Nekromanti Kragbabarer

alucard

Veteran
jag vill gärna veta lite fakta om dom bara lite allmänt hur dom är beter sig äter liknade

Lycan

Hero
Kragbabarer!

"jag vill gärna veta lite fakta om dom bara lite allmänt hur dom är beter sig äter liknade"

Jo, kragbabarer är ju som alla vet kungliga elefanter med en förkärlek för styva kragar och höga stövlar. Hur de äter? Med snabeln såklart.

Skämt åsido.

Finns det inte tillräckligt mycket information om kjaggisajna i böckerna så har ju Krille skrivit lite om dem här någonstans: http://www.foxtail.nu/eon_krag.html

Står en del om misslor också, vilka verkar vara på modet.

- Lycan

Phelan

Hero
Ah... så du har hört de viskande ryktena om dessa exotiska djur? Det är få förunnat att ha bevittnat en kragbabar men så här skriver i alla fall den ashariske forskaren och upptäcktsresanden Thor-Hey Er-Dahl:

... Den i Momolan vanligt förekommande kragbabaren lever i de torraste och varmaste delarna av stäpperna, på gränsen till sandöknarna. För att vara elefanter är de små - en tjur är som mest två meter i mankhöjd och en ko en och en halv. Deras hud är grå men oftast täcks de av ett gulvitt damm efter att ha rullat sig på marken. En vanlig elefant har två stora öron, men på kragbabaren är dessa sammanvuxna i en ring som kragbabaren kan fälla ut runt hela huvudet. Mina studier av andra djur fick mig först att tro att kragen hade en sexuell funktion, något som hannarna visade upp för att imponera på honorna. Men då både hannar och honor har lika stora kragar fick jag omvärdera detta antagande. Det var först efter att ha observerat en flock kragbabarer vid middagstid som jag förstod. Då satte sig alla kragbabarer på bakbenen och med huvudet riktat mot solen och kragen uppfälld som ett solskydd för kroppen, uppenbarligen ett sätt att reglera kroppstemperaturen. En annan intressant detalj med kragbabaren är hur de använder sin snabel att blåsa sand med, ett effektivt sätt att stoppa anfallande rovdjur på. ...

Mvh / Phelan

Fahnen

Swordsman
Har nån hitat på detta seriöst eller en spotan tanke? Hursomhelst jävligt kul.

Lycan

Hero
Kragbabarer (OT?)

Mycket intressant Phelan, mycket intressant.
Ni verkar vara en påläst herre, så jag undrar om ni kanske kunde reda ut en sak:

"oj oj oj stavade fel där det dkulle vara kraggbabarer" /alucard

Har möjligtvis Thor-Hey Er-Dahl även skrivit något om dessa - för mig - okända varelser?

- Lycan, riktig rolig idag

rax

Swordsman
Re: Kragbabarer!

Ja där ser man hur viktigt det är med stavningen! Nu fick du den stackars Phelan att haspla ur sig en massa irrelevanta fakta om kragbabarer när det hela tiden var kraggbabarerna du ville ha info om!

Nåväl, de flesta av Thor-Hey Er-Dahls observationer stämmer även för den bergslevande kraggbabaren. Den främsta skillnaden är såklart avsaknaden av kragar bland kraggbabarerna men även bruket av snabeln skiljer sig. Istället för att suga i sig sand och sedan blåsa ut den genom snabeln för att förvirra anfallande rovdjur, så lagrar kraggbabaren t ex tallkottar eller småsten i krävan. Djuret kan sedan suga upp dessa i snabeln och skjuta iväg dem med stor träffsäkerhet mot en fiende. Rapporter från lokala jägare tyder på att skadeverkan är minst lika stor som om man blivit träffad av en stenslunga!

Bland det lokala jägarfolket (som vi har valt att benämna kraggbarbarer) finns även en intressant myt om en "Kraggbabarernas konung". Denna högresta babar sägs gå upprätt på sina bakben och vara minst lika intelligent som en människa! Uppgifter om att "kungen" går omkring iförd grön kostym, röd fluga och en liten guldkrona får dock tas med en nypa salt!

/Rax - "Sex Raxar i en raxask"

Phelan

Hero
Så seriöst var det inte, men det kanske skulle funka i Västlanden ändå... Ymir? Nudge-nudge... Tror säkert de skulle gå bra att tämja för en momolansk krigarkvinna och sätta ett fint läderkoppel på också. Bondageelefanter...

