Nightowl
Champion
Jo alltså, yet another combat system, YACS.
Man har en kortlek - en vanlig kortlek. Det får gärna vara lingonris på den.
Ur kortleken tar man en bunt kort, säg 10 stycken. Man väljer dem själv som spelare, men han har vissa regler.
Ens *vapen* anger två kort som man *måste* ha. Har man ett sekundärt vapen, en sköld och/eller en rustning på sig ger de vardera ett till kort. Ens stridsstil (anger ens färdighet) anger också två kort man måste ta.
Allt som allt är det alltså fyra till sex kort som är obligatoriska. Säg att yxa kräver korten spader tvåa och klöver sexa, att stilen Skallklyvning kräver hjärter ess och ruter femma, och att min plåtrustning kräver spader kung. Resten väljer jag själv ur leken.
Jag har sedan korten på hand. Varje runda spelar jag ett kort och min motståndare spelar ett. Precis när jag spelar säger jag om det är "anfall" eller "försvar"
Ett anfallskort måste vara lägre än min Färdighet i den där stridsstilen jag pratade om, och högre än eventuella försvarskort motståndaren spelar.
Om jag lyckas lägga ett sådant kort, så gör jag skada på motståndaren. Denna skada har ett fast värde som inte helt händelsevis är lika med det lägsta av de två korten som jag måste ha i min "lek" eftersom jag slåss med ett visst vapen. Till detta får jag lägga en bonus: för varje kort i samma färg som jag spelat innan jag spelat kortet som träffade gör jag +1 i skada.
Om jag lyckades lägga ett Försvarskort som är högre än hans anfallskort, så träffar han, men jag tar mindre skada: värdet av eventuellt kort jag är tvungen att ha med i leken på grund av sköld eller rustning, vilket som nu är lägst. Till detta får jag lägga en bonus: för varje kort i samma färg som jag spelat innan jag spelat kortet som parerade tar jag 1 poäng mindre skada.
Om bägge lägger Försvarskort händer ingenting. Om bägge lägger anfallskort spelar bägge ett andra kort, och den som lägger det lägsta träffar den andre. Det är dock färgen på *det* kortet som avgör om man får bonus på grund av många kort i samma färg eller inte, och man använder *värdet* på det kortet för att avgöra grundskadan, inte skadan på vapnet.
När man har spelat alla 10 korten tar man upp dem på hand och börjar om. Man får byta ut ett kort om man vill (inte ett obligatoriskt).
Om man går in förberedd i en strid (och denna mentala förberedelse tar inte lång stund) har man förberett en 10-kortselk. Om man blir *överraskad* tar man de obligatoriska korten och drar resten på slump.
Knektar är värda 5, damer är värda 11 och kungar är värda 0, men de tillåter en också att uppnå en specialeffekt. Vilka specialeffekter man kan uppnå varierar, men varje vapen och varje stridsstil har vanligtvis en vardera, och sedan finns det en särskild för varje färg man kan uppnå offensivt och en man kan uppnå defensivt, och denna kan man alltid uppnå oavsett vapen/stridsteknik.
Jag tänkte mig det i ett fantasysammanhang; monster har kortkombos, och trollkarlar använder sin *magi* såhär; alla besvärjelser associeras med ett visst kort, och man kan bara lägga den om man spelar det kortet (som anfall eller försvar, skit samma). Dessutom hindrar trollkarlars magiskola deras rörelsemönster (det är så de samlar in magisk energi), så den tvingar dem att ha ett specifikt kort i leken.
Tja, vad innebär det här nu?
*Låga kort är bra för anfall.
*Höga kort är bra för försvar.
*Vapen som tvingar en att använda höga kort är alltså effektivast defensivt, medan de som tvingar en att använda låga kort är effektivast offensivt.
*Å andra sidan gör vapen som associeras med höga kort mer skada om man faktiskt träffar.
*Rustningar/sköldar har samma effekt som vapen.
*Dessutom är sköldar/rustningar som associeras med höga kort bättre på att ta skada genom Försvarskort.
*Det finns inget argument för att inte bara ha kort av samma färg, men de två kort som associeras med ett vapen är oftast av olika färg, och desto större spännvidd på korten (=flexibelt vapen) desto oftare är de av olika färg. Detsamma gäller stridsstilar. Sekundära vapen, sköldar och rustningar tvingar ju också att använda vissa kort, och det är ett taktiskt grepp att välja kombinationer som passar ihop. Jag kommer att välja kortfärger så att kombinationer jag tycker ser snygga ut visuellt blir effektiva.
Äh, jag vet inte. Det här har vi väl snackat om förr.
