Nekromanti Kostnad för att öka varaktighet och räckvidd?

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Beskrivningarna för hur mycket det kostar att använda effekterna Temporalisera, Provisorisera, Permanenta, Beröring och Avstånd är i princip identiska, man har bara bytt ut de olika varaktigheterna och räckvidderna. Vid en första läsning av förklaringen av effekterna så tyckte jag att allt verkade vara solklart, men så småningom så vart jag lite förbryllad.

Om jag har en effekt (t.ex. Förvandling) som har räckvidden personlig och vill öka räckvidden till beröring med effekten Beröring, så måste man använda lika många filament till effekten Beröring som till den ursprungliga effekten (Förvandling).

Så långt är allt klart.

Men om jag nu vill ytterligare förändra räckvidden till avstånd med effekten Avstånd, vad kommer det att kosta? Skall effekten Avstånd ha lika många filament som effekten Förvandling eller skall den ha lika många som båda effekterna Förvandling och Beröring har tillsammans?

Tittar man i ’Mystik & Magi’ boken bland designdata av besvärjelser så hittar man bland annat Dödande blicken och Onda ögat som gör just detta. I bägge dessa fall så framkommer det att effekten Avstånd endast behöver ha lika många filament som den ursprungliga effekten (Förvandling).

Nu skulle man kunna tro att man borde kunna dra slutsatsen att det borde fungera likadant med förändringar av varaktigheten (momentan – temporär – provisorisk - permanent) efter som att förklaringarna till de effekter som förändrar varaktigheten är ordagrann med förklaringarna till de effekter som förändrar räckvidden (personlig – beröring – avstånd).
Tittar man på designdata för ritualerna Permanent cartablanca och Semotropisk kopiering i ’Mystik & Magi’ så upptäcker man att det inte stämmer. I bägge dessa ritualerna så måste effekten Permantenta ha lika många filament som effekten Provisorisera och den ursprungliga effekten tillsammans.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde sprida ett klarhetens ljus över detta för mig.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Skall effekten Avstånd ha lika många filament som effekten Förvandling eller skall den ha lika många som båda effekterna Förvandling och Beröring har tillsammans?"

Förvandling [2]
Beröring [2]
Avstånd [4] (från Förvandling och Beröring, båda ska göras om till avstånd)

"Tittar man i ’Mystik & Magi’ boken bland designdata av besvärjelser så hittar man bland annat Dödande blicken och Onda ögat som gör just detta. I bägge dessa fall så framkommer det att effekten Avstånd endast behöver ha lika många filament som den ursprungliga effekten (Förvandling)."

Ahrr, nu gjorde du mig osäker, men jag tror att det ska se ut som ovan iaf.

"I bägge dessa ritualerna så måste effekten Permantenta ha lika många filament som effekten Provisorisera och den ursprungliga effekten tillsammans."

Yep, stämmer.

Alltså:

Förvandling [2]
Provisorisera [2]
Permanenta [4] (jag vet att Förvandling inte kan bli permanent men vi antar att den kan det för enkelhetens skull)

Men, det kan ju också fungera så här:

Förvandling [2]
Provisorisera [2]
Permanenta [4]
Beröring [2]
Avstånd [2]

Men jag är faktiskt inte helt säker nu när du nämner det... jag är dock 102% säker på att varaktighetsökningen fungerar så iaf, men räckvidden var det svårare med.
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Samma beskrivning - olika tolkning?

Det som är lite konstigt är att beskrivningarna för avstånds och varaktighets effekterna är likadana , men de tolkas olika i 'Mystik & Magi'.

En annan sak som förbryllar mig är att det i beskrivningarna (Beröring, Avstånd, Temporarisera, Provisorisera och Permanenta) så står det att man endast behöver använda lika många filament som de effekter som modifieras. Tittar man på designdata för besvärjelsen Den förtida ålderdomen så ser det lite konstigt ut.
Där använder man effekterna Åldring (Provisorisk), Beröring (Permanent) och Permanenta. I besvärjelsen så använder man lika många filament som man använder för Åldrig och Beröring tillsammans, trots att Beröring redan är permanent?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Min tolkning

Jag tror att det har smugit in många 'små' fel i just besvärjelserna och ritualerna, nästan som om man inte var riktigt säkra själva när man skrev dem... :gremsmirk:

Men jag har tolkat det som att man bara behöver modifiera just de effekterna som ännu inte nått upp till samma standard som den varaktighets-/räckviddseffekt man applicerar. Är en av ett givet antal effekter redan provisorisk så behöver man inte modifiera just den med 'Provisorisera' även om man måste modifiera de andra exempelvis.

Vidare har jag tolkat det som att man måste räkna in alla underordnade varaktighets-/räckviddseffekter. Alltså:
[color:\\"red\\"]*Effekt, personlig [2]*
*Beröring [2]*
*Avstånd [4]* [/color]
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Re: Min tolkning

Jag gjorde samma tolkning, men vart förvirrad när jag tittade i designdata i M&M. Det skulle vara intressant att få en officiell kommentar från neoGames.

Besvärjelse och ritual konstruktören är riktigt bra förresten. Fast det hade varit bra att kunna välja ännu längre tider (x8 och x16) vid alstrande, vävande och transformerande i ritualerna.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Ny uppdatering idag...

Det kan man redan. Hämta hem den nya. :gremgrin:
Pluto var på mig om samma sak nämligen... :gremsmirk:
 
Top