Nekromanti kortspel.

glittersnus

Veteran
Tjena! jag har en skitbra ide till ett kortspel! det har samma system som nästan alla strategispel på data (kingdom under fire, warcraft, AoE mm) man börjar med "huvudbasen" därifrån kan man köpa slavar som hämtar guld till en (till skilnad från dataspelan kan man bara ha guld. ingen mat eller trä å sånt skit) sen kan man köpa byggnader som barraker, maskinverkstäder, vakttorn, murar osv osv. man kan inte bygga krigare förän man har byggt en barrak och inga maskiner förän man byggt en maskinverkstad. sen när man har byggt ett par krigare ska man dela upp dom i armeer. en arme kan antingen försvara en byggnad eller bara stå och vänta på en attack. när någon attakerar en byggnad som är skyddad så får börjar strifden med en gång men om den inte är skyddad hinner annfallaren slå på byggnaden en runda innan en stupp som bara står kommer och slaktar. man kan även anfalla armeer som bara står. längre in i spelet när man fått mer pängar kan man köpa "powerweapons". dessa kan tex va en jordbävning eller ett meteoridregn som drabbar fiendens bas. låter det kul? ja tycker det låter skitkul =). lite svårt att förklara kanske... lita klöddit ble d nog men ni fattar väll?

FRÅGA: vad kan det kosta från en ide till att korten särjs i spelafären? nån som vet eller bara tror?

Krille

Lord
"FRÅGA: vad kan det kosta från en ide till att korten särjs i spelafären? nån som vet eller bara tror?"

Grov uppskattning: något års arbete och speltest (lönekostnad: omkring 300 000), ett par bra illustratörer (vilka kostar i runda slängar ca 1000-10 000 kronor per kortmotiv) och några hundratusen för att trycka det. Det är inga som helst problem att lägga ut en halv till en hel miljon på ett sådant projekt om man ska göra det bra.

glittersnus

Veteran
SHIIT!!! var fan ska ja få tag på en mille?? =) .. kan man inte komma billigare undan? finns det nån som kan ge ett bidrag (asså inte nån av er utan nått seriöst shit) =P. ja e juh typ bara 15 å har inte så stor inkomst =). är det nån som vill satsa seriöst på detta? /jens

Krille

Lord
"SHIIT!!! var fan ska ja få tag på en mille??"

Från någon riskkapitalist? :gremwink:

Gissa varför jag säger att "det bästa sättet att få en liten förmögenhet från spel är att börja med en stor"?

"kan man inte komma billigare undan?"

Jodå, det kan man. Till att börja med, jobba ideellt och ta inte ut någon lön. Där kan du nog spara in trehundratusen till en halv mille eller så.

Tryck i svartvitt och nöj dig med att skära ut korten, istället för att stansa ut dem med snoffsiga hörn. Strunta i inplastningen av korten. Använd digitaltryck istället för offset. Då kan du nog komma ner till till fem eller tio öre kortet eller så, men blir rätt hårt begränsad i upplaga.

Teckna själv, eller få kompisar att teckna gratis åt dig. Då kanske du kan pressa bort den kostnaden också.

Men å andra sidan så får du ett spel med en kvalitet jämförbar med Cheap Ass Games billigaste alster, och då får du se till att göra ett snuskigt bra spel för att få en publik.

glittersnus

Veteran
hmmm. ja kan ju rita dom en och en på wellpapp annars =P... hehe. men poängen e den att jag behöver ju inte så många olika kort... 20 olika krigare 10 olika maskiner 10 byggnader och 10-20 magier.. typ högs 70-80 olika. jag har en kompis som tecknar rätt bra =). och hon har en syrra som är riktigt duktig =). så hur mkt kan det kosta att bara trycka 80 olika bilder? hur blit det sen med vinsten? för dom pängarna kan ja ju sedan utöka med 20-30 kort =). tjänar man mkt på sånt här? /jens

Troberg

Sinister eater
tjänar man mkt på sånt här?
Ska jag vara lite rå så skulle jag säga att du inte tjänar något på det.

