Jag håller på att göra ett kortspel. Det utspelas i två delar: första delen är att alla bygger upp sin hand på olika sätt. Andra delen är att man spelar ett kortspel med den ihopplockade handen.
Såhär plockar man ihop sin hand:
Korten representerar i första delen olika möjligheter i en stad. Saker man kan köpa, jobb man kan ta, folk man kan träffa etc etc. Det ligger alltid fem lediga kort ute. Spelarna turas om att gå till korten med sina spelpjäser och följa reglerna där. Vissa kort tar flera rundor att köpa, andra är snabba. Man kan se vad ens motspelare har för sig för att se om man ska gå på det fina kortet direkt eller om man kan ta det halvfina. Varje spelkort kan ha en liten minispelplan på sig. Det finns två resurser förutom själva korten. Guld och Ork. Man tjänar guld genom att jobba, men samtidigt drar man på sig utmattning. Genom att gå till ställen som värdshus eller badhus kan man få tillbaka orken. Men den som dricker sig redlös på värdshuset får finna sig i att bli där ett tag.
Sådär, nu har man köpt ihop en hand. Nu börjar gladiatorstriden. Varje kort är nu något som är bra i striden. Det finns fyra färger: Styrka, Mod, Träning och List. Helst ska stadshändelsen på kortet korrelera till stridsmanövern. Har man tittat på soldaterna som övade kanske det är värt lite träning. Har man burit säckar i hamnen är det värt styrka. Förutom färg har varje kort ett värde mellan 1 och 13.
Målet är att samla kort. Färg eller valör spelar ingen roll, det är bara antalet som räknas.
Första spelaren, eller den som vann förra sticket börjar att spela ut ett anfall.
Övriga spelare spelar nu kort i tur och ordning:
Samma färg: Anfalla
Nästa färg: Försvara sig, kortet får +4 i värde
Nästa färg igen: Tjuva, kortet får +2 i värde (bara om någon försvarat sig)
Färgerna är ordnade såhär:
Styrka > List > Träning > Mod > Styrka
Om någon anfaller med Styrka, kan man försvara sig med List eller tjuva med Träning.
Den som har högst anfall har vunnit rundan (börjar spela nästa runda) och plockar hemma alla kort av samma färg.
Den som tjuvar bäst (högst kort i tjuvfärgen) plockar alla andra tjuvkort och alla försvarskort den är bättre eller lika än.
Alla som försvarar sig framgångsrikt (det spelade försvarskortet har värdet över eller lika med vinnande anfallskort) får behålla sitt eget försvarskort.
Vinnaren plockar hem övriga försvarskort.
Alla kort man plockar på sig går till ens poänghög.
Ny runda tills ingen har fler kort.
Det är alltså en fegtaktik att försvara sig. Det är enkelt men det finns alltid en risk att någon tjuvar. Samtidigt får man inte mycket poäng, i bästa fall bara sitt eget kort.
Exempel, fyra spelare:
A spelar styrka 8
B försvarar sig med List 5 (räknas som 9)
C försvarar sig med List 4 (räknas som
D anfaller med styrka 9
D vinner handen och plockar As kort
B lyckas försvara sig och behåller sitt kort
D plockar övriga kort, i detta fallet Cs kort
Om D istället spelar träning 8 (räknas som 10) hade han tjuvat bäst. Då hade han plockat Bs och Cs kort. A hade vunnit handen, men bara sitt eget kort. A hade fortsatt att spela ut nästa runda.
Såhär plockar man ihop sin hand:
Korten representerar i första delen olika möjligheter i en stad. Saker man kan köpa, jobb man kan ta, folk man kan träffa etc etc. Det ligger alltid fem lediga kort ute. Spelarna turas om att gå till korten med sina spelpjäser och följa reglerna där. Vissa kort tar flera rundor att köpa, andra är snabba. Man kan se vad ens motspelare har för sig för att se om man ska gå på det fina kortet direkt eller om man kan ta det halvfina. Varje spelkort kan ha en liten minispelplan på sig. Det finns två resurser förutom själva korten. Guld och Ork. Man tjänar guld genom att jobba, men samtidigt drar man på sig utmattning. Genom att gå till ställen som värdshus eller badhus kan man få tillbaka orken. Men den som dricker sig redlös på värdshuset får finna sig i att bli där ett tag.
Sådär, nu har man köpt ihop en hand. Nu börjar gladiatorstriden. Varje kort är nu något som är bra i striden. Det finns fyra färger: Styrka, Mod, Träning och List. Helst ska stadshändelsen på kortet korrelera till stridsmanövern. Har man tittat på soldaterna som övade kanske det är värt lite träning. Har man burit säckar i hamnen är det värt styrka. Förutom färg har varje kort ett värde mellan 1 och 13.
Målet är att samla kort. Färg eller valör spelar ingen roll, det är bara antalet som räknas.
Första spelaren, eller den som vann förra sticket börjar att spela ut ett anfall.
Övriga spelare spelar nu kort i tur och ordning:
Samma färg: Anfalla
Nästa färg: Försvara sig, kortet får +4 i värde
Nästa färg igen: Tjuva, kortet får +2 i värde (bara om någon försvarat sig)
Färgerna är ordnade såhär:
Styrka > List > Träning > Mod > Styrka
Om någon anfaller med Styrka, kan man försvara sig med List eller tjuva med Träning.
Den som har högst anfall har vunnit rundan (börjar spela nästa runda) och plockar hemma alla kort av samma färg.
Den som tjuvar bäst (högst kort i tjuvfärgen) plockar alla andra tjuvkort och alla försvarskort den är bättre eller lika än.
Alla som försvarar sig framgångsrikt (det spelade försvarskortet har värdet över eller lika med vinnande anfallskort) får behålla sitt eget försvarskort.
Vinnaren plockar hem övriga försvarskort.
Alla kort man plockar på sig går till ens poänghög.
Ny runda tills ingen har fler kort.
Det är alltså en fegtaktik att försvara sig. Det är enkelt men det finns alltid en risk att någon tjuvar. Samtidigt får man inte mycket poäng, i bästa fall bara sitt eget kort.
Exempel, fyra spelare:
A spelar styrka 8
B försvarar sig med List 5 (räknas som 9)
C försvarar sig med List 4 (räknas som
D anfaller med styrka 9
D vinner handen och plockar As kort
B lyckas försvara sig och behåller sitt kort
D plockar övriga kort, i detta fallet Cs kort
Om D istället spelar träning 8 (räknas som 10) hade han tjuvat bäst. Då hade han plockat Bs och Cs kort. A hade vunnit handen, men bara sitt eget kort. A hade fortsatt att spela ut nästa runda.