Nekromanti Kortleksrollspel

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Jag jobbar på ett ganska regeltunt system som bygger på en kortlek, och redan från början har jag haft tankar på att göra en egen kortlek till spelet jag håller på med. Det rör sig i grunden om en vanlig kortlek men det vore roligare med en egen design på den.
På senare tid har jag dock kommit fram till att jag gillar kortlekar så mycket att jag kan tänka mig att ta det hela ett steg längre. Det vill säga en kortlek som både är slumpgenerator och regelbok.

Ja, jo, jag vet. Det är inte direkt optimalt på något vis. En kortlek blandas och därför hamnar regeltexter och annat huller om buller, det blir ingen ordning på skiten. Tappar man dessutom bort ett kort har man varken komplett regelbok eller slumpgenerator. Det känns lite som en skitnödig gimick med andra ord. Inte blir det bättre av att jag även vill göra rollformulären i samma format. Fördelen är väll att rollspelet blir väldigt kompakt och portabelt. Är det här hållbart över huvud taget eller bör man trotts allt utöka spelet med något slags supplement?

Lite olika tankar;

1) Regler, information och spelvärld inklämt med skohorn på en vanlig kortlek ala 52 spelkort.

2) En större kortlek som innehåller 52 spelkort för slumpgenerering (kanske med illustrationer) samt X antal extra regel och informationskort.

3) En vanlig kortlek ala 52 spelkort med regeltext som kompleteras med information och spelvärld på PDF eller eventuellt nått print on demand häfte?

4) Helt enkelt skita i regler och information på kortleken och gå tillbaka till en vanlig regelbok/PDF och låta kortleken vara en slumpgenerator med egen design och illustrationer istället.

5) Någonting annat...?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Tja, Keep it Sunny är ett komplett (och väldigt roligt) spel som samlat både regler och färdiga rollpersoner i en (liten) kortlek. Inklusive sex rollpersoner ligger spelet på 18 kort, så du bör kunna klämma in spelvärld och slumpgenerator om du kör på 52 kort utan problem. :gremsmile:
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Åhå, inspiration.. jag ska kolla in det spelet.

[EDIT; Jag kollade in spelet och det verkar nice. Fast väldigt långt ifrån vad jag vill skapa. Det som gör att "keep it sunny" funkar är ju att det är extremt specialiserat i hur man spelar och vilka rollpersonerna är. Mitt spel är mer brett än så dessvärre.]

Jag tror ju personligen att alla alternativ funkar. Ju mindre plats man har att klämma in regler och information på, desto tunnare spelvärld och enklare regler lär det bli. Det är det som är konsekvensen som jag ser det.

Kan tänkt mig att spel som utspelar sig i redan rätt välkända universum såsom fantasy eller nutid funkar bra eftersom spelvärldarna inte behöver beskrivas i detalj. Min spelvärld är dock rätt egen och behöver en del information vilket jag tror kan bli ett problem. Att klämma in reglerna är troligen inga problem dock.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Japp det har jag. Jag ville till och med köpa ett exemplar men när jag fick nys om det var det slutsålt för länge sedan. Jag är ett stort fan av mysiga spel och ett spel på en nyckelring är ju väldigt mysigt.

Men återigen tror jag att nyckelringsspelet skiljer sig från mitt nuvarande spel på många punkter. För det första är det fantasy och fantasy behöver som tidigare nämnts inte någon lång förklaring när det kommer till spelvärlden. Mitt spel har till exempel en bakgrundshistoria som behöver förklaras.

Sen tror jag att nyckelringsspelet är väldigt mycket simplare, både regelmässigt och spelmässigt. Mitt spelprojekt började skrivas som ett tradspel och även om det är regeltunt så finns det en del regler, utrustning och olika färdigheter och platser nerskrivna redan. Sådant skulle behöva bantas ner rejält för att plattsa i en kortlek och då menar jag REJÄLT. Trotts detta är jag lite sugen att försöka, men frågan är om det kommer vara samma spel? Om det blir för tunt kanske det är bättre att göra ett nytt spel av det helt och hållet som från början är anpassat för att vara i kortleksformat?

En kortlek har 52 kort. Hur skulle ni föreslå att man fördelade information, regler och spelvärld på bästa möjliga sätt?

13 kort för regler? Mer? Hur mycket utrymme skulle man våga ge spelvärlden? Det bästa svaret är väll "lagom" eller "så mycket som behövs" men om vi räknar på att det finns för mycket av allt så man måste välja... vad bör man prioritera?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Två fel bara. Nyckelringsrollspelet går alldeles utmärkt att köpa. Både direkt från Roos på discordia.se och på Science Fiction-Bokhandeln. Kanske var de bara tillfälligt slut när du försökte.

