Ah... så du har hört de viskande ryktena om dessa exotiska djur? Det är få förunnat att ha bevittnat en kragbabar men så här skriver i alla fall den ashariske forskaren och upptäcktsresanden Thor-Hey Er-Dahl:
... Den i Momolan vanligt förekommande kragbabaren lever i de torraste och varmaste delarna av stäpperna, på gränsen till sandöknarna. För att vara elefanter är de små - en tjur är som mest två meter i mankhöjd och en ko en och en halv. Deras hud är grå men oftast täcks de av ett gulvitt damm efter att ha rullat sig på marken. En vanlig elefant har två stora öron, men på kragbabaren är dessa sammanvuxna i en ring som kragbabaren kan fälla ut runt hela huvudet. Mina studier av andra djur fick mig först att tro att kragen hade en sexuell funktion, något som hannarna visade upp för att imponera på honorna. Men då både hannar och honor har lika stora kragar fick jag omvärdera detta antagande. Det var först efter att ha observerat en flock kragbabarer vid middagstid som jag förstod. Då satte sig alla kragbabarer på bakbenen och med huvudet riktat mot solen och kragen uppfälld som ett solskydd för kroppen, uppenbarligen ett sätt att reglera kroppstemperaturen. En annan intressant detalj med kragbabaren är hur de använder sin snabel att blåsa sand med, ett effektivt sätt att stoppa anfallande rovdjur på. ...
Mvh / Phelan