "successes" krävs.

Än så länge inget speciellt med systemet men det tänkte jag ta nu.
Är man sin tro trogen kan man få bytt kort i sin lek. T.ex en god hjälte gör något bra som att rädda världen från ondska så får han bytt två spader mot två hjärter. Så nu kommer den spelarens lek (alla spelare har en egen) att ha mer hjärter än andra kort och därmed är sannolikheter för rollpersonen att lyckas med goda gärningar större samt han/hon får svårare att utföra onda gärningar.

På så sätt kommer spelarens kortlek att representera dess "alignment". Annars har jag upplevt att rollpersonernas moral lätt blir flytande men nu syns deras moral tydligt.

Fast konceptet föll på att sannolikheten är som rulla T4:or och är för mig lite väl snävt. Man kan redan på färdighetsnivå 1 ha 25% chans att lyckas med en "success".

Men kul att brainstorma om var det och skulle hålla om det inte vore för slumpen. Tillbaka till tärningarna...

Lindenius

Swashbuckler
Visa lite ruter

Är man sin tro trogen kan man få bytt kort i sin lek. T.ex en god hjälte gör något bra som att rädda världen från ondska så får han bytt två spader mot två hjärter. Så nu kommer den spelarens lek (alla spelare har en egen) att ha mer hjärter än andra kort och därmed är sannolikheter för rollpersonen att lyckas med goda gärningar större samt han/hon får svårare att utföra onda gärningar.

Är inte det lite krångligt? Då krävs ju att man har två (likadana) kortlekar - en att använda och en att byta in kort ifrån. Det skulle i sådana fall vara bättre att hjälten får räkna bort två kort (och dra två nya) ett visst antal gånger per äventyr/spelmöte/scen.

//erik. bubbeldrickaren

Rising

Vila i frid
Jag har så lite klöver att man får spader

Idén med att alla ska kunna ha sina egna kortlekar är visserligen rätt ball, men det behövs nog mer användning av korten (man bör titta på kortens valör också, exempelvis, eller kunna märka korten på något vis för att kunna åstadkomma specialmanövrar) för att det ska vara befogat. Dessutom är det lite omständigt, tänk bara på allt jobb som krävs när hela gruppen dör och alla ska göra nya rollpersoner!

Så Lindenius idé om att alla använder en vanlig kortlek, och att karaktärerna kan ha olika specialtricks istället, det är nog enklare. Typ att mina två första klöverkort inte räknas, eller att de räknas som ruter.

Vill du ändra sannolikheten? Säg att kortets valör också måste överskrida svårighetsgraden för att räknas som en framgång. Om svårighetsgraden är 8 så är det alltså bara 8, 9, 10, J, D, K och E i rätt svit som räknas.

Du kan också höja skalan. Om FV:2 är det lägsta, och den lägsta graden av framgång som räknas är 2, då blir det ju mindre än 1/16 att man lyckas. Att ha 2 som lägst är inte så dumt, det är ju faktiskt 2 som är det lägsta kortet i en kortlek, så hela spelet skulle kunna ha en skala mellan 2 till Ess.

Kozech

Veteran
Re: Jag har så lite klöver att man får spader

Att köra med att ens två första inte räknas eller liknande tappar bort lite med syftet - i så fall kan man köra med vanliga tärningar. Har man sin gud på sin sida kan alla handlingar man gör vara flera procent enklare att utföra än för andra med samma färdighetsnivå.

Omständigheten är inte mer än att sortera upp en kortlek till sin normala uppsättning. Tanken är att alla börjar med en hel kortlek för att kunna få den modifierad under äventyr. Samt utrustningsmässigt är kortlekar inte dyrare eller svårare att få tag på än tärningar med andra sidor än 6.

Att ha lite olika betydelser för vilket kort man drar är fullt möjligt. Kan t.ex. låta spader dam betyda att du dragit till dig uppmärksamhet från en ond gud och din handlings utgång blir ond.

Att ha lite olika sannolikheter är inte så svårt att få fram men jag är lite för dålig på sannolikhetslära för att få fram chanserna. Pokerhänder är lätt att hitta på nätet men det tar bort fantasykänslan. Dock kan en valör i rätt svit vara ok.

Rising

Vila i frid
Re: Jag har så lite klöver att man får spader

i så fall kan man köra med vanliga tärningar.
Jag trodde du ville ha kort för att få fram den sköna korteffekten framförallt; alltså att när det har dragits många klöver ur talongen så vet man att det är mindre sannolikhet att man drar ytterligare klöver än vad det är i jämförelse med de andra sviterna.

Omständigheten är inte mer än att sortera upp en kortlek till sin normala uppsättning.
He heh... Okej, jag personligen tror att det kommer ta ganska lång tid, och vara ganska så jobbigt. Men om du känner att det inte är ett problem, då är det ju toppen. Problemet löst!

En annan lösning på:

Att köra med att ens två första inte räknas eller liknande tappar bort lite med syft
vore:

"Man skriver ner vilket värde man har i de olika fraktionerna på detta vis:

4:Hjärter-Spader

Vilket betyder att så fort man drar ett hjärterkort som är lika med fyra eller mindre, då räknas det som ett kort i motsatt fraktion istället; spader. På så vis blir det som om man hade bytt ut tre hjärterkort mot tre spaderkort i ens egen lek. Fastän alltså alla spelare kan ha olika alignments med en och samma kortlek.

Men du har rätt; om du inte störs av att alla sitter med varsin kortlek, då är din metod mer praktisk.

Rygar

Veteran
Jag tycker det är häftigt, faktiskt.

Man skulle dessutom kunna hoppa över gudarna och köra strikt på en rollpersons speldata. Till exempel SH2I (T10) använder ju sig av fyra attribut.

Man skulle kunna göra något motsvarande här, till exempel att fysik och mentala färdigheter är motsatser och att kroppskontroll och sociala är detsamma. Genom att använda Risings idéer för hur viss kort ändrar valör beroende på vad rollpersonen är bra på så kan det hela bli dödligt tufft.

(Fördelen med att alla använder samma kortlek är att det blir mer genuint och så, känns bättre i alla fall i mitt huvud)

Så, jag tänker ha detta i bakuhuvudet när jag inte har nått bättre för mig. Tack för det!

Sir Wäs

Veteran
Jag håller på med ett regelsystem med kortlek, jag tar gärna emot synpunkter och tips ifall du har tid och lust? :gremsmile: