Nekromanti Kragg och misslor

Lorindor

Veteran
Jag har några frågor om kraggfolket och deras relation till misslor som jag grubblat på ett bra tag nu. Hoppas att någon kan besvara dem.

1. Kraggfolket är ju uppdelat i två grupper, siriontroende och raunatroende. Misslorna damp ner från himlen mitt under en parningsritual för de siriontroende och därefter ses misslor som gudasända varelser av dom. Men hur är det med de raunatroende? Tron på Sirion är den ursprungliga religionen för kraggfolket, men när uppstod splittringen? Var det innan eller efter Lorja och Fenjas "himmelsfärd"?

2. En sak är lite obegriplig för mig. Enligt myten sitter Sirion på sin tron i underjorden och dricker blod från fallna krigare.
Hur kan kraggfolket tro att misslorna sändes till jorden av Sirion när de för det första ramlade ner från himlen och för det andra är så fredliga och oskuldsfulla? Borde inte misslorna ha klättrat upp ur ett hål i marken, fullbeväpnade och redo för strid? Borde inte kragg dyrka dvärgarna egentligen?

3. Det är väldigt stora motsättningar mellan kraggs två stora religioner och ibland har storskaliga krig utlösts mellan dom. Hur ser kraggfolket på misslornas tro på Allmodern? Accepteras den eller försöker kragg omvända misslorna?

4. Man läser mycket om hur kraggkrigare undsätter misslor i nöd, eller ibland t.o.m. följer dom som livvakter. Men borde inte detsamma gälla eyren? Det borde vara så, men jag har inte läst någonting som bekräftar det.

- Lorindor, diggar både kragg och misslor.

Jaggernaut

Hero
1. Kraggfolket är ju uppdelat i två grupper, siriontroende och raunatroende. Misslorna damp ner från himlen mitt under en parningsritual för de siriontroende och därefter ses misslor som gudasända varelser av dom. Men hur är det med de raunatroende? Tron på Sirion är den ursprungliga religionen för kraggfolket, men när uppstod splittringen? Var det innan eller efter Lorja och Fenjas "himmelsfärd"?

Jag hittar inget som säger något om detta men jag skulle gissa att detta utspelade sig före misslorna kom till Mundana. Vilket borde medföra att de raunatroende inte är lika begistrade över misslorna som de siriontroende.

2. En sak är lite obegriplig för mig. Enligt myten sitter Sirion på sin tron i underjorden och dricker blod från fallna krigare.
Hur kan kraggfolket tro att misslorna sändes till jorden av Sirion när de för det första ramlade ner från himlen och för det andra är så fredliga och oskuldsfulla? Borde inte misslorna ha klättrat upp ur ett hål i marken, fullbeväpnade och redo för strid? Borde inte kragg dyrka dvärgarna egentligen?

Tja de ramlade ju trots allt ned från himlen (det är inte alla som gör det). Sedan så var det första de sade "Hina, misla-ni tani" ("Hej, vi är misslor") och "misla" betyder gudasänd på kraggernas språk så föreföll det ganska naturligt att de verkligen var gudasända. Kragg kan ju ha sett det som så att misslorna var Sirons prövning för dem. Han lät dem vara små, fredliga och oskuldsfulla för att pröva kragg, de skulle skydda dem. Eller något sådant.

3. Det är väldigt stora motsättningar mellan kraggs två stora religioner och ibland har storskaliga krig utlösts mellan dom. Hur ser kraggfolket på misslornas tro på Allmodern? Accepteras den eller försöker kragg omvända misslorna?

Man kan kanske se det som att kraggfolken ser det som ett privilegium att dyrka Siron. Alltså att Siron är gud för det starka och stolta folket och ingenting för veklingar (dvs de som inte är kragg). Dock så är ju Siron kraggs gud och det är meningen att kragg ska dyrka honom/henne och inte andra avgudar. Vilket troligtvis ses som förräderi av de sirontroende.

4. Man läser mycket om hur kraggkrigare undsätter misslor i nöd, eller ibland t.o.m. följer dom som livvakter. Men borde inte detsamma gälla eyren? Det borde vara så, men jag har inte läst någonting som bekräftar det.

Inte jag heller (eller det kanske jag har men jag kommer inte ihåg det nu i alla fall) men det borde nog förhålla sig så.

/Jaggernaut - knagglig kragg.

Silvervarg

Warrior

"Kragg" är ett samlingsnamn på hela folket. Både män och kvinnor. Så om en kraggkrigare kan alltså vara av bägge könen.

Silvervarg gillar också kragg

Lorindor

Veteran
Jag har dock aldrig läst några exempel på att de kvinnliga kragg (alltså eyren) har en sådan relation till misslorna. Men de borde visserligen ha det, det känns mer rimligt.

- Lorindor

Sauron90

Veteran
hur vanliga är Kragger utanför Kraggbergen?

kan dom som följer Misslor och vara typ överalt? tex Consaber eller Asharina området?

Archelon

Veteran
Jag har dock aldrig läst några exempel på att de kvinnliga kragg (alltså eyren) har en sådan relation till misslorna. Men de borde visserligen ha det, det känns mer rimligt.

