Nekromanti Korvtårta

Rickard

Urverk speldesign
Jag ser att folk har listat flera favoritspel och jag undrar hur ett rollspel skulle se ut om man kombinerade de spelen.. Vaddå? Om man kombinerar två bra saker så borde man få en superbästig sak att spela med, eller hur? :gremsmile: Ja, jag vet ett gammalt inlägg med Rising finns, men den här har en tvist i sig..

Själv har jag listat Shadowrun och Feng Shui.. Shadowrun är fantasy + cyberpunk och spelarna spelar shadowrunnare (skugglöpare?) - namnlösa individer som tar diversearbeten från Företagen för att tjäna sitt uppehälle.. Kombinera detta med Feng Shui som är ett actionrollspel (Jet Li + Schwartzenegger + James Bond) och man får... Hmm.. Vad svårt..

Man får supersoldater som inhyrs utav företag till att utföra deras smutsiga jobb.. Genmanipulerade supersoldater.. Jag får genast vibbarna av typ ett <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0204993/>Dark Angel</A>: The RPG, där rollpersonerna är genmanipulerade individer, inspirerade efter sagans värld.. Bashingkillarna som ska röja ut ställen är orcher, spioner är alver, bombtekniker är dvärgar och så vidare.. De kan antingen vara accepterade utav samhället eller så utför de sina uppdrag i hemlighet för staten/företagen.. Det är lite upp till spelledaren att bestämma..

/Han som ville utveckla sig men har inte tid att skriva mer

Man Mountainman

Storsvagåret
Bortser man från mitt eget Revolver så är mina listade favoritspel: Buffy, Nobilis, Teenagers from outer space och Wraith. En salig blandning, med andra ord. Låt oss analysera spelen ett och ett.

"Buffy" innebär i sammanhanget "Buffy the vampire slayer, the rpg". Här spelar man tonåringar som slåss mot mörkrets makter.

Nobilis handlar om kosmiska makter som styr över varsin aspekt av verkligheten och gör sitt bästa för att stå emot de elaka exkrucianernas planer.

Teenagers from outer space är ett humorspel där man spelar high school-studenter i en värld där den jordiska ungdomskulturen blivit intergalaktisk.

Wraith Slutligen, handlar om spöken som far runt i dödsriket, slåss mot sin egen personifierade mörka sida och försöker undvika att sugas ned i Intigheten.

Vad får man om man kombinerar de här fyra spelen? Kanske ett rollspel om tonåringar som upphöjts till mäktiga varelser med uppdrag att försvara jorden och tvingas slåss med sina motsvarigheter från andra planeter såväl som sin egen mörka sida? Eller ett humorrollspel om tonårsspöken som blivit satta att bevaka en aspekt av verkligheten? Eller ett rollspel om utomjordingar i en fjärran framtid där nästan hela universum håller på att sugas ned i den stora intighet som utgörs av ett enormt svart hål, som gör sitt bästa för att försvara spillrorna av Universum mot mörka makter från utanför dess gränser? Eller kanske helt enkelt ett rollspel där man spelar tonåriga investigators of the occult i en värld som befolkas av såväl spöken som utomjordingar och mäktiga kosmiska varelser.

Regelsystemet skulle vara Revolver, förstås.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Shadowrun+Feng Shui låter som en rätt kul grej, om än två rollspel som är ganska uppenbara att kombinera. Shadowrun innehåller redan en stor dos action - och att kombinera det med Feng Shui, som är action fast av en annan sort, skapar ju inget revolutionerande.

Varför inte kombinera...hmm.. Star Wars och Lord of the Rings? En inte lika uppenbar kombination, men helt klart möjlig. Byt ut "the one ring" mot en ring som drar bäraren över till den mörka sidan. Byt ut orcherna mot stormtrupper och dvärgar mot... ewoker?. Sauron är såklart Kejsaren. Kan bli kul...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Att kombinera mina favoritrollspel skulle leda till en mörk sörja av den värsta sort. Förmodligen hade hela världen blivit uppäten av demoner inom en halvtimme, eller något. Alla rollpersoner hade snabbt korrumperats intill oigenkännlighet.

