Nekromanti Kostnad för skepp

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Jag har bara grundböckerna så någon kanske kan hjälpa mig?

Mina spelare vill köpa ett skepp. Ett jättestort transportskepp av allra bästa sort, dvs snabbaste som finns och med kanske 50 mans besättning. (Vet inte riktigt vad som krävs).

Men vad kostar det?
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
jag skulle nog tipsa dig om att köpa sjöfarar boken. och det är liksom inte bara att köpa så kanske. men om du ska låta ngn bygga skeppet och så, så lär det kosta minst en miljon silver.. minst. sen så tycker jag att du kan göra mer äventyr om saken än bara låta dom få ett skepp. och lägg gärna ner lite tid på besättning och annat runt om. men men, tips: köp sjöfararboken
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ett jättestort transportskepp, som dessutom är snabbt...

Nåja, det största handelsfartyget är ett rundskepp med två däck, tvåmastat... Detta används vanligtvis i Jargien, Thalamur och Ebhron...
Kostar ca 520.000 silver, iallafall som grundkostnad exklusive besättning...
Kräver en besättning på lite över 50 man...

Dina spelares RP måste vara mycket rika om dom funderar i sådanna här banor... :gremwink:

Men skaffa sjöfarare & pirater, eller be dina spelare göra det, med den boken kommer sjöfart och handel bli mycket intressantare än om ni inte har den...

Dessutom, som föregående sa... Att hitta ett så stort skepp som är till salu är nog ganska svårt... Det blir nog att anställa en jäkla massa folk o bygga det... Mer regler om o bygga skepp (och vad det kostar) finns också ju Sjöfarare & Pirater...
 

Pearly*

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
13
Location
Bromma Kyrka, Bromma, Stockholm
Dina spelares RP måste vara mycket rika om dom funderar i sådanna här banor...
Måste man vara så rik egentligen? Finns det inga möjligheter att till exempel ta ett lån av en penningutlånare, i allra troligaste fall en snorrik cirefalisk sådan? Fömodligen kommer man väl blir tvungen att ställa upp på ganska (läs:väldigt) hårda villkor om man vill låna sig hela eller en del av summan, men helt omöjligt borde det väl inte vara?

Om det handlar om att rollpersonen vill bli handelsman så behöver man ju dock inte äga skeppet helt själv, utan man kan gott leta medfinansiärer om man har en bra idé och argumenterar väl för att de ska satsa pengarna. Betänk dock att konkurrensen i delar av Mundana är benhård, och att det motsatta råder i andra delar; det är i princip omöjligt att hitta finansiärer för längre sjöresor. Förmodligen måste man börja smått och bygga upp kapital för att köpa sitt skepp. Å andra sidan ett jätteintressant upplägg för en lång kampanj!

Men det beror ju lite på vad man ska med skeppet till också...
Andra idéer kan ju vara att köpa sig in i ett litet handelsbolag som redan äger ett skepp. Går man in som huvudfinansiär bör man ha en del att säga till om angående var skeppet ska segla, lite beroende på vilken roll man har i bolaget. Någon som huvudsakligen är finansiär bör låta handelsmannen själv bestämma om handeln, eftersom det är han som är kunnigast inom den delen.

Är man bara ute efter skeppet i sig blir det som sagt både dyrt och -- i fallet med handelsskepp -- inte så jättesnabbt.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Tack för tipsen.

Snabbt transportskepp, jo det är naturligtvis lite knepigt men det finns faktiskt stora skillnader på skepp och skepp. Jämför romarnas, Vikingarnas och Kinersernas båtteknik t ex. (Fast jag är absolut ingen expert). Vad jag framför allt ville säga var att det inte skulle vara ett krigsfartyg (fartyg eller skepp?) utan ett lastfartyg men att det för den sakens skull inte ska vara en pråm. Det har inte blivit aktuellt för spelarna ännu men snart lär de vilja ha ett bra skepp. Ett Cirefaliskt sådant.

1 million silver, eller ca 4000 guldlibra eller 90 kg guld (vilket för övrigt är ungefär 5 liter massivt guld), det är mycket det. Av min lilla uträkning till vikt och volym kan ni kanske förstå att de har hittat en ganska stor skatt. Det är lite kul med guld för fyll din ryggsäck med guld, kanske 25 liter, och tro att den går att rubba sedan. 25 liter guld väger 480 kg! Intressant är också att silver också är väldigt tungt, hälften mot guld.

Bättre då att fylla ryggsäcken med ädelstenar, de flesta väger bara 2-4 kg/liter. Alltså skulle man teoretiskt sett kunna fylla sin ryggsäck med 25 liter diamanter och det väger bara ca 60 kg (pga av luftutrummet mellan diamanterna).

Ursäkta ämnesbytet...
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Lyxigt

Om skatten är så stor att man kan välja mellan guld, silver och ädelstenar och begränsningen är vad man orkar bära... då är väl lyckan gjord :gremtongue:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Krigsherren

Det finns lite infon om skepp i Krigsherren. Det är väldigt bristande men om du bara vill ha pris och lite sånt så kan den mycket väl räcka.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Mjo, men som jag tolkade det första inlägget så ville RP köpa skeppet, och på det som skrevs lät det som de tänkte betala med sina egna pengar...

Men visst går det att ta lån, man kan ju alltid pantsätta saker (t.ex. en förläning) hos en ockrare för att få pengar... :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
pantsättning, låna pengar, handel, eller skatter från äventyr är ju idéer på hur man ska få pengar, och vad ska de använda skeppet till??
//Purgatory
 

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
hmm tjadu som redan svarat så kostar dom stösta skeppen mellan 250k och 1000k silver. Besättning däremot. Tex tjänar en normal kapten 15s om dagen och tex långlotsen 9silver om dagen. en matros tjänar 4 eller 5 silver om dagen. så räkna med ungefär 6-7 silver i genomsnitt per man/dag.
50*7= 350s/dag. Sen kostar hamnavgifter,lotsavgifter och tull på varor.
Normal lots är ca 70s per hamntillfälle.(ca 35 på ingången och 35 på utfarten)
Hamnavgift är ett par silver gånger skeppets dräktighet.Vet inte hur mkt dräktighet dom olika skeppen har pga brist på böcker just nu. (Denna avgift blir iaf 100-200s per vecka ihamn)
Tull på varor är ett par % på alla handelsvaror(5-10% vanligast. sen förekommer dubbel eller värre tull på importvaror för hamnen)
så en hel jävla massa silver blir det.
 
Top