Sen är Nyckelringsrollspelet inte fantasy. Det är flavour-universellt. I färdigheten Avståndsstrid nämns t.ex. lasergevär och Kunskap talar om arabiska och Piteå.

Gällande vad som du ska prioritera i spelvärlden: vad man gör i den. Äventyrsfrön på 1 kort kan vara bra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Om du ska köra på kortleksidén bör du omfamna formatet. Gör det inte bara till en bok med små sidor som inte sitter ihop. Förklara alltså inte spelvärlden genomgående och sammanhängande, utan välj ut de mest speciella och intressanta företeelserna och ge dem ett kort var. Låt sedan spelgruppen själva fylla ut luckorna.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Ja se där! Det måste varit första upplagan som var slutsåld när jag ville köpa, trodde aldrig det skulle komma en andra tryckning. Tack för att du berättade det för mig, då kan jag ju köpa det trotts allt. :gremsmile:

Jo det var ett tag sen jag kollade upp spelet nu och det var visst spelbart i många olika settings. Det var väll rustnings delen som lurade mig då det är skrivet ur fantasy perspektiv med läder, ringbrynja och så vidare.

[EDIT; Äventyrsfrön på ett kort är en skitbra idé!]
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Angående att omfamna formatet. Det är just det som jag sitter och grämmer mig över. Jag vet inte riktigt hur jag ska skära ner på all text, hehe. Jag vill liksom få in tillräckligt, men inser att det kommer bli svårt. Troligen kommer det bli en evig kamp i ordbehandlaren där jag försöker skriva om meningar för att dem ska bli så kompakta som möjligt för att få in mer information.

Spelet i sig handlar om att resa mellan platser. Rollpersonerna är människor som står utanför samhället och ständigt är i rörelse. Dels för att dem inte passar in, och dels för att hålla sig undan lagen. I regelboken jag höll på att skriva hade jag ett par specifika rätt platser som jag tänkte skulle få ett kapitel var. Tanken är att spelarna huvudsakligen reser fram och tillbaka mellan dessa platser vilket gör dem rätt viktiga.
I kortleksformat antar jag, som du säger, att man max kan ge en plats ett kort och då lär jag tänka om ganska ordentligt i hur jag vill presentera dem. Illustrationerna och spännande fluff texter som finns faller till exempel bort.

...Sen vill jag helst ha med lite illustrationer ändå någonstans. Det känns som det tar mycket yta men jag tycker att illustrationer är viktigt för att förmedla den rätta känslan för rollspel.
En tanke är att låta de klädda korten tilldelas illustrationer då dem traditionellt har bilder även i vanliga kortlekar och då blir det enklare att utskilja dem. Men det blir rätt många kort som "slösas" på illustrationer då, och det är jag inte helt nöjd över.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Illsnidig said:
2) En större kortlek som innehåller 52 spelkort för slumpgenerering (kanske med illustrationer) samt X antal extra regel och informationskort.
Detta låter för mig som den bästa varianten, även om man skulle kunna ha viss info även på spelkorten.
regelkort skulle kunna konstrueras så att en regeltyp exempelvis stridsregler läggs på ett eller flera egna kort, så dessa kort kan tas ur eller bytas ut med expansioner, i en regelbok är det ioförsig lätt att säga att vi kör inte med den regeln eller vi kör med den uppdaterade regeln, men vissa typer av regelnarkomaner kommer tjata om de oanvända reglerna endå och för oinsatta blir det svårt att separera, lättare blir det ju om man helt enkelt bara tar bort de korten så alla ser vad man kör med, detta blir också välldigt bra med frivilliga regler eller om du känner för att konstruera alternativa lösningar.
man skulle kunna ha formulären i kortformat men att ha karaktärsformulär som är blanka och/eller för förgenererade karaktärer och fiender.

Sist bara en notis om alla har en hand med kort bör man kunna göra sig av med dåliga kort på ett inte allt för katastrofalt sätt.

/Zorbeltuss
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Jag är ganska lockad av just detta alternativ eftersom regelkorten då inte behöver vara något annat än just regelkort. Det gör att man kan ha sammanhörande regeler i en viss färg och till och med använda fram och baksidan om man vill eftersom dem inte behöver användas som spelkort.

Dock så tänker jag mig att det kanske tar bort lite av meningen med att ha reglerna på kort? Om dem inte är i själva kortleken skulle dem lika gärna kunna vara i ett häfte? Det blir lite som ett häfte med små icke ihoppsittande sidor om man kör med extra regelkort utan spelfunktion kanske?

Visst det är mer portabelt än en regelbok. Olika personer också kan samtidigt använda olika regelkort till skillnad från en bok som man måste samsas om på ett annat sätt. Som du säger kan spelledaren även plocka bort eller lägga till regelkort vilket kanske kan vara bra i vissa spelgrupper. Uppdaterade regler behöver också inte innebära att en hel bok blir förlegad utan kanske bara att ett eller två kort byts ut.