Mvh / Phelan, mer seriös nu

Phelan

Hero
Re: Kragbabarer (OT?)

Jodå, kraggbabarerna tar Thor-Hey Er-Dahl upp i en annan bok, för övrigt samma bok där kraggbaRbarernas mandomsprov behandlas. Mjölka myskoxe, t ex. Men det, mina barn, är en saga för en annan kväll.

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kraggbarbarer

Ni bör nog inte snöa in er för mycket på dominatrix-temat. Jag vill försöka beskriva en någotsånär seriös kultur, faktiskt. :gremwink:

Ni kan ju sluta OT:a, också. :gremsmirk:

- Ymir, tänkte förse Momolanerna med en något homoerotiskt orienterad kultur, i bästa Grekland-stil. Tack till Avatarex för den idén...

Ilion

Veteran
Re: Kragbabarer (OT?)

Är det sant?

Jag som läste om kragbabaren och dess krage i den berömda Jargiska upptäcktsresande, Professor Live Ingstones bok. Där han ansåg att kragen hade den funktionen att under höstens starka sandstormar fanns vindstyrkor som skulle vara så kraftfullt påfallande att elfefanterna med hjälp av kragarna kunde flyga i säkerhet på de kraftfulla vindarna.

Men om detta kan de lärde tvista.

Ilion

Veteran
Re: Kragbabarer!

Även här har jag en viss information att lägga in. Det är nämligen så att jag grån en säker källa har hört tallas om denne konung. Men att han nedgjordes under ett kraftfullt slag vid Kraggbergens fot. Han blev septsad av en viss best vid namn Rataxes, en ledare för ett kraftfullt släkte mest berömt för sitt horn på näsan. Just Rataxes var den som gav Konungen nådastöten och blev en levande legend. Men tragiskt nog har vi hört att han dog kort efter av syrebrist då man fann ett grönt tyg fastkilad i hans luftstrupe.

Så utvecklingen är ännu inte klarlagd om dessa släktens överlevnad, men med fler observationer ska vi finna de svar vi söker.

Minimoni

Homelander
Måste säga att jag efter att ha läst din text om Kragbabarerna så kommer jag leva lika länge som en alv. Har inte skrattat så mycket på otroligt länge. Hela familjen vaknade av att jag satt och flabbade framför datorn nu vid gryningen. Lite sådant här behövs för att förgylla livet :gremsmile:

Nu ska jag knyta mig!

Tzimisce

Men vi vill ju ha Dominatrixar med små lädertrosor och två svärd, en uppsättning piskor osch så vidare.
Nej, men skämt åsido, så skulle vi nog inte ha något emot lite förhandsvisningar? *hint hint*

Helmgast
Korrektur

Anmäl dig som korrekturläsare av Västlanden, så kanske. Så har iaf jag gjort för Geografica, S&P, Andemodulen och Monster-diton.

Pendragon

Swashbuckler

Tja... om du håller dig till vad som redan är officiellt, dvs att kvinnorna sprinager omkring i combat-bikini av läder och lamell, beväpnade med piskor som används till spontan bestraffning, samt är välförsedda med piercings, ska det bli intressant att se hur Dominatrix de inte kan bli... :gremlaugh:

/Joel - som tycker det är intressant att det finns tre olika sorters piskor i mundana, varav en är genrell och de andra två är exklusiva för Momolan

Phelan

Hero
Re: Korrektur

Som en gemensam gliring för alla som sysslar med korrektur och slutläsning av Neogames produkter: det vore kanske bättre med folk som inte är så intresserade av vad som står i modulerna utan snarast av att det är språkligt rätt?

Mvh / Phelan

Helmgast
Fartygens snabbhet beror inte på vinstyrkan ;-)

Jag är intresserad av att det är språkligt rätt. För att kunna knäppa rescensenterna på wrnu, Codex och Sverox på näsan.

Därför skickade jag in ett dokument med 84 (sic!)anmärkningar på S&P kvällen innan tryckning, däribland att fartygets snabbhet berodde på vindstyrkan och inte vinstyrkan. Därav mitt citat i boken. :gremwink:

storken

Warrior
Re: Fartygens snabbhet beror inte på vinstyrkan ;-)

Korrade du S&P? Det är ju stavfel överallt, särskilt i kapitelhistorierna.