Erik
Man har en kortlek - en vanlig kortlek. Det får gärna vara lingonris på den.
Ur kortleken tar man en bunt kort, säg 10 stycken. Man väljer dem själv som spelare, men han har vissa regler.
Ens *vapen* anger två kort som man *måste* ha. Har man ett sekundärt vapen, en sköld och/eller en rustning på sig ger de vardera ett till kort. Ens stridsstil (anger ens färdighet) anger också två kort man måste ta.
Allt som allt är det alltså fyra till sex kort som är obligatoriska. Säg att yxa kräver korten spader tvåa och klöver sexa, att stilen Skallklyvning kräver hjärter ess och ruter femma, och att min plåtrustning kräver spader kung. Resten väljer jag själv ur leken.
Jag har sedan korten på hand. Varje runda spelar jag ett kort och min motståndare spelar ett. Precis när jag spelar säger jag om det är "anfall" eller "försvar"
Ett anfallskort måste vara lägre än min Färdighet i den där stridsstilen jag pratade om, och högre än eventuella försvarskort motståndaren spelar.
Om jag lyckas lägga ett sådant kort, så gör jag skada på motståndaren. Denna skada har ett fast värde som inte helt händelsevis är lika med det lägsta av de två korten som jag måste ha i min "lek" eftersom jag slåss med ett visst vapen. Till detta får jag lägga en bonus: för varje kort i samma färg som jag spelat innan jag spelat kortet som träffade gör jag +1 i skada.
Om jag lyckades lägga ett Försvarskort som är högre än hans anfallskort, så träffar han, men jag tar mindre skada: värdet av eventuellt kort jag är tvungen att ha med i leken på grund av sköld eller rustning, vilket som nu är lägst. Till detta får jag lägga en bonus: för varje kort i samma färg som jag spelat innan jag spelat kortet som parerade tar jag 1 poäng mindre skada.
Om bägge lägger Försvarskort händer ingenting. Om bägge lägger anfallskort spelar bägge ett andra kort, och den som lägger det lägsta träffar den andre. Det är dock färgen på *det* kortet som avgör om man får bonus på grund av många kort i samma färg eller inte, och man använder *värdet* på det kortet för att avgöra grundskadan, inte skadan på vapnet.
När man har spelat alla 10 korten tar man upp dem på hand och börjar om. Man får byta ut ett kort om man vill (inte ett obligatoriskt).
Om man går in förberedd i en strid (och denna mentala förberedelse tar inte lång stund) har man förberett en 10-kortselk. Om man blir *överraskad* tar man de obligatoriska korten och drar resten på slump.
Knektar är värda 5, damer är värda 11 och kungar är värda 0, men de tillåter en också att uppnå en specialeffekt. Vilka specialeffekter man kan uppnå varierar, men varje vapen och varje stridsstil har vanligtvis en vardera, och sedan finns det en särskild för varje färg man kan uppnå offensivt och en man kan uppnå defensivt, och denna kan man alltid uppnå oavsett vapen/stridsteknik.
Jag tänkte mig det i ett fantasysammanhang; monster har kortkombos, och trollkarlar använder sin *magi* såhär; alla besvärjelser associeras med ett visst kort, och man kan bara lägga den om man spelar det kortet (som anfall eller försvar, skit samma). Dessutom hindrar trollkarlars magiskola deras rörelsemönster (det är så de samlar in magisk energi), så den tvingar dem att ha ett specifikt kort i leken.
Tja, vad innebär det här nu?
*Låga kort är bra för anfall.
*Höga kort är bra för försvar.
*Vapen som tvingar en att använda höga kort är alltså effektivast defensivt, medan de som tvingar en att använda låga kort är effektivast offensivt.
*Å andra sidan gör vapen som associeras med höga kort mer skada om man faktiskt träffar.
*Rustningar/sköldar har samma effekt som vapen.
*Dessutom är sköldar/rustningar som associeras med höga kort bättre på att ta skada genom Försvarskort.
*Det finns inget argument för att inte bara ha kort av samma färg, men de två kort som associeras med ett vapen är oftast av olika färg, och desto större spännvidd på korten (=flexibelt vapen) desto oftare är de av olika färg. Detsamma gäller stridsstilar. Sekundära vapen, sköldar och rustningar tvingar ju också att använda vissa kort, och det är ett taktiskt grepp att välja kombinationer som passar ihop. Jag kommer att välja kortfärger så att kombinationer jag tycker ser snygga ut visuellt blir effektiva.
Äh, jag vet inte. Det här har vi väl snackat om förr.
Erik