Nekromanti Kortare Pathfinderäventyr

IcarusDream

Anti-populist
Jag tänkte dra igång en kampanj med Pathfinder som regelverk.
Jag har den grundläggande plotten för kampanjen klar. (Klassisk klyschfantasy, en grupp hjältar ska finna 8 delar av en magisk rustning samtidigt som de är jagade av en annan som vill ha sagda rustning).

Då kampanjen kommer vara ganska lös och Open World så skulle jag uppskatta om folk kunde tipsa om/dela med sig av kortare äventyr som ni tycker om och har spelat.

Det behöver inte vara bara Pathfinderäventyr, även andra system funkar. Gärna andra äventyr än bara vanliga hack/slash-dungeons även om bra sådana också funkar.

Tack!

Bassejr

Hero
Det enklaste du kan göra är att sno alla fantastiska enblads scenarion från Saga Games hemsida, under Downloads- fliken.

Sen är det relativt enkelt att etablera enklare äventyr. Du behöver en plats, en eller ett par karaktärer, och ett problem som rollpersonerna måste lösa. Egentligen behöver du inte ens Problemet, bara en lösning.

Den svagaste av karaktärerna blir skadade, och måste tas till ett kloster. I klostret fins en överstepräst och en oförskämd ung lärling som leder varsin falang av religionen (Den ena att Gud är Barmhärtig och God, den andra att Gud är En rättfärdig dommare, och dömer de dödliga från sitt himmelska säte, den första falangen markerar sin tillhörighet med ett gult band runt vänster arm, den andra med en röd amulett runt halsen) och de försöker båda två få rollpersonerna att göra elaka saker mod den motsatta falangens medlemmar.
Den skadade rollpersonen kan fortfarande röra sig runt i klostret, men kan bara inte springa. Denne kan till och med slåss, om det behövs, bara den inte behöver ducka eller hålla på med andra akrobatiska konster.

Den här sortens "Öppnare" scenarion kan bli rätt roliga att improvisera med. De kan vara väldigt seriösa, eller mindre allvarliga, de kan göras långa och omfattande, eller kortare och trevligare, med mörk och hemsk och deprimerande karaktär, eller mer lättsinnigt lagt.

Basenanji

Postd20modernist
...sedan finns det massvis av kortare äventyr utgivna av paizo.com. Det finns dessutom rätt mycket skrivet om du googlar på scenarios+pathfinder typ.

En annan variant är att gå in på En sån här sida för att få lite uppslag.

IcarusDream

Anti-populist
Jag vet hur jag bygger egna äventyr. Det jag var ute efter var tips på bra kortare äventyr som andra skrivit.