Det är nog för att männen är mer förtjusta i missleölet än kvinnorna :gremwink:

Syeth-hd

Warrior
vad jag hört så ser dom misslor med respekt och det skulle vara större chans att en kragg skulle nog försvara (konversation/bråk, "stic¨k från stan töntiga missla" "låt honnom/henne vara") en missa än en alv.

om EON ska vara verkligt så tycker jag att ideén om att 2 misslor skulle dimpa ner från himmlen och att det ett tag efter skulle finnas.... ja en massa. det är oerhört ologiskt.

Wictor

Warrior
Fler misslor från himlen?

Står det någonstans att dessa två var de enda misslorna som föll ner i himlen, det kanske mer eller mindre regnade misslor över trakten, men det var just dessa två som råkade regna ned på kraggbarbarerna och blev ihågkomna.

Annars kan det ju vara så att misslor är bra mycket mer okänsliga för inavel än vad de andra folken är, de kommer ju trots allt från en helt annan värld.

Sist vill jag minnas att det det finns ett flertal grenar av en obskyr monoteistisk religion idag som på allvar hävdar att alla människor härstammar från två individer skapade av en gud.

Wilmer

Hero
Nej de kan de inte!!!111

Osynliga nekromantiker med tvåhandssvärd håller i deras fötter om de försöker!

Hjalle

Swashbuckler
Re: Fler misslor från himlen?

Precis, och ni har väl läst i Birger Barbaren om hur det gick till? Juste!

-Hjalle, löjlig på morgonen, töntig på dagen och knarkad på kvällen.

Lorindor

Veteran
Kraggbarbarer kan finnas lite överallt, det är upp till spelledaren att bestämma. I Neogames officiella material kan man finna flera exempel på kraggbarbarer som reser runt utanför Kraggbergen. T.ex. Thorbak, den småkorkade, ölälskande barbaren i Svärdsspel i Hadarlon; Thûrkel, den väldiga krigaren som omnämns i Barbarer & Människofolk, och den stora knölen Krole ur Diamantäpplet. Dessa äventyrar visserligen främst i Asharina, men det är som sagt inte omöjligt att man finner kraggbarbarer på annat håll.

Dessutom finns det en kraggstam vid namn Klippans folk som har fördrivits av de andra stammarna och som nu är på väg att splittras då medlemmar överger bosättningen för att sprida sin avkomma med vanariska kvinnor. Denna stam har troligtvis endast lagts till för att ge en anledning till att kraggbarbarer befinner sig utanför kraggbergen.

- Lorindor

Lorindor

Veteran
Misslornas ursprung (kanske lite OT)

I Legender & Hemligheter står legenden om Trollvintern nedskriven. Enligt den var landet Missledal i den värld som misslorna ursprungligen kom från insvept i en ändlös vinter (nåja, den hade pågått i två år i alla fall). Det var trollen som hade skrämt bort vintern och de två misslorna Lorja och Fenja begav sig tillsist iväg för att leta reda på någon som kunde kasta ut trollen ur landet. De fick hjälp av en riddersdam och en trollkarl och tillsammans besegrade dom Trollens Furste. Sedan på något sett (Trollens Furstes magi?) kom dom till Mundana, avbröt kraggfolkets parningsrit och spred sedan misslerasen vidare i den nya världen.

Man för ju tro vad man vill, men legenden förklarar ändå hyffsat varför det helt plötsligt finns misslor i Mundana för ca. 2000 år sedan när det inte fanns några tidigare. Dessutom stöds terorin av både kragg och misslor. Och det där med inavel drabbar kanske inte misslor lika mycket som du säger. Möjligen har ett fåtal andra misslor också lyckats komma till Mundana senare, men att de inte förtäljs i legenderna.

Misslorna är ju egentligen tagna från ett av Krilles gamla rollspel som heter Trollvinter. Där är världen täckt av snö precis som i legenden och man får spela någon av de tappra äventyrare som vågar stå emot trollen (eller något liknande). Sen när Eon skapades förde man bara över hela rasen. Och hur ska man förklara varför dom finns där? Jo, de ramlade ner ur ett hål i himlen. Easy as Dell :gremgrin:. Lite smålustigt ändå...

- Lorindor

Lorindor

Veteran
Man läser mycket om hur kraggkrigare undsätter misslor i nöd, eller ibland t.o.m. följer dom som livvakter.
Jag tänkte mest på Nattros och Krole ur Diamantäpplet när jag skrev det här. Själv har jag tänkt att sådana relationer ska förekomma ganska ofta, men det är ju mitt Mundana. Å andra sidan finns ju "kraggarnisonen" i Daggbacken som kan liknas vid misslornas armé...

- Lorindor

Silvervarg

Warrior
Smådjur

Misslan är ett litet djur och lik andra smådjur, som tex råttor, möss och hamstrar inte drabbas negativt av inavel :gremwink:

Sålunda så gillar misslor springa i hjul och är en slags gnagare.

Silvervarg måste ha med ett hjul med misslor i. Någon gång.