*host*
Jo, jag vet att jag inte brukar vara så snäll mot spelsystem med hög grad av metamekanik, till exempel d20's levlar och annat mojs. Men nu har jag i varje fall börjat skissa på ett system för superhjältande som är lite annorlunda jämfört med mina tidigare skisser. Detta är mitt tredje superhjältesystem, och inget av dem, hittills, har fångat det jag vill ha. Det är därför det tredje markerar ett avstamp från hur jag vanligtvis tänker. Jag vet inte om jag gillar den här idén, eller om den kommer att överleva, eller så. Se den som ett sätt att rensa tankarna genom att gå emot allt jag vanligtvis tänker.
Nå: Det finns en strategisk resurs. Vi kan kalla den poäng, för enkelhetens skull. I varje kraft har man ett visst antal poäng. Låt oss säga att någon har Telepati 12, Pyrokinesi 20 och Superstyrka 8. 12, 20 och 8 är hur många poäng man har per kraft.
När man använder poäng så gör man det för att få fram en effekt. När effekten upphör får man tillbaks sina poäng.
Exempel: Vår exempelrollperson (låt oss kalla honom Andrew) väljer att spendera 5 poäng på att få sin motståndare att börja brinna. Då har Andrew 15 Pyrokinesi kvar. Motståndaren börjar brinna (det finns motstånd också, men det tar vi se'n). Om motståndaren lyckas släcka elden, blir helad eller på annat sätt inte har nackdelen att brinna och ha ont för 6 poäng, så återgår poängen till Andrew.
Med andra ord - de 6 poäng Andrew spenderar är på att tillfälligt ge motståndaren 6 poäng nackdel (jag föreställer mig att 6 poäng innebär att man blir 6 poäng skadad, eller kanske bara får 6 poäng svårare att göra saker, jag vet inte).
När det gäller vad som händer när ens motståndare är helt ute ur leken, eller om det borde gå att få nya poäng på andra sätt (beskriva coola stunts ligger närta tillhands men går ifrån speligheten) - fan vet. Det här är BARA en skiss. En väldigt, väldigt lös sådan.
Är det någon därute som begriper vad jag menar och känner för att slå ner på det här?
EDIT: Efter lite eftertanke är det onödigt för mig att lusa ner forumet med en massa trådar om mina superhjältesystem, så nu är det här tråden där jag diskuterar vad jag vill ha och hur jag letar och sånt också.
Jo, jag vet att jag inte brukar vara så snäll mot spelsystem med hög grad av metamekanik, till exempel d20's levlar och annat mojs. Men nu har jag i varje fall börjat skissa på ett system för superhjältande som är lite annorlunda jämfört med mina tidigare skisser. Detta är mitt tredje superhjältesystem, och inget av dem, hittills, har fångat det jag vill ha. Det är därför det tredje markerar ett avstamp från hur jag vanligtvis tänker. Jag vet inte om jag gillar den här idén, eller om den kommer att överleva, eller så. Se den som ett sätt att rensa tankarna genom att gå emot allt jag vanligtvis tänker.
Nå: Det finns en strategisk resurs. Vi kan kalla den poäng, för enkelhetens skull. I varje kraft har man ett visst antal poäng. Låt oss säga att någon har Telepati 12, Pyrokinesi 20 och Superstyrka 8. 12, 20 och 8 är hur många poäng man har per kraft.
När man använder poäng så gör man det för att få fram en effekt. När effekten upphör får man tillbaks sina poäng.
Exempel: Vår exempelrollperson (låt oss kalla honom Andrew) väljer att spendera 5 poäng på att få sin motståndare att börja brinna. Då har Andrew 15 Pyrokinesi kvar. Motståndaren börjar brinna (det finns motstånd också, men det tar vi se'n). Om motståndaren lyckas släcka elden, blir helad eller på annat sätt inte har nackdelen att brinna och ha ont för 6 poäng, så återgår poängen till Andrew.
Med andra ord - de 6 poäng Andrew spenderar är på att tillfälligt ge motståndaren 6 poäng nackdel (jag föreställer mig att 6 poäng innebär att man blir 6 poäng skadad, eller kanske bara får 6 poäng svårare att göra saker, jag vet inte).
När det gäller vad som händer när ens motståndare är helt ute ur leken, eller om det borde gå att få nya poäng på andra sätt (beskriva coola stunts ligger närta tillhands men går ifrån speligheten) - fan vet. Det här är BARA en skiss. En väldigt, väldigt lös sådan.
Är det någon därute som begriper vad jag menar och känner för att slå ner på det här?
EDIT: Efter lite eftertanke är det onödigt för mig att lusa ner forumet med en massa trådar om mina superhjältesystem, så nu är det här tråden där jag diskuterar vad jag vill ha och hur jag letar och sånt också.