(det här hade nog kunnat vara i evenemang och kontakt, men NärCon är så långt bort så jag startar den tråden när det är dags)
Jag träffade nyligen en arrangör till NärCon, ett konvent som enligt mig huvudsakligen är för Japan-nördar men som har ett bra utbud av spel också. De har länge velat få dit rollspel, men vill inte ha arr av den typen som rollspel oftast är: ett fåtal personer som drar sig undan en lång stund.
Men vi som varit i indierummet vet, att även om de rollspel som kräver att man drar sig undan en lång stund är roliga och givande, så finns det spel som inte kräver detta. Jag talar om ett par olika saker här:
1) går att spela bland andra. Beror till viss grad på spelarna, men i indierummet på GothCon sitter folk glatt och spelar Fiasco och Love in the time of Seid i olika ändar av rummet och bryr sig inte om att nyfikna insläntrare går runt och lyssnar.
2) tar inte många timmar att spela. Med "många" menar jag "fler än 3", men jag tror NärCon skulle uppskatta ännu mer om det i praktiken var rollspelsliknande arr som inte tog mer än ett genomsnittligt brädspel.
3) funkar med nybörjare. Antingen genom väldigt enkla regler, eller genom bra spelledare. Jag tänker att Dungeon of Doom, så som det spelleddes senast jag var där, lugnt hade funkat även med precis alla DnD4-regler (och dem är det ju ingen nybörjare som pluggar in på en kvart) eftersom spelledarna pekade med hela handen och sa "slå 2d6 för skada!" osv.
4) gärna ackomoderar många, men det är inte ett hårt krav. Poängen är att "Prova rollspel på NärCon!" ska vara ett arr som många ska få chansen att testa på, och inte mötas av ett "tyvärr, fullbokat" andra dagen. Detta betyder en kombination av många spelledare, korta spel och stora spelgrupper. Så fixar man de första två är detta inte nödvändigt, men SL+5 spelare är att föredra framför SL+3.
Som sista punkt är det ett plus om temat är något som Japan-nördar är pepp på, men det finns brädspelare och vanliga nördar där också så allt måste inte vara anime.
Okej, hur har jag tänkt kring det här? Jo, följande spel finns i mitt huvud nu:
- Mitt eget Mumin-hack av Apocalypse World. Regellätt, man kommer snabbt in i handlingen, en muminberättelse behöver inte vara så komplicerad eller lång, folk gillar mumin.
- InSpectres. Regellätt, fart och fläkt, alla har sett GhostBusters.
- Supergänget. Som ovan.
- Null State. Defenitivt snabbt – går på tid!
- Lady Blackbird. Bara en tanke än så länge, för ajg har aldrig spelat det. Men efter vad jag hört – lätt att komma in i, förberedelselöst, spelarna bestämmer, tuff setting – känns det som att det skulle passa rätt bra.
Varför startade jag då den här tråden? Jo, ni kan få peppa mig, diskutera idén, föreslå perfekta spel, eller för den delen, erbjuda er att följa med mig till NärCon och spelleda det här! Oavsett hur perfekta spel jag hittar kommer jag nog inte kunne spelleda tillräckligt många själv för att inte arret ska kännas fattigt på ett så stort konvent som NärCon.
Jag träffade nyligen en arrangör till NärCon, ett konvent som enligt mig huvudsakligen är för Japan-nördar men som har ett bra utbud av spel också. De har länge velat få dit rollspel, men vill inte ha arr av den typen som rollspel oftast är: ett fåtal personer som drar sig undan en lång stund.
Men vi som varit i indierummet vet, att även om de rollspel som kräver att man drar sig undan en lång stund är roliga och givande, så finns det spel som inte kräver detta. Jag talar om ett par olika saker här:
1) går att spela bland andra. Beror till viss grad på spelarna, men i indierummet på GothCon sitter folk glatt och spelar Fiasco och Love in the time of Seid i olika ändar av rummet och bryr sig inte om att nyfikna insläntrare går runt och lyssnar.
2) tar inte många timmar att spela. Med "många" menar jag "fler än 3", men jag tror NärCon skulle uppskatta ännu mer om det i praktiken var rollspelsliknande arr som inte tog mer än ett genomsnittligt brädspel.
3) funkar med nybörjare. Antingen genom väldigt enkla regler, eller genom bra spelledare. Jag tänker att Dungeon of Doom, så som det spelleddes senast jag var där, lugnt hade funkat även med precis alla DnD4-regler (och dem är det ju ingen nybörjare som pluggar in på en kvart) eftersom spelledarna pekade med hela handen och sa "slå 2d6 för skada!" osv.
4) gärna ackomoderar många, men det är inte ett hårt krav. Poängen är att "Prova rollspel på NärCon!" ska vara ett arr som många ska få chansen att testa på, och inte mötas av ett "tyvärr, fullbokat" andra dagen. Detta betyder en kombination av många spelledare, korta spel och stora spelgrupper. Så fixar man de första två är detta inte nödvändigt, men SL+5 spelare är att föredra framför SL+3.
Som sista punkt är det ett plus om temat är något som Japan-nördar är pepp på, men det finns brädspelare och vanliga nördar där också så allt måste inte vara anime.
Okej, hur har jag tänkt kring det här? Jo, följande spel finns i mitt huvud nu:
- Mitt eget Mumin-hack av Apocalypse World. Regellätt, man kommer snabbt in i handlingen, en muminberättelse behöver inte vara så komplicerad eller lång, folk gillar mumin.
- InSpectres. Regellätt, fart och fläkt, alla har sett GhostBusters.
- Supergänget. Som ovan.
- Null State. Defenitivt snabbt – går på tid!
- Lady Blackbird. Bara en tanke än så länge, för ajg har aldrig spelat det. Men efter vad jag hört – lätt att komma in i, förberedelselöst, spelarna bestämmer, tuff setting – känns det som att det skulle passa rätt bra.
Varför startade jag då den här tråden? Jo, ni kan få peppa mig, diskutera idén, föreslå perfekta spel, eller för den delen, erbjuda er att följa med mig till NärCon och spelleda det här! Oavsett hur perfekta spel jag hittar kommer jag nog inte kunne spelleda tillräckligt många själv för att inte arret ska kännas fattigt på ett så stort konvent som NärCon.