Krille

Super Moderator
Jag har lust att kombinera Babylon Project med Star Wars. Kruxet är väl mest att Jorden med sina två århundraden i rymden står sig rätt slätt mot resten av Galaxen med sina tjugo årtusenden i rymden. Man får greja lite för att överkomma problemen med "för länge sedan" (kan lösas med den Stora Maskinen på Epsilon 3) och "i en galax långt, långt borta" (kan lösas med hjälp av de Första eller med porten till Thirdspace.

Hela den konfrontationen innebär ju massor med balla upplägg. Vi har mörka sith-lorder mot ljusa jedi-riddare, och däremellan kommer plötsligt minbarerna in med sitt muffel om att de är grå och står mellan ljuset och mörkret, mellan lågan och stjärnan, och deras Rangers och deras muffel om att de står på bron och inte låter någon passera.

Jag skulle hemskt gärna se en duell mellan en TIE och en Starfury - liksom, hur förvånad skulle inte TIE-piloten bli när 'furyn bara vänder sig om och skjuter faen på den? Jag skulle vilja se om en Sharlinn-kryssares strålvapen kan kapa en Star Destroyer i två delar, eller om man kan bygga in en calamarisk sköldgenerator i en Omega-jagare. Jag vill se om minbarernas supermetall i deras utfällda stavar kan stå emot en ljusvärja, och i så fall vad som händer om en jedi och en ranger börjar fäktas. Och jag vill veta om Kejsaren vågar sluta en allians med Shadows, eller om han ger sig på dem i preemptivt syfte. Det blir intressant om vorlonerna går ihop med rebellalliansen och vad som händer när rebellerna plötsligt får tag i ett planetsprängarvapen. Och slutligen... vad händer med Drakh-pesten på galaktisk skala?

Rickard

Urverk speldesign
"Shadowrun+Feng Shui låter som en rätt kul grej, om än två rollspel som är ganska uppenbara att kombinera. Shadowrun innehåller redan en stor dos action - och att kombinera det med Feng Shui, som är action fast av en annan sort, skapar ju inget revolutionerande."
Ja, jag funderade på det först.. Shadowrun har en underbar värld men uselt system, vilket Feng Shui skulle kunna väga upp.. Men det skulle vara alldeles för enkelt så jag försökte hitta på något annat.. Meningen är att man ska kombinera alla världarna till en enda och se vad man får för gryta..

/Han som tycker att vad regelsystemet premierar för spelande kan tas med i "världsskapandet"

Johan K

Gammal & dryg
Humm, då skulle jag nog försöka att kombinera iho SW d6 & DoD6...
Dock så kanske det inte finns SÅ mycket gemensamma nämnare, men ändå,... Det skulle iaf vara skoj ! :gremgrin:

Nightowl

Champion
Jag har gjort en sådan korvtårta tidigare, i mitt urgamla inlägg om crazy crossovers:
Teenagers From Outer Space/GURPS Cabal
Det här dök upp när jag och min fästman spånade om sätt att göra något som animén Akzukin Chacha (en spånig magic girl-fars där huvudpersonerna är en häxa, en trollkarl och en varulv som går i mellanstadiet tillsammans i en fantasyvärld).

Alltså, man utgår från att de idéer som fanns i Kabalen att göra magi mer accepterat lyckades på 60-70-talet. Detta ger samma grundförutsättning som i TfOS, fast det är inte utomjordingar som dyker upp och blir en del av det 'normala' samhället, utan den underliga blandning av övernaturliga väsen som finns i Cabal.

Man kan köra på liknande regler som i TfOS, men beskrivningen av andra rymder och kosmologi osv. rycker man från Cabal. Egentligen borde man addera en till 'allmän egenskap', Magic. Eller så kan folk slå mot Smarts.