Gör det för att det är kul, speltesta mycket, kör projektet på sparlåga i din egen takt, engagera likasinnade för att hjälpa till. Om det funkar bra så kan du sedan överväga att göra det kommersiellt.

Angående din tidigare fråga om det går att få bidrag eller liknande så skulle jag säga att det är nog omöjligt. Face it, ingen lånar ut sex-siffriga belopp till en femtonåring, oavsett hur bra ide han har.

Enda rådet för finansiering jag kan komma på är lotto.

Krille

Lord
"så hur mkt kan det kosta att bara trycka 80 olika bilder?"

Det beror helt på vilken kvalitet du vill ha. Nöjer du dig med digitaltryck i form av print-on-demand med rakt utskurna kort så kanske du kan pressa det till tio kronor per bunt. Kolla upp med något digitaltryckeri eller kopieringsfirma i närheten och se vad de tar för visitkort. Det bör vara en rätt bra riktlinje för enkelsidigt tryck.

"tjänar man mkt på sånt här?"

Näpp. Du ska vara glad om det går runt. Det finns en orsak till att de största svenska rollspelstillverkarna, Lancelot Games, Titan Games, och Target Games, har gått i konkurs.

glittersnus

Veteran
om man trycker upp ca 100 paket och sälger på internet och till polare så kan man väll få ihop till tillräklit mkt för att trycka upp och sälja till afärer?. eller?

glittersnus

Veteran
eller så kan man driva en PRIVAT försälgning på nätet =). fixa mkt reklam i codex å så. =). kan d funka tro?

Krille

Lord
"om man trycker upp ca 100 paket och sälger på internet och till polare så kan man väll få ihop till tillräklit mkt för att trycka upp och sälja till afärer?"

Kanske, men förmodligen inte. Du får förhoppningsvis ihop tillräckligt för att fortsätta att kunna sälja på internet.

Troberg

Sinister eater
om man trycker upp ca 100 paket och sälger på internet och till polare så kan man väll få ihop till tillräklit mkt för att trycka upp och sälja till afärer?. eller?
Låt säga att du säljer alla 100. Du kanske tjänar 20 kr styck, max 30, efter att tryck, paketering, frakt och sånt är betalt. Då har du fått in 2000-3000kr, vilket inte på långa vägar räcker för att distribuera via affärer.

Gör det för att det är kul. När det är klart om några år (för det tar rätt så lång tid att få en produkt med tillräcklig kvalitet för att sälja) så kan du fundera på om du fortfarande vill sälja. Om du vill sälja så misstänker jag att det säkraste i så fall är att gå med en färdig produkt till ett etablerat företag och sälja rättigheterna till den.

Rising

Vila i frid
Det låter inte direkt som ett kortspel, utan mer som ett brädspel med vissa kortinslag. Problemet är att den här sortens spel fort blir väldigt obalanserade; den spelare som det börjar gå bra för, han får en massa fördelar och kan slå sönder den dåliga spelaren totalt, och sedan är utgången klar.

Nå, när det gäller tryckningen så måste jag tyvärr säga att korttryckning är riktigt svårt. Det gäller att hitta papper med så hög opacitet att man inte kan se igenom det, samtidigt som det ska vara tunt och skönt att hålla i handen. Det är verkligen inte alla tryckerier som har sådana papper.

Nå, vi tänker oss en fattigmansversion: Enkelsidiga visitkort i svartvitt på standardpapper kostar ungefär 345 buckazoids för 200 styck. (följ. 100 kostar 32 baloobas). Det är en bra utgångspunkt, men naturligtvis är det så att det blir fedt dyrare när man ska trycka olika motiv på alla kort. (och om man vill ha bättre kvalitet på papperet) Jag har ingen aning om vad det blir till slut, det beror nog på hur korten skall vara utformade osv.

