Nekromanti Kröning av konung i Consaber

Varg

Veteran
Konungen ligger för döden då hans vänstra halva är förlamad och talets gåva tagits ifrån honom. Daak prästerna skyller det hela på att "den gamla tron" börjar få fotfäste söder ut och att konungen inte tillräckligt intensivt bekämpat denna avguda dyrkan.

Men mitt problem är:
Vad kan hända då hans son skall krönas.
Sällskap från Alverna, Colonan, Perenne och Tokon kommer naturligtvis till Calnia. Och samtliga adelsmänn som har möjlighet i från hela riket.
Men vilka krav kan Tokon klanerna ställa, att sonen skall svära trohet mot draken samt daak. Om detta inte tillgodses kommer inga skatter eller militär hjälp från deras håll.
Är detta ett alldeles för stort krav som rubbar hela balansen i riket?

Och i övrigt, nåra roliga händelser, mer än att alla adelsmän kommer spirnga röven av sig för att hamna i gunst hos nye konugnen.
2 st av RP:na är landägande baroner.

/Varg

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Men vilka krav kan Tokon klanerna ställa, att sonen skall svära trohet mot draken samt daak."

(1) Det är brott mot Jus Magna att inte svära trohet till draken. Kungen är faktiskt olaglig om han inte gör det. (Iofs verkade ingen bry sig om att Hans Majestät Constantin XIV struntade kungligt i det).

(2) Bruten militärallians. Tokon har fler än en gång räddat det Sabriska rikets stjärt när Thalaskerna anfallit, och om man får tro Consaber boken så håller ju Thalamur på att rusta för fullt för ett nytt stort krig. Att inte ha Tokons stöd i ett sådant krig kan mycket väl vara Consabers undergång. Thalaskerna är trots allt redan dubbelt så många som Sabrierna(Tokon inräknat).

Det är väl dom kraven jag kan komma på.
Sen kan det hända att Sir Verdurakh kan bli lite sned om den andra kungen i rad inte svär trohet till draken. Det har ju iofs inte Tokon något att säga till om, utan det är Verdurakhs affärer. Fast å andra sidan så har jag personligen ingen koll på vad Sir Verdurakh har för mål och motiveringar med sitt ämbete.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron
Verduhrakh har mååånga mål och motiveringar, åtminstone i mina kampanjer ;-)

För övrigt, Baldyr skrev ett konventsscenario som är förhållandevis Neogames-sanktionerat, såvitt jag förstått det, som behandlade just Verduhrakh och framtida konungakröningar i Consaber. Ta en titt på http://www.hobbyspel.com/boningen/

Går man efter detta scenario har Verduhrakh medel för att praktiskt taget störta kungen vid behov, och frågar man mig är det onekligen en ganska passande situation, och helt i linje med Verduhrakhs agenda. Han tar det säkra före det osäkra, som sig bör.

- Ymir, tipsar

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Verduhrakh har mååånga mål och motiveringar, åtminstone i mina kampanjer ;-)"

Jag tycker inte om Verduhrakh det minsta. Han är ytterligare en sådan där überkaraktär med alla ess på handen som inte går att rubba. Han bara sitter där och vet allting, fullständigt orubblig. Hur kul är det med en odödlig maktfaktor som är 100 gånger smartare och erfarnare än alla hans motståndare tillsammans, utan några som helst svagheter? I min kampanj kommer han att bli bortredigerad på något lämpligt sätt. Överhuvudtaget gillar jag inte Neogames tendenser att låta en massa superhemliga konspirationer styra världen i olika riktningar. Vad är det för fel på vanliga människor småaktiga maktkamper och intriger? Allting måste faktiskt inte vara en uppladdning inför den stora uppgörelsen mellan ont och gott.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Glöm inte bort alla jargiska diplomater som försöker förvissa sig om att den nye kungen har en starkare och mer gammaldags Daak-tro. De kan tillbringa mycjket tid med den stränge primoden av Calnia. Eller cirefalierna som försöker hitta svagheter som de eventuellt kan utnyttja. Perenner och conrier kommer att konspirera för att just deras hjärtefrågor ska genomföras och deras makt ska öka.

Baldyr

Hero
förtydligande

...Baldyr skrev ett konventsscenario som är förhållandevis Neogames-sanktionerat, såvitt jag förstått det...
Nja, äventyret En spökhistoria är inte producerad av Neogames i någon bemärkelse, men jag fick däremot viss (ovärderlig) hjälp av Krister Sundelin med tanke på att Consaber-modulen inte hade utkommit vid denna tidpunkt. (Det var nog så mitt namn hamnade på titelbladet av nämnda modul...) Men det betyder inte att Krille godkände innehållet på något vis, eller att Krille är lika med Neogames.

/Pauli "Baldyr" Paananen

Ymir

Liten kantbaron
Re: förtydligande

Aha, okej. Ett bra scenario är det, iallafall. Intressant intrig med Verduhrakh och kungakronan.

- Ymir, har själv spunnit vidare på den.

Ymir

Liten kantbaron
Jag uppfattar inte alls Verduhrakh så. Han är ingen evig konspiratör och plotter, och människors intriger intresserar honom föga. Han är snarare en Kosh-liknande typ (se Babylon 5), vars motivationer och mål är totalt outgrundliga för vanliga dödliga. Han är tillbakadragen, tystlåten och hemlighetsfull, och ingen förstår riktigt hans agerande. Ja, det är mycket möjligt att Verduhrakh sitter på sanningarna om det mesta, men varför skulle han yppa dem?

Neogames konspirationer och viktiga maktfaktorer är antagligen tänkt att användas i kampanjer vars händelser, eller bakgrunden till dem, är av ganska storslagen art. Det är också så jag genom åren använt Verduhrakh i mina kampanjer. Han befattar sig inte med patetiska adelsmäns patetiska intriger, dödligas makt intresserar honom inte. Nej, hans mål med posten i Consaber är långt större än så, och långt viktigare för världens framtida öde.

Sedan är det väl klart, alla gillar inte sådana 'high'-element i sina kampanjer. Men jag gör det, och kan inte annat än att uppskatta det intressanta och inspirerande sätt Neogames involverat dem på.

- Ymir, gillar sina ärkeepiska grisodlingskampanjer :)