Nekromanti Kortspel, är detta kul?

Snow

Swashbuckler
Jag håller på att göra ett kortspel. Det utspelas i två delar: första delen är att alla bygger upp sin hand på olika sätt. Andra delen är att man spelar ett kortspel med den ihopplockade handen.

Såhär plockar man ihop sin hand:
Korten representerar i första delen olika möjligheter i en stad. Saker man kan köpa, jobb man kan ta, folk man kan träffa etc etc. Det ligger alltid fem lediga kort ute. Spelarna turas om att gå till korten med sina spelpjäser och följa reglerna där. Vissa kort tar flera rundor att köpa, andra är snabba. Man kan se vad ens motspelare har för sig för att se om man ska gå på det fina kortet direkt eller om man kan ta det halvfina. Varje spelkort kan ha en liten minispelplan på sig. Det finns två resurser förutom själva korten. Guld och Ork. Man tjänar guld genom att jobba, men samtidigt drar man på sig utmattning. Genom att gå till ställen som värdshus eller badhus kan man få tillbaka orken. Men den som dricker sig redlös på värdshuset får finna sig i att bli där ett tag.

Sådär, nu har man köpt ihop en hand. Nu börjar gladiatorstriden. Varje kort är nu något som är bra i striden. Det finns fyra färger: Styrka, Mod, Träning och List. Helst ska stadshändelsen på kortet korrelera till stridsmanövern. Har man tittat på soldaterna som övade kanske det är värt lite träning. Har man burit säckar i hamnen är det värt styrka. Förutom färg har varje kort ett värde mellan 1 och 13.

Målet är att samla kort. Färg eller valör spelar ingen roll, det är bara antalet som räknas.

Första spelaren, eller den som vann förra sticket börjar att spela ut ett anfall.
Övriga spelare spelar nu kort i tur och ordning:
Samma färg: Anfalla
Nästa färg: Försvara sig, kortet får +4 i värde
Nästa färg igen: Tjuva, kortet får +2 i värde (bara om någon försvarat sig)

Färgerna är ordnade såhär:
Styrka > List > Träning > Mod > Styrka

Om någon anfaller med Styrka, kan man försvara sig med List eller tjuva med Träning.

Den som har högst anfall har vunnit rundan (börjar spela nästa runda) och plockar hemma alla kort av samma färg.

Den som tjuvar bäst (högst kort i tjuvfärgen) plockar alla andra tjuvkort och alla försvarskort den är bättre eller lika än.

Alla som försvarar sig framgångsrikt (det spelade försvarskortet har värdet över eller lika med vinnande anfallskort) får behålla sitt eget försvarskort.

Vinnaren plockar hem övriga försvarskort.

Alla kort man plockar på sig går till ens poänghög.

Ny runda tills ingen har fler kort.

Det är alltså en fegtaktik att försvara sig. Det är enkelt men det finns alltid en risk att någon tjuvar. Samtidigt får man inte mycket poäng, i bästa fall bara sitt eget kort.

Exempel, fyra spelare:
A spelar styrka 8
B försvarar sig med List 5 (räknas som 9)
C försvarar sig med List 4 (räknas som :gremcool:
D anfaller med styrka 9

D vinner handen och plockar As kort
B lyckas försvara sig och behåller sitt kort
D plockar övriga kort, i detta fallet Cs kort

Om D istället spelar träning 8 (räknas som 10) hade han tjuvat bäst. Då hade han plockat Bs och Cs kort. A hade vunnit handen, men bara sitt eget kort. A hade fortsatt att spela ut nästa runda.

Snow

Swashbuckler
Alternativ

Ytterligare möjligheter:
När man vinner en hand (även om det bara är ett kort man får), så får man lägga sitt vinnande kort med texten upp. Nu får man +1 på alla kort i samma färg. Detta göra försvar och att tjuva lite mindre attraktivt.

Vissa kort lägger man alltid med textsidan upp när de är utspelade. De ger extraförmågor och bonusvärde.

Man måste betala med en resurs för att tjuva. Tex såhär: Varje gång man vinner en hand (ej försvar eller tjuva) lägger man korten med textsidan upp. För att tjuva måste man vända ett kort med textsidan ner. Har man inget får man inte tjuva. Detta kombineras med att det blir något enklare att tjuva (värdet blir +3 istället för +2).

Snow

Swashbuckler
Exempel på kort

Exempel på kort:

Övernatta på kyrkogården
Mod 8
Du blir aldrig rädd för något efter att ha övernattat på kyrkogården.
Stå över 3 rundor och ta 4 ork.

Se på vaktparaden
Träning 2
Se hur kejsarens soldater marscherar med blänkande vapen.
Stå över 1 runda.

