Re: Parodier: Ja, Klyschor: Nej
"Då är det kanske en smaksak om vad som är "lite avsteg". När hela raser, som kragg och alver, har beskrivits som klyschor eller parodier av skaparna så är det, imho, mer än "lite avsteg". Det var därför jag önskade en kommentar av skaparna..."
Kragg är en yttepyttelitet folkslag (till numerären det vill säga) och håller sig till ett ytterst begränsat område i Mundana. Dom är ingen politisk eller militär makt att räkna med, för dom är för ociviliserade och för få. Således påverkar dom knappt Mundanas helhetsbild det minsta. Jag menar, hur mycket märker du av Kragg egentligen om du inte är i Kraggbergen eller i Daggbacken?
I andra länder så existerar dom bara som sägner och historier på sin höjd skulle jag säga
Nu vad beträffar Thism-Hitlerjügendparodin så tror jag att jag inte är ensam när jag säger "Huh?
"
Jag har inte hört
någon som gjort dom parallellerna tidigare, och ingen har tänkt på det förrän Krille påpekade det. Den enda egentliga ledtråden som finns till denna hitlerjügendparodi är ett par meningar på sidan 28 i alverboken.
<blockquote><font class="small">Citat från Alver:</font><hr />
I och med att Thism är mest lika ursprungsalverna (enligt vad de själva säger, i alla fall) är thism[sic] väldigt självsäkra och överlägsna. De anser sig ofta vara 'renare' och 'bättre' än de andra alvstammarna. De tycker inte om pyar, då dessa besudlat det alviska blodet med sina blandäktenskap med människor. Av samma anledning tycker de inte om léaram[sic]. [/quote]
Ok, så vad framgår av texten ovan?
Först och främst så framgår det att dom är ett elitistiskt folkslag. Inte så konstigt och inte helt ohört av. Många folkslag inom våran medeltida historia har sätt sig som "bättre" än andra. Cirefalierna i Mundana säger helt öppet att deras folk är överlägsen andra människor.
"Dom är självsäkra och överlägsna", ingen stor överraskning där. Det är Sabrier, Thalasker, Cirefalier och Jargier likaså.
"De anser sig ofta vara 'renare' och 'bättre' än de andra alvstammarna". Här har vi nog den enda riktigt tydliga referensen, fast även den tyder inte särskilt tydligt på hitlerjügendreferenser IMO.
De tycker inte om att det alviska blodet blandas ut med annat blod. Precis som att Cirefalierna inte tycker om att sitt blod blandas ut, eller adelsmännen i <valfritt land> inte tycker om att sin ätts blod blandas med något lägre patrask. Knappast en företeelse som är reserverad endast för Nazister.
Mer än så är det inte. Personligen får jag mer Nazi-renras-SiegHeil-tjosanhejsan-vibbar av Kragg.
/Naug, skynda skynda skyndar iväg till skolan