Nekromanti kostnader etc

gunslinger

Veteran
en sak som ofta uppkomer är priser på saker och tjänster. ex boskap varierar från 5 - 80 $ i olika delar av nationen(ex vad kostar det att Bygga ett hus 2000 10000 är det någon som vet) det vore bra med någon form av insikt i priser det är inte så lätt att alltid vara en kreativ sl om man vill vara sannings enlig och det är ju roligt.
ex vad kostar det att hyra en spejare, hantverkare etc per dag ellerom man skulle behöve ett pat extra pistoler, vad är rimligt att hyra en revolverman för han riskerar ändå sitt liv.
del 2 kvalitet det måste ju finnas ett tak på hur bra en revolver kan bli tänk själv en peacemaker med +6 i tmod vi pratar ändå om 1800talet och dess smides konst.

Red Dust

Veteran
Om jag inte helt missminner mig så hade A&T skrivit i ett tidigare inlägg om kostnader för ett monteringsfärdigt hus, taget från den beryktade "katalogen". Jag tror det var någonting i stil med $100 för det minsta (1 rum) till $2000 för det största (en fyra-rums villa).

Vad det gäller att leja folk skulle jag personligen tänka så här: En kofösare tjänar ca. $35 i månaden, men måste stå för sin utrustning själv.

Så en hantverkare skulle jag nog kunna tänka mig runt $4/dag, om man själv står för allt material.

En spejare för ett uppbåd t.ex. får väl samma lön som alla andra. I de flesta fall kanske gratis öl på saloonen vid en lyckad jakt.

Att leja en revolverman har jag andra taxor för. Gäller det bara "bevakning" t.ex. upprätthålla ordningen på en ranch, ett gruvbolag etc. så har de förmodligen vecko-/månadslön.
Ungefär som en Vakt skulle jag tro.

Gäller det å andra sidan en "hit" så blir det markant dyrare, varje människa har ett pris, eller rättare sagt hur mycket den är värd för beställaren. Alltifrån att skjuta bonden Jones ($100) till att mörda guvernören ($några tusen).

Det är i alla fall mitt sätt att se på saken.

Red Dust.

Mini

Veteran
Var hälsad, Gunslinger.
Om jag inte totalt har missförstått kvalitetsreglerna (sid 32 i regelboken), så handlar det om vapensmedens skicklighet och tur.
Ett exempel: En vapensmed har färdighetsnevån 20 i vapensmide. När han slår får han upp siffran 19. det sammanlagda värdet blir då 39 dvs Kvalite 23.
(exemplet delvis stulet ur boken)
Om vår vapensmed i stället haft en färdighetsnivå på 30 (höga egenskapsbonusar och mycket läraktighet),då hade kvaliten blivit 25.
Tänk då vad som hade hänt om vår vapensmed slagit fram några 20:or på raken.
Som sagt var, det gäller att finna en fanatisk och övermänsklig vapensmed.
Lev väl
önskar Mini
(som en gång spelat med en överinterligent spejare)

Mini