Besök din mor
Styrka 10
Din mor avslöjar tillslut att din far var en urstark dvärg. Nu vet du varför du är så stark. När du ändå är hemma tvingar hon dig att reparera taket.
Stå över 1 runda. Betala 1 guld och 1 ork.

Armbrytning på tavernan
Styrka 5
Du festar på tavernan och deltar i en armbrytningstävling som du vinner efter att ha slagit ut både Torgrim den starke och Kazam Benknäckaren. Segerfesten tar dock på krafterna.
Slå en tärning varje runda tills du vunnit tävlingen. Du vinner på 5+. Betala 1 ork.

Rising

Vila i frid
Den andra delen av spelet ser ut som ett traditionellt kortspel man spelar i stick med en vanlig pokerkortlek. Jag gissar därför att det är en variant på något befintligt kortspel, eller att du redan uppfunnit något sådant kortspel?

I annat fall så känns det helt logiskt att det är där du skall börja. Alltså att prova detta lilla spel; först med en vanlig kortlek där du lottar ut kort åt spelarna, och sedan att du provar olika konstruerade lekar mot varandra.

Jag provade faktiskt att spela ett parti. Det var rätt klurigt. Det uppstod en del situationer där jag inte var helt säker på vem som skulle vinna vilka kort, typ;

A börjar med Styrka: 6.
B dumpar sitt lägsta kort, ett misslyckat tjuveri med Träning: 2.
C försvarar sig framgångsrikt med List:4.
D ser en möjlighet att tjuva framgångsrikt med Träning:7.

Now, D vinner förstås sitt eget kort såväl som C:s, och A behåller sitt eget kort såväl som att fortsätta anfalla i nästa omgång, men vem vinner egentligen B:s kort? Vinner D det - eftersom B har spelat ett tjuvkort och den bästa tjuven vinner de andras tjuvkort - eller vinner A det - eftersom B faktiskt inte är framgångsrik i sitt tjuveri (= 2+2 är ju inte lika med eller högre än anfallet 6)? Jag gick på den senare linjen, eftersom anfall överlag verkade så dåliga. Framförallt eftersom den med högst anfall måste inleda nästa omgång.

---

Nå. Som sagt; jag tyckte det var ett rätt kul stickspel. Jag tycker dock att det känns ganska konstigt att du vill använda ett sådant här stickspel som grund för ett större kortspel där man först skall bygga sin egen personliga kortlek.

Alltså; spel som jag tycker är lämpliga för att bygga sin egen kortlek är sådana där kortens effektivitet är lagom svåra att bedöma vid en första anblick; och där en bra lek framförallt behöver en bra blandning och komposition av olika kort. Därför är de flesta CCG:er (såväl som lekbyggarspelet Dominion) spel som i första hand handlar om resurshantering. Sedan försöker dessa kortspel leka mycket med synergier och kombos, såväl som motmedel mot motståndarnas strategier: Om du bygger din lek med mycket X, då kan jag försöka motverka dina trick genom att stoppa in mycket Y i min lek.

I ett stickspel så har du ingenting av det där. Så jag vet inte... Jag tycker att det låter som att du har coola idéer på hur den första delen av spelet ska gå till, men jag tror att ditt lekbyggarspel borde kombineras med en helt annan typ av kortspel i den andra delen än det stickspel som du föreslår här.

Men jag kan ha fel.

Snow

Swashbuckler
Det är ett helt eget stickspel jag tänkt ut. Men det skiljer sig på många punkter från alla andra stickspel jag spelat. Sticket kan delas av flera olika personer. Normalt sett är ett stick odelbart och går till en vinnare eller förlorare (i vissa stickspel ska man undvika stick).

Nu vet jag inte hur mycket stickspel du spelat, men handens exakta sammansättning är viktig. Korten samverkar. En hjärterkung är värd mycket mer om den också har ett hjärteress med sig. Helt enkelt eftersom man kan föra spelet i två stick istället för att bara kanske föra det i ett stick. Det är kanske lite svagare samverkan än man skulle vilja. Får fundera på det.

Jag tror att man måste göra anfall bättre enligt ett av de förslag jag svarade mig själv med. Jag lutar åt att ett vunnet anfall ger bonus. Vinner man anfallet lägger man kortet med texten upp. Alla kort i samma färg får därefter +1. Efter några vunna anfall sitter man rätt bra till, även för framtida försvar och tjuv.

Detta gör det viktigt att leda spelet. Genom att spela sina starka färger tidigt kan man skaffa sig viktiga bonusar. Ju tidigare man gör det desto bättre läge har man.