Jag skulle först göra spelet lite på skoj på baksidan av pappas visitkort eller något, om det verkligen var världens roligaste spel så skulle jag gå till ett tryckeri på sommaren och be om en offert. På sommaren har tryckerierna väldigt lite att göra nämligen och tvingas ta vilka skitjobb som helst. Det viktiga är att du behärskar trycksaksproduktion och levererar felfria PDF:er, för om ditt arbete skall behöva korrigeras av tryckeriet så drar kostnaderna iväg helt otroligt mycket.

/Rizz
som har egna kortspelsproduktioner på gång, men drar sig eftersom det är så krångligt

Rising

Vila i frid
"När det är klart om några år (för det tar rätt så lång tid att få en produkt med tillräcklig kvalitet för att sälja)"

Äh, man ska inte mystifiera spelhobbyn så där. Det tar många år att bli en bra spelkreatör och kunna "tänka" spel, men när man väl klarat det så går det väldigt fort att hitta på ett spel av professionell kvalitet. (För poängen är att s.k. "professionella" spel egentligen är väldigt dåliga på att vara korrekt balanserade och igenomtänkta. Efter att ha spelat Reiner Kniza's Sagan om Ringen-spel några gånger måste jag faktiskt konstatera att det är lite snabbt ihopslarvat med vänsterhanden. Han kunde ha gjort många enkla modifieringar för att göra spelet mer dramatiskt och skicklighetsbaserat (samt fungera bättre vid höga spelarantal) -han anses ändå vara ett stort spelgeni. När det gäller sveriges egen spelguru Dan Glimne så tycker jag att han är en av de största klåparna i branschen. Han har haft en del originella idéer i sina dagar, det medger jag, men det är INTE svårt att utforma spelen bättre än vad han gör. (Prova att ta det lugnt med händelsekorten någon gång, förbannade gubbe!) Alla som faktiskt provat att konstruera sina egna spel kan dra den slutsatsen.)

Jag gjorde ett spel i helgen, från ax till limpa, som LUGNT hade professionell kvalitet. Egenpåhittad spelmekanism, en hel del finurliga spelmässiga detaljer och absolut inga buggar eller "broken" tricks som kunde förstöra hela spelet. Så snabbt kan det alltså gå att göra ett riktigt vettigt spel. Så jag vill strongeligen uppmuntra alla att försöka göra sina egna spel, det är inte alls så svårt som alla säger att det är.

(Btw; spelet vi gjorde var ett brädspel som handlade om hallickar som förvandlades till monster efter att ha rökt ganja (då kunde man äta upp eller vanställa varandras flickor). Men bortsett från själva plotten så var allt mycket seriöst och professionellt)

/Riz

Troberg

Sinister eater
Äh, man ska inte mystifiera spelhobbyn så där. Det tar många år att bli en bra spelkreatör och kunna "tänka" spel, men när man väl klarat det så går det väldigt fort att hitta på ett spel av professionell kvalitet
Jag menade ett kortspel med illustrationer och allt.

Rising

Vila i frid
"Jag menade ett kortspel med illustrationer och allt."

Jaha... Ja, då har du alldeles rätt. Man kan ju önska så här i efterskott att killarna bakom spel som "Guardians" hade lagt ner lite mer tid på speltest och tänkt igenom "vad utmärker ett roligt ccg?" innan de satt igång och målat bilderna. Finns det något annat spel som är så överdjävulskt vackert och samtidigt skittråkigt att spela?

/Rising
som förklarar: Guardians var ett rätt originellt och halvfungerande ccg som stöp på att det var så tråkigt att bygga lekar till det. Man hade liksom bara en enda möjlighet att bygga bra lekar, och det var genom "goblin-lekar", alltså förutsägbara och uppenbara kombinationer som inte erbjöd någon som helst utmaning åt spelarna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Aiight! Inom hur många månader? Är det idé att kränga mitt superprojekt som enkelspeltestas just nu då tiden är inne? Lägga fram ett projekt? Partners in crime? Sluta jobba och bara ägna oss åt det vi gillar? :gremwink: :gremwink: :gremwink:

- För att citera mitt älskade 80 tal You got the looks I ve got the brains Lets make lots of money (Pet shop boys under bara opertunitiys... vem som har vad får du själv välja och låten kände du väl till?)