Ett problem med Cabal jag hade var att Stormästarna som beskrivs var så häftiga personer, men man måste köra så skumma kampanjer för att kunna utnyttja allihop. I denna sammanslagning är dessa figurer naturligtvis lärarkåren på rollpersonernas skola; den skräckninjagande, enigmatiske aldrig sedda rektorn är naturligtvis St Germain, vem han nu egentligen är (Jesus, Nyarlathotep, Lucifer etc).

De invecklade reglerna om dekaner etc kan man ju skrota annat än som bakgrundsmaterial, fast den som spelar en plugghäst (typ Shiine-chan i Akazukin Chacha) kan ju lära sig dem utantill och rabbla dem när de ställs inför ett magiskt problem.
Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, om man kombinerar Världens höst (sinisa, kom tillbaka!), Staden, Trudvang T10 och Castle Falkenstein får vi... Terone. Japp, så är det faktiskt. :gremgrin:

/Dimfrost

Grog

Swordsman
Om man kombinerar två bra saker så borde man få en superbästig sak att spela med, eller hur?
tja, jag tycker gravad lax och jordgubbsglass àr gott, men inte tillsammans. det är samma sak med det mesta, musik är ett annat bra exempel.

jag föredrar att man har en grundidé som man utgàr ifràn, varefter man plockar influenser fràn höger och vänster. pà sà sätt kan man kontrollera sà att alla tillskott funkar kring grundkärnan. om man bara fusar ihop tvà koncept är det stor risk att laxen och glassen smakar unken sylta.

alltsà, det kan bli mycket intressant att smacka ihop tvà koncept, men man mà hàlla tungan rätt i mun. och det görs enklast genom att ha en klar bild vad man vill göra och utgà fràn ena sidan.

/grog - som mest skriver platityper?

Rickard

Urverk speldesign
"tja, jag tycker gravad lax och jordgubbsglass àr gott, men inte tillsammans. det är samma sak med det mesta, musik är ett annat bra exempel.

jag föredrar att man har en grundidé som man utgàr ifràn, varefter man plockar influenser fràn höger och...
"
Alltså.. Du missar ju helt min poäng med tråden när du skriver sådär.. Tydligen missade du helt att jag hade med en smiley efter meningen du citerade, eftersom den (vad jag hade tänkt åtminstone) markerade att det jag skrev var skrivet på ett skämtsamt sätt.. Om du dessutom hade kollat in länken som jag gav till Risings snarlika tråd så hade du nog kunnat se ännu mer att vi inte alls tycker på det sättet, utan att Brasse tycker så och det är därifrån termen "korvtårta" kommer ifrån..

Vad jag alltså försökte göra var att få era grå celler att jobba lite över hur man kan kombinera flera saker som först kan se helt olika ut.. Vad kan man spinna ihop för koncept utav det? Går det?

/Han som mest ville leka lite men Grog ville inte vara med :gremfrown:

Grog

Swordsman
Tydligen missade du helt att jag hade med en smiley efter meningen du citerade, eftersom den (vad jag hade tänkt åtminstone) markerade att det jag skrev var skrivet på ett skämtsamt sätt..
min i bästa fall undermàliga humorförmàga är idag i runda tal negativ oändligheten efter att ha tillbringat hela dagen med att undervisa physique nucléaire avancé pà franska och slàs med c++ här nere i helvetet. *kräkas, snyfta, skaka bildskärm*

Vad jag alltså försökte göra var att få era grå celler att jobba lite över hur man kan kombinera flera saker som först kan se helt olika ut.. Vad kan man spinna ihop för koncept utav det? Går det?
det är precis vad mitt spel fàr ut pà. men inte idag. kanske imorgon. spinn vidare ni.