Men trotts detta.. är det verkligen vettigt med enbart regler på kort? Blir det inte störigt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I min recension av Nyckelringsrollspelet hade jag en viktig invändning: Användarnyttan. Spelet hade hade blivit lättare att använda om det varit i formen av en liten bok/häfte istället (tänk liten kalender/anteckningsbok som lätt går ner i fickan). Nu blev det mer en pryl. Bra för försäljningen iofs, men mindre bra för actual play.

Svar på dina funderinger: Riskerar spelkortsformen bli mer form än funktion? Troligen. Varför spelvärld/regler som kort?

Jag skulle ha regler i form av ett häfte som är stort som ett spelkort. Kombinerat med en form av anpassade lek för slumpgenereringen. Och eventuellt några kort med regelsammanfattning till spelarna. Allt i en snygg låda.
Fast en sån lösning kostar en slant.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Jo alltså jag är ju rädd för att det är lite väl mycket gimick. Det är coolt, men det blir kanske lite för bökigt när man väl sitter där med en massa spel och regelkort och någon undrar vart regelkortet för sociala konflikter är någonstans.

Min tanke är att regler och information på spelkort kan funka om korten inte är för många. Ungefär 6-10 stycken kort känns för mig tillräckligt nerskalat för att det ska kännas motiverat att ha det på kort istället för i ett häfte. Det skulle ju inte bli mycket till ett häfte med så lite text ändå, och då är kortlösningen försvarlig. jag vill dock inte göra om spelet till ett nischat mini spel bara för att det tvångt med skohorn och stämjärn ska mejslas in i en kortlek.

Ställer mig också lite osäker till ett häfte i samma storlek som en kortlek eftersom det känns mer pilligt än kort att sitta och bläddra i. Fördelen är väll såklart att det går att ha i en liten låda med kortleken, men om man nu ändå har regelerna i ett häfte borde man kanske sikta på ett mer läsvänligt format? Men då är vi i och för sig tillbaka på ruta ett igen.

En annan tanke är såklart vilket format man skulle vilja ha eventuella andra produkter i? Om spelet skulle ha formen av en kortlek där man tvångt stoppat in både regler och spelvärld känns det fel med ett äventyr i form av ett häfte eller som skrivs ut på A4 papper. Å andra sidan kan jag inte ens föreställa mig ett äventyr i kortleksform - det låter bara dåligt.

Ett rollspel som identifierar sig som en kortlek känns för mig som något som måste vara ganska komplett i sig själv. Annars förlorar det liksom lite sin poäng.

[EDIT; Jag skulle i och för sig kunna tänka mig två kortlekar, en spelledarkortlek och en spelarkortlek]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Illsnidig said:
Angående att omfamna formatet. Det är just det som jag sitter och grämmer mig över. Jag vet inte riktigt hur jag ska skära ner på all text, hehe. Jag vill liksom få in tillräckligt, men inser att det kommer bli svårt. Troligen kommer det bli en evig kamp i ordbehandlaren där jag försöker skriva om meningar för att dem ska bli så kompakta som möjligt för att få in mer information.
Att ta ett rollspel som redan är till viss del färdigt och som är konstruerat som ett traditionellt rollspel och försöka få in det på en kortlek låter som en dålig idé, tycker jag. Ska du göra ett sådant spel bör du ha med kortlekstanken från början och designa allt med kortleken i åtanke, inklusive spelvärld och regler. Spelvärlden bör vara sådan att en kortlek är precis rätt sätt att kommunicera den på och en bok skulle vara fel. Likaså reglerna.

Exempel: Spelvärlden består av en mängd olika "plan" som man kan färdas mellan. Spelvärldskorten består av olika aspekter, till exempel "storstad", "flygande maneter" eller "blomsterrankor". Man drar tre kort och får då beskrivningen av ett plan: "En jättelik stad täckt av blomsterrankor, där färdmedlet är flygande jättemaneter". Varje kort kanske också innehåller en stavelse, så man får ett namn på staden: Ngo-tetj-al: Ngotetjal. När andra plan kommer in i berättelsen kan man generera dem på samma sätt.

Regler kan man göra genom att bara ha väldigt generella regler på regelkorten, och sedan ha specialregler och undantag på korten. Grundsystemet är simpelt och lättbeskrivet och ganska tråkigt, men korten innehåller en massa specialmanövrar som bryter mot reglerna. Tänk Magic: The Gathering.

---

Ovanstående är ett exempel på hur man kan göra ett spel som utgår från kortformatet och använder dess styrkor. Om du istället har ett rollspel som skulle passa som en bok men gör det som kortlek så kommer du bara att få kortlekens begränsningar och inte dess fördelar.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Är för tillfället inne på att begränsa det till en kortlek. Det blir enklare och billigare.

