Nekromanti Kräves: Rollspel till allmänheten!

Rickard

Urverk speldesign
Nu tänkte jag gå händelserna i förväg och avslöja idéer som jag haft under ett år (men inte gjort någonting av).. Min tanke var att just nu när det är Sagan om Ringen, Harry Potter och allt (jag har hört rykten om Conanfilm, men tror inte de är sanna) försöka få ut rollspel i handeln igen.. Jag frågade Akademibokhandeln här i Norrköping om de kunde tänka sig att ta in rollspel.. Efter lite förklarande så fick jag fram att jag menade regelböcker till rollspel.. Expediten trodde först att jag bara menade spelmöten i butiken när jag sade "rollspel".. Nåja.. Jag vet inte vad det kan bli av det här.. Expediten (som jag medvetet valde för att hon medelålders) var trots allt inte chef men hon var positiv till det hela och jag sade i alla fall att jag kunde erbjuda lite hjälp om de ville ha det.. Typ skriva ihop lite "Vad är rollspel" som de kan ha på liggandes på disken..

Det var faktiskt (och nu kommer idén jag haft i ett år) det som var tanken till med mitt dogmabidrag Fantasy Light (som jag ska byta namn på.. Namnförslag, någon?).. Att kunna skriva ett minirollspel som folk lätt kan ta sig igenom och förstå.. Tanken fanns där redan augusti 2002 och trobergs dogmautmaning kom verkligen till pass och gjorde att jag ens skrev (halv)klart rollspelet..

Vad jag hade planerat att göra är att göra klart rollspelet, skriva en text "Vad är rollspel" och häfta ihop de två sidorna och lämna det till bokhandeln.. En länk till Sverok och en till denna sajt är också passande..

Någon som tycker det låter som en bra idé? Just här i Norrköping finns det dessutom studenter men ingen rollspelsaffär (om man bortser från en figur/modellaffär).. En bokhandel behöver dessutom inte helt behöva stödja sig på att tjäna pengar från ett rollspel, så de lär ju knappast kånka..

Någon annan som kan ta till sig detta och göra samma/liknande sak i sin stad? Det vore bra om man kunde sprida detta till flera städer.. För jag tror knappast en "normal" person går in i en rollspelsbutik särskilt ofta och där undra "Jaha.. Rollspel.. Vad är det för något?"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt inte skulle ha något emot att konkurrera ut rollspelsbutiker om bokhandeln tog in rollspel

Helmgast
Paradexemplet Alingsås!

Denna lilla stad är en förebild för andra småstäder. Det finns ingen SF-bokhandel eller Tradition här. Däremot finns Bokia, och de säljer Eon; samt Barnens butik (den andra leksaksaffären, mätt i storlek) som säljer Eon, DoD6, D&D3, Neotech, Gemini (sic) samt LotR RPG. Den förstnämnda har ett komplett utbud, medan den sista har lite av varje, men inte särskilt komplett.

Det bor 25.000 i staden och 35.000 i kommunen, och det är nära till en storstad (vilket borde göra det svårare att konkurrera, då det finns alingsåsare som handlar på Tradition i Göteborg men knappast göteborgare på Bokia Alingsås).

Så, affärerna kan ta sig an rollspel från (minst) två håll. Via Magic/Warhammer (Barnens butik) samt via fantasyromaner (Bokia Alingsås). Testa med båda sorternas affärer.

Jaja, hursomhelst. Det vore inte fel om man förklarade vad rollspel var för affärerna. Vi har ju inget att förlora.

<font size="1"> Jag skulle inte rekommendera folk att flytta hit, det finns en oroväckande stor mängd flintskallar som ockuperat torget och har som största nöje att jaga (och slå ner) vampyrlajvare. Det finns en reaktion mot den höga andelen rollspelare i Alingsås med, tyvärr. </font size>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har hört talas om en håla...

Norrköping tror jag den heter... Där skulle vara skitbra om man kunde göra något liknande. :gremtongue:

Nej, men skämt å sido, behöver du något bistånd för att övertala någon bokhandel i byn så hjälper jag gärna till, för det behövs verkligen.

Rickard

Urverk speldesign
Oj, en felpostning

Kan någon admin flytta den här tråden till rollspelskultursforumet istället? Snälla..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nyss tittade igenom sin Drakens Tand och såg att walium fått sitt bidrag publicerat, för att det var så bra trots att han inte vann DT:s tävling. Grattis!

Sodivra

Champion
Rollspelarkultur?

Varför vill du ha den här i Rollspelarkultur?
Lägger den i Rollspel, såvida du inte kommer med en bra anledning.

Foggmock

Myrmidon
jag kan skriva ut ditt bjäfs i skolan och slänga ut det på Akademibokhandeln här i stan, som redan för rollspel (OCH en jeffla massa brädspel) och annat hobbyrelaterat som Lek och Hobby inte tar in (dvs allt som inte har med Warhammer eller Dod6 att göra).

-BoNe-

Warrior
Här i kalmar så är akademibokhandeln min räddare.. Visst att de finns lite grejer i leksaksaffärer men akademibokhandeln här har allting till Eon, det mesta till neotech, massor till dungeons and dragons, massor till drakar & demoner, och annat smått och gått..
jag blev jätte överaskad då jag såg ett ex av vampire the masqerade i hyllan.. Föreningen som jag är med i har t.o.m haft brädsspels visning och rollspels information dag i affären där det kom besökare..

Ursäkta stavningen i inlägget men ja är stressad..