Han som mest ville leka lite men Grog ville inte vara med
you got that right

Gügenheim

Veteran
borde inte vorlonerna och Imperiet slå ihop sina säckar, båda säger sig kämpa för ordning i en kaotisk värld :gremelak:
eller?
båda gillar ju dessutom att spränga planeter av endast lite militärt världe

Grog

Swordsman
nytt försök

om man skulle kombinera mad max med... hmm, fabler? dà skulle man fà, just det, mutant.

eller sagan om ringen med dune/stiftelsen och opera(?) -> star wars

nordisk/germansk/grekisk mytologi med anglosaxisk popkultur?
fantasy/sagan om ringen

fantasy, arkiv x och rollspelares utanförskap?
white wolf

L337

Warrior
Hmm... Splatter och Mutant 2089, vad skulle det bli?

Zombier i en megastad, skulle kunna krydda spelet lite extra. Eller så kanske zombierna har kommit ut på landsbygden. Ähh, jag kan inte komma på hur det skulle bli (min fantasi är nog för begränsad).

Ett nytt försök:

Drakar och Demoner och Splatter (igen): Låter rätt tydligt som Diablo 2 the rpg. Lite skräckfantasyaktigt.

Feuflux

omjonasson.se
Karatedvärgar från rymden

Jag har bara Feng Shui listat som favvospel nu märkte jag, men jag är inte bara kung fu-nörd (Feng Shui) utan även standardfantasynörd (DoD4/6) och Star Wars-nörd (Star Wars d20).

Att kombinera SW och FS skojsnackade jag med Yassilus nån gång, att ha miljön från SW med reglerna och tempot från FS. Jämför man fäktningsscenerna i Ep1&2 med gamla trilogin så märken man att Lucas redan påbörjat sammansmältningen mellan stilarna. <Obi-One>På min tid fick vi inte göra en massa volter och skit...</Obi-One>
Ett konventsscenario där Jet Skywalker, JackeiBacca, Leia Yeoh och Chow Solo jagar den onde prisjägaren Fu Ling skulle vara guld.

Att kombinera DoD och FS är väl vad jag gjorde i mitt lilla dogmabidrag FantasyNinja (eller vad jag nu döpte det till). Det var dock så litet att det knappt finns.

SW och DoD då... hmm, är inte det samma sak fast olika setting bara? En kombination här blir väl bara att ewoks ersätts med ölhävande dvärgar eller liknande. Man utgår från ena och ersätter sedan 50% med passande jox från det andra.

Ska man kombinera alla tre så blir det brutalt rörigt. Det måste jag testa nån gång. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Jag vill vara med!

Shit dawg, det låter som sweet dynamite fo'shizzle! Sker det på en forumsträff så vill jag ha en paxad plats!

Ymir

Liten kantbaron
Kindred of the East

Min korvtårta finns i mångt och mycket redan: Vampire - Kindred of the East, som hittat ett utmärkt sätt att koppla ihop östasiens urbana nutid med hela dess historiska förflutna. Där kan jag få skitiga neonbelysta Wong Kar-Wai-miljöer, hårdkokta yakuzadramer, postimpressionistisk storstadsångest, wod:isk absurdism och modern darkwave-estetik i samma setting som historiemysticism, naturromantik, klassisk estetik och religiöst flum; samurajer, mandariner på villovägar, galna mongolfurstar på dekis som vill återupprätta storkhanens välde och ångestladdade flickvampyrer från Qin-dynastin. Och spöken, vampyrer, trollkarlar, drakar, primordiala havsgudinnor och elaka helvetesfurstar med asiatiska teman. Fantasy i största allmänhet.

Helt enkelt, Kindred of the East har allt. Europeiska historiska element vore inte svåra att infoga heller, men fetischerna för europeisk folkvandringstid, senmedeltid och 1700-tal i sin helhet är inte lätta att tillfredställa. Mycket går att lägga in i sin korvtårta, men att krysta in alla de historiska epoker som intresserar mig i samma spel, det går inte ens med det bästa receptet i världen. En del centrala element i fantasygenren, såsom en värld helt annorlunda än vår egen, får också hänvisas till ett separat spel. Eftersom jag tycker om så oerhört olika genrer skulle min ultimata korvtårta varit tre sidor av samma mynt, och det går ju faktiskt inte.

- Ymir, får lägga band på sig