Systemet har arbetats om en del och spelfokuset har skiftat. Det blev i princip ett helt nytt spel. Jag använder nu kortvalörerna 1-10 + 4 Jokrar. Det blir då 8 kort till övers som jag tänkte ha regler och text på.

Spelvärlden får ett kort med en väldigt flyktig genomgång. Utöver det tänkte jag att man kanske kunde nyttja de vanliga spelkorten med illustrationer på olika platser? Kanske även med en kortkort platsbeskrivning nertill om det inte blir för plottrigt.

Det blir en riktig special kortlek med andra ord, men det gör inte så mycket tror jag.

...Enda problemet är väll att jag för tillfället känner mig lite osäker på hur jag ska ordna med ett 40tal illustrationer. Att betala någon ett marknadsmässigt pris för dem tror jag skulle bli ett enormt ekonomiskt bakslag för min privatekonomi. Pengar jag inte lär kunna få igen ens om jag lyckas med att sälja spelet. :gremlaugh:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Illsnidig said:
...Enda problemet är väll att jag för tillfället känner mig lite osäker på hur jag ska ordna med ett 40tal illustrationer. Att betala någon ett marknadsmässigt pris för dem tror jag skulle bli ett enormt ekonomiskt bakslag för min privatekonomi. Pengar jag inte lär kunna få igen ens om jag lyckas med att sälja spelet. :gremlaugh:
Det finns massor av sajter med gratisbilder på nätet... visserligen mest fotografier men med lite bearbetning så kan det funka. Sedan kan man ju fråga amatörer på diverse konstsajter typ Deviantart om man kan använda deras bilder.
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Jaow.. det finns ju givetvis massa gratisbilder och fotografier och säkert en och annan dA användare som låter en använda dess bilder gratis eller mot en liten, liten, liten peng. Jag har letat lite på dA faktist, det var min första tanke om vart jag eventuellt skulle kunnat hitta ett alternativ som var billigt nog.

Problemet med mig är väll att jag är petig. Jag pysslar en del med design och sånt själv så jag vill ju gärna ha något.. ganska bra. Fast jag vet ju att något ganska bra generellt sätt kostar ganska bra med pengar också (såklart!).

I teorin skulle jag kunna göra det själv. Meeeen, jag föredrar att låta någon annan illustrera eftersom jag är sån inbiten perfektionist att om jag skulle arbeta för mig själv utan riktig deadline skulle 40 bilder ta mig en livstid. Sen är motiven jag är ute efter inte heller något jag är specielt duktig på. :gremsmile:
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Oh! Ja det är nice. Man kan ju som sagt få folk att bidra från olika håll. Fast sålänge inte riktlinjen för stilen är väldigt enkel kan det vara svårt att hitta tillräckligt många bidragare vars bilder skulle harmonisera med varandra på ett behagligt sätt. Jag är ju så jävla petig som sagt, jag borde kanske skärpa mig med det när jag inte har budget? :gremwink:

Jag tänkte även en kort stund på crowfunding. Men det kräver både hype och ett visst mått av seriöshet för att lyckas. Om vi dessutom talar om den svenska spelscenen så är det ju ännu tightare.

Jag klurar nog lite till och filar på reglerna och textbitarna sålänge. Det är väll ingen brådska med saken.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Illsnidig said:
Jaow.. det finns ju givetvis massa gratisbilder och fotografier och säkert en och annan dA användare som låter en använda dess bilder gratis eller mot en liten, liten, liten peng. Jag har letat lite på dA faktist, det var min första tanke om vart jag eventuellt skulle kunnat hitta ett alternativ som var billigt nog.

Problemet med mig är väll att jag är petig. Jag pysslar en del med design och sånt själv så jag vill ju gärna ha något.. ganska bra. Fast jag vet ju att något ganska bra generellt sätt kostar ganska bra med pengar också (såklart!).

I teorin skulle jag kunna göra det själv. Meeeen, jag föredrar att låta någon annan illustrera eftersom jag är sån inbiten perfektionist att om jag skulle arbeta för mig själv utan riktig deadline skulle 40 bilder ta mig en livstid. Sen är motiven jag är ute efter inte heller något jag är specielt duktig på. :gremsmile:
Betala någon hyfsad proffsig illustratör göra enklare bilder/skisser som du kan använda då. En illustratör borde kunna klämma ur sig 40 skisser för en rimlig summa.
Men - att be en duktig illustratör jobba mer än ett par timmar för inga pengar alls är dödsdömt. Du orkar alltså inte göra det till ditt eget projekt men du vill alltså att någon annan skulle lägga ner en veckas jobb gratis?
 
Top