Nekromanti Kraggbarbarer/Eyrentigrinnor

Vad arbetar en kragg med egentligen, ok jakt och kanske nåt hantverk men kan de vara typ vapenmästare eller riddare?

Leo som funderar

Belzambix

Warrior
de flästa är nomader, alltså boskapsskötare och jägare
men det finns förståss många krigare... om man ska göra en krigare är det bästa mallen "barbarkrigare" i krigarens väg... de är nog aldrig riddare (tror jag)
de kan vara vapen mästare också men då stannar de nog oftas i klanen och lär de unga att slåss... det är nog inte så många som söker sig ut i världen men det finns undantag!!!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Staffan

Myrmidon
Ett annat alternativ för kraggisarnas yrke kan vara att sno yrket "Stamkrigare" eller vad det heter från Tirak-modulen, eventuellt med lite små modifikationer (har för mig att stamkrigare får lite Qadosh, som kanske inte passar för en kraggis).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Tänk dig en viking bli riddare. Det händer inte särskilt ofta. Men eftersom allt är möjligt i fantasins värld GÅR det ju, men det händer inte särskilt ofta. Jag gjorde en gång en kragg som blev hittad i en korg som liten. I daggbacken. Jag växte upp som en enkel smed utan att veta vilka mina föräldrar var. Jag trodde jag var en vanar, bara lite starkare än de flesta... Men man blir ju stark av att jobba i smedjan,så jag fattade inga misstankar. Man kan bli riddare på någon konstig historia som min men att bli tränad till riddare händer inte så ofta för icke-ädlingar. Kanske ett kloster hittade honom och eftersom han inte hade talang för att bli en munk skickade de honom till krigarorden i området. Kraggisen blir en stark men också en ganska bildad riddare eftersom han växte upp i klostret. Nått liknande för vapenmästare. Klart, om man vill vara en "krigare" i kraggsamhället måste han nästan vara en vapenmästare. Men då lär han sig nog inga tekniker utan bara vapenfärdigheter. MÅNGA vapenfärdigheter...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

DjeVul

Warrior
Dom kan bara vara jägare och samlare... Sorry

/det står ju inget annat i någon utav modulerna!

Moghadein

Veteran
Vem smider kraggsvärden?

Om de gör dem själva, hur duktiga smeder finns det bland kraggisarna?

(Gammal fråga?)

DjeVul

Warrior
Oh.. Sorry

/images/icons/wink.gif

/Min rollspelspolare som skrev inlägget och jag ville driva lite med hand trångsynthet

Kraggbarbarer är väl allt som behövs... Jägare för kött... Bönder för spannmål... hantverkare för hantverk...

Att komma ihåg är att de inte lever för att göra alla de här sakerna, de gör allt för att leva.

DjeVul

Warrior
Re: Vem smider kraggsvärden?

Bergstrollen

-Och kragget(?) antagligen

Moghadein

Veteran

I så fall borde väl vapen(svärd)smed vara ett (måhända ovanligt)yrke bland kragg.

Jag antar att värdena på kraggsvärd i böckerna är om en vanligt bra vapensmed har gjort det.

DjeVul

Warrior

Tja, Bergstrollen är ju de bästa =)

inte

Veteran

om man ser på statsen är kraggsvärdet inte specielt bra.
om man gämför med storsvärd så är det en ökning på styk med 5 och vikt med 2,0 kg men bara en skadeökning med +ob1t6
om alver eller dvärgar skulle satsa på att göra ett supertungt slagsvärd skulle det nog bli ruskigt mycket bätre
för om man gämför med alvernas stora svärd (lyfalisvärd) så tar det ob3t6+3 istället för kraggsvärdets ob5t6 och lyfalisvärdet har hälften (8) i styk

Belzambix

Warrior

berstrollen är det bästa smederna, det tycker även dvärgarna (även i fall de inte skulle erkänna det)

det är en större skilnad mellan 3t6 - 4t6 än 2t6 - 3t6
/tror mina RP ska få möta grottrollet Naug nån gång =)) (han är min idol)

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Evil Peter

Hero

Men kraggsvärden är dåligt smidda. För att citera Krille: "det är mest som ett utbankat spett". Enda anledningen att det gör så mycket skada är att det är så väldigt tungt och har en någorlunda smal träffyta. En smed av ett annat folkslag skulle säkerligen skratta åt ett kraggsvärd vad gäller smideskonst.

C

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
...men det finns undantag!!!

Som de flesta karaktärer har en tendens att bli, eller hur?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

inte

Veteran

Jo alla vapen som är så stora och tunga ger en hel del i skada. men man behöver inte vara så skiklig smed för att tillverka det (som antydes tidigare)