Nekromanti Kostnad för olika raser?

Djungeltuppen

Veteran
Jag och mina vänner har inte spelat Drakar och Demoner på tio år och är således lite ringrostiga vad det gäller vissa regler. Vårt största hot för att inte komma igång just nu är att vi inte har full koll på vad det kostar i BP att vara de olika raserna. Jag syftar inte på de som finns i grundreglerna utan de som man hittar i Monsterboken 1-2 och de andra tilläggsböckerna.

Finns det någon smart formel man kan ta till och räkna efter? Är någon grundegenskap dyrare eller billigare när man räknar ut det? Jag syftar främst på "Storlek" och undrar huruvida det kostar något extra över huvudtaget. Kostar en "Högman" jättemycket bara för att de har + 5 i storlek?

Ytterst tacksam för svar!

Ha en fin helg.

Tuppen

Feuflux

omjonasson.se
*Plocka fram DoD91-lådan*

Bok 2, sidan 48:

Lägg ihop alla modifikationer förutom storlek och kolla tabell:<table border=1><tr><td>Resultat</td><td>Kostnad i BP</td></tr><tr><td>Mindre än -2</td><td>0</td></tr><tr><td>-2 - -1</td><td>5</td></tr><tr><td>0 - 1</td><td>10</td></tr><tr><td>2 - 4</td><td>15</td></tr><tr><td>5 - 6</td><td>20</td></tr><tr><td>7 - 8</td><td>25</td></tr><tr><td>9 - 10</td><td>30</td></tr><tr><td>+1</td><td>+5</td></tr></table>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det där systemet är ju egentligen rätt inkomplett. Till exempel innebär en hög storlek en hel del fördelar (ökad KP och SB, framför allt) och endast få nackdelar (eftersom det inte finns någon mekanism för att göra stora personer mer svårgömda och osmygiga än små). Dessutom räknas ju inga specialförmågor med -- en silveralv och en skogsalv räknas lika i fråga om kostnad, fastän den förstnämnda kan flyga. Någon mer engagerad person hade kunnat göra något verktyg för att räkna ut dessa fördelar också.