Nekromanti Korta rollspel för unga nybörjare

Pilzefrau

hon/henne
(det här hade nog kunnat vara i evenemang och kontakt, men NärCon är så långt bort så jag startar den tråden när det är dags)

Jag träffade nyligen en arrangör till NärCon, ett konvent som enligt mig huvudsakligen är för Japan-nördar men som har ett bra utbud av spel också. De har länge velat få dit rollspel, men vill inte ha arr av den typen som rollspel oftast är: ett fåtal personer som drar sig undan en lång stund.

Men vi som varit i indierummet vet, att även om de rollspel som kräver att man drar sig undan en lång stund är roliga och givande, så finns det spel som inte kräver detta. Jag talar om ett par olika saker här:

1) går att spela bland andra. Beror till viss grad på spelarna, men i indierummet på GothCon sitter folk glatt och spelar Fiasco och Love in the time of Seid i olika ändar av rummet och bryr sig inte om att nyfikna insläntrare går runt och lyssnar.

2) tar inte många timmar att spela. Med "många" menar jag "fler än 3", men jag tror NärCon skulle uppskatta ännu mer om det i praktiken var rollspelsliknande arr som inte tog mer än ett genomsnittligt brädspel.

3) funkar med nybörjare. Antingen genom väldigt enkla regler, eller genom bra spelledare. Jag tänker att Dungeon of Doom, så som det spelleddes senast jag var där, lugnt hade funkat även med precis alla DnD4-regler (och dem är det ju ingen nybörjare som pluggar in på en kvart) eftersom spelledarna pekade med hela handen och sa "slå 2d6 för skada!" osv.

4) gärna ackomoderar många, men det är inte ett hårt krav. Poängen är att "Prova rollspel på NärCon!" ska vara ett arr som många ska få chansen att testa på, och inte mötas av ett "tyvärr, fullbokat" andra dagen. Detta betyder en kombination av många spelledare, korta spel och stora spelgrupper. Så fixar man de första två är detta inte nödvändigt, men SL+5 spelare är att föredra framför SL+3.

Som sista punkt är det ett plus om temat är något som Japan-nördar är pepp på, men det finns brädspelare och vanliga nördar där också så allt måste inte vara anime.

Okej, hur har jag tänkt kring det här? Jo, följande spel finns i mitt huvud nu:
- Mitt eget Mumin-hack av Apocalypse World. Regellätt, man kommer snabbt in i handlingen, en muminberättelse behöver inte vara så komplicerad eller lång, folk gillar mumin.
- InSpectres. Regellätt, fart och fläkt, alla har sett GhostBusters.
- Supergänget. Som ovan.
- Null State. Defenitivt snabbt – går på tid!
- Lady Blackbird. Bara en tanke än så länge, för ajg har aldrig spelat det. Men efter vad jag hört – lätt att komma in i, förberedelselöst, spelarna bestämmer, tuff setting – känns det som att det skulle passa rätt bra.

Varför startade jag då den här tråden? Jo, ni kan få peppa mig, diskutera idén, föreslå perfekta spel, eller för den delen, erbjuda er att följa med mig till NärCon och spelleda det här! Oavsett hur perfekta spel jag hittar kommer jag nog inte kunne spelleda tillräckligt många själv för att inte arret ska kännas fattigt på ett så stort konvent som NärCon.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tre spel som ploppar upp i huvudet:

Panty Explosion Perfect – japanska skolflickor vs. monster som väl alla vet vid det här laget. De nya reglerna passar väldigt bra för konventsspel. Funkar utmärkt med 4-5 spelare plus spelledare, mindre bra om man är för få.

G X B – I grund och botten ett litet dejtingspel. En spelare spelar Momoko, och tre andra spelar de som bjuder ut Momoko på dejt. Vem kommer hon välja? För fyra spelare, tror det tar typ en timme att spela.

Witch Quest – trettonåriga häxor och deras katter, ála Kikis expressbud. Spelas i par – ojämt antal spelare resulterar i tvillingkatter. En utmärkt anledning för Japan-nördar att få ta på sig kattöron! Basically ett myspysigt tradspel, så det bör kunna svälja ganska många spelare (wilper skrev nyligt på Story Games att det är vad han skulle rycka fram om han hade åtta spelare).

Nå, fast alla spelen har starka Japan-teman så är det inte därför de ploppar upp i huvudet, utan för att det känns som om de passar dina kriterier på lite olika sätt. G X B som hanterar minst antal spelare tar istället kort tid att spela, så man kan ha bra omsättning istället, osv.

Jag undrar för övrigt hur du ska avgöra vilka spelledare som är dålig och därför måste använda enkla regler … :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skall du spela Lady Blackbird med unga spelare föreslår jag att du översätter det först, det är en del svåra ord på rollformulären.

Zombie Cinema har busenkla regler och är väldigt nybörjarvänligt. Småkillar gillar zombies, om småtjejer också gillar zombies har jag dålig koll på.

Pilzefrau

hon/henne
Panty Explosion borde jag tänkt på, men jag har aldrig spelat det själv. G X B och Witch Quest är nya för mig, men låter bra.

Det jag menade var snarare "kommer du med ett förslag som har komplicerat system får du också prata om hur du tänkte lösa det, genom bra spelledarrutiner speciellt anpassade för att ha spelare som itne kan reglerna själva, eller genom att helt sonika föreslå vem som skulle spelleda det om du vet någon som skulle göra det bra."

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För att vara ett riktigt grisjävelsvin: Panty Explosion hade jag förmodligen inte föreslagit till ditt evenemang. Panty Explosion Perfect skulle nog passa bra dock. De båda versionerna har olika regler (och det senare har rosa rollformulär!).

--

Also, hur kan Witch Quest vara en nyhet? Det har ju figurerat i ALLA avsnitt av Nordnordosts podcast. ;-)