krank;n255841 said:
Nu räknas jag kanske inte till GoT-fandomen, men jag ser det som lite av ett idealslut. Det mest realistiska av de slut jag skulle vilja se, så att säga.
I would not expect any less from you when it comes to GoT. XD
Om något hade jag varit oerhört förvånad, eller skeptisk, om du hade sagt något annat än det. XD
krank;n255841 said:
Däremot kan jag inte påstå att jag inte skulle vara en smula skadeglad mot de GoT-fans som skulle bli sura eller arga. Det skulle ju en gång för alla visa att de i själva verket bara pratat strunt när de sagt att de gillat GoT för att serien bryter mot fantasytroper.
Även om jag själv skulle vilja se ett "bra" slut för serien, och för mina favorit karaktärer (Jon och några till ju... men specielt då så vill jag verkligen få se Jaime få ett slut som gör att jag kan till större delen väga bort hela den där biten med Cersei och honom, även om det betyder att han kanske faktiskt dör i slutändan pga det)... trots det, så är jag inte oäven till att få se ett slut där allt går åt helvete för alla... både för att jag inte igentligen störs utav när vissa grejer gör så med sin story (så länge det har gjorts på ett bra sätt i alla fall)... men delvis även pga samma anledning som dig, att det kan vara lite roligt att få se folk reagera på när deras favoriter helt plötsligt stryker med. XD
Det var faktiskt delvis det som gjorde att jag blev en frekvent tittare utav några få tv-serie relaterade "reactor" kanaler på youtube... för jag hittade Blind Wave för några år sedan under en sådan där GoT reactor binge som jag hade. Minns specifikt att direkt efter avsnittet med the Red Wedding så gick jag direkt till youtube för att söka reaktions videos. Och avsnitter där Jon blir lite så där lätt... perforerad... multipla gånger, så minns jag att jag kom på mig själv med att sitta och flina lite för att tanken utav
"Heh... det här kommer göra SÅ många folk ilskna på nätet"... trots att Jon ju är helt klart en av mina favorit karaktärer (jag var dock övertygad om att han skulle komma tillbaka till livet)... XD Så fort det avsnittet var slut så startade jag direkt upp youtube och spenderade nån timme med att njuta utav folks reaktions videos på det. XD
krank;n255841 said:
Nog för att jag redan konstaterat att just påståendet att serien bryter mot troper faller som ett korthus så snart man tittar närmare på det, men då skulle liksom även påståendet att fansen gillar när fantasytroper bryts falla platt. Och det skulle vara delicious.
Jag tror detta lite så där kommer ner till vad folk generelt anser vara viktiga karaktärer eller inte.
Där din åsikt ligger ju helt klart åt att de flesta karaktärerna i serien är igentligen rätt oviktiga (mer än kanske att de hjälper till att föra storyn framåt eller något, men ändå karaktärer som du inte bryr dig om), så när sådana karaktärer dör så ger det ju dig bara en axelryckning som mest kanske.
Medan de flesta andra tittare ser långt många fler karaktärer som de faktiskt tycker är viktiga, karaktärer som tillför serien rätt mycket, men som helt plötsligt stryker med nästan från ingenstans.
Det är ju inte ovanligt att någon sådan typ av karaktär stryker med i många serier... med skillnaden mellan de flesta andra serier, och GoT/TWD så är den siffran högre... plus att de flesta karaktärerna som stryker med i dessa andra serier tenderar mer att vara typ "redshirts", lägsta nivån utav viktighet, karaktärer som bara är där för att dö så att vad som händer ska verka farligt. Vad GoT gör ju är att de mer eller mindre dödar av fler karaktärer utav viktighets nivån utav t.ex en Sulu eller en Chekov, och neråt (så viktighet's grupp 2, 3, och neråt kan man väl säga.. sen i vilken grupp en karaktär hamnar i kan väl diskuteras, och vissa karaktärer skiftar faktiskt viktighet's nivå också).
Tasha Yar är nog så långt jag minns den enda karaktären utav "den kalibern" som någonsin permanent dog i ST: TNG t.ex (en serie med 178 avnitt, och en del filmer på det... jämfört med GoT's 67, där jag skulle säga att där i bara de första 10 avsnitten dör kanske en 4-5 personer utav Tasha Yar's kaliber (+- 1 nivå åt båda hållen)).
Den enda serien som igentligen ligger på liknande nivåer som GoT är ju The Walking Dead (så långt jag vet/minns).
Så ja... det handlar nog delvis om
"the eye of the beholder", för vilka karaktärer som är viktigt eller inte.