Nå, jag ska försöka att bara testspela själva stickspelet med vanlig kortlek på fyra personer.

Din regeltveksamhet är vettig. Det blir nog en balanseringsfråga om anfallaren ska få missade tjuvar.

Rising

Vila i frid
Det är ett helt eget stickspel jag tänkt ut. Men det skiljer sig på många punkter från alla andra stickspel jag spelat. Sticket kan delas av flera olika personer.
Det var absolut en kul stickspelsvariant. Jag har iofs sett ett par andra varianter där sticket kan delas på fler personer (Knizia har gjort ett spel med ett konstigt tema om parrelationer där sticket delas mellan den som spelat det högsta kortet (den spelaren får "manliga" poäng) och den som spelat det lägsta kortet (som får "kvinnliga" poäng), och varje manlig poäng man får tar ut en kvinnlig poäng, och vice versa, och så gäller det att få så lite poäng som möjligt), men det här var en annorlunda variant eftersom den kändes lite som en blandning av stickspel och sax- sten och påse.

Nu vet jag inte hur mycket stickspel du spelat, men handens exakta sammansättning är viktig. Korten samverkar. En hjärterkung är värd mycket mer om den också har ett hjärteress med sig.
Jag är visserligen helkass på att spela stickspel (jag är faktiskt ganska dålig på alla typer av spel) men jag förstår vad du menar. Det är dock inte direkt en jättespännande typ av synergi du pekar på. Jag undrar om det kommer att kännas annorlunda att satsa på dominans inom en viss färg eller om man väljer att göra det i en annan.

Jag lutar åt att ett vunnet anfall ger bonus. Vinner man anfallet lägger man kortet med texten upp. Alla kort i samma färg får därefter +1.
Jag tror aldrig jag har sett ett stickspel där man kan boosta ens kort på det där viset. Det låter visserligen som om det skulle kunna finnas en påtaglig risk att en spelare snabbt kunde försäkra sig om att vinna alla resterande kort i spelet, men samtidigt måste jag säga att tanken på den utvecklingen är rätt häftig, och att den måste kunna leda till en rätt spänd stämning runt bordet.

Kom dock ihåg att med en sådan bonus så kan flera spelare få lika höga resultat i slutändan (såsom en spelare med kortvalören 5 som har bonus +2 och en annan med kortvalören 7), så det måste framgå vem som vinner i dessa lägen.

---

Nå. Jag tycker att ditt stickspel är kul, men jag ställer mig lite tveksam till ditt sätt att kombinera det med kortleksbyggandet. Tittar man på de kort du har föreslagit så är nämligen hela stämningsbiten förlagd till kortleksbyggarmomentet (att sova på kyrkogården och så vidare) men är inte särskilt berättande när det kommer till stickspelsfinalen.

Jag gillar kombinationen av att ha ett tematiskt resurshanteringsspel och ett mer abstrakt "spel-spel", men för mig känns det som att det hade fungerat bättre tvärtom; alltså om man hade börjat med ett stickspel för att vinna kort i en lek som man sedan spelade ett mer tematiskt spel med. Det är ju så det brukar vara; att drafta i Magic är ett utmärkt exempel: Först har man ett litet spel där man skickar runt kort mellan varandra och turas om att plocka ut kort som man vill ha, och när alla är färdiga så spelar man med korten man har dragit. Den första delen hade mycket väl kunnat vara grunden i något elegant litet eurospel signerat Reiner Knizia (eller "Herr Doktor", som han brukar kallas) - i princip är det ju typ så som worker placement-spel fungerar.

Å andra sidan kan man ju förstås mena att det är just därför som ditt spel har så stor potential - det är inte ett vanligt kortspel med en gimmickig draftvariant - utan det är just lekbyggandet som fungerar så annorlunda. Jag skulle vara nyfiken på att höra dina reflektioner angående det här.

Jag skulle också vilja höra fler av dina tankar kring själva stickspelet. Har du provat att spela det några gånger och blivit varm i kläderna? Har du provat din variant som medför att man får bonusar i den färg man vunnit i?

Snow

Swashbuckler
Tack för synpunkterna... jag ska försöka hitta lite villiga testspelare. Enda sättet att få veta. Ska även försöka testa det på min familj, som är inbitna bridge-spelare. Antagligen tycker de att jag uppfunnit ett hädiskt kortspel :gremsmile:

Angående att man kan få lika, jag har tänkt att den som spelar senaste kortet vinner vid lika.

Alternativt att högst bonus vinner. Detta kan man tolka som att bonusen inte är 1 utan 1,1 per kort. Men detta kan göra bonusen för bra. Jag gillar nog första varianten bäst. Men, provspel får det blir...