Nekromanti Krav: systembundet?

Kultkult

Veteran
Hej, kära spelskapare!

Jag skriver gärna äventyr men letar ny arena kan man säga. Jag tycker att fanzineformatet är för begränsande, min spelgrupp liknas bäst vid en sleeper cell och runt-omkring-mecket för konventsskrivande skrämmer mig.

Det jag undrar är hur viktigt tycker Du att det är med systemanpassningar till just Ditt spel?

Jag skriver endast scenarion utan regler eller specifika systemmodifikation, vilket hittills varit tillräckligt för att inte få något publicerat.

Eder ödmjukaste skribent,
Max

Rickard

Urverk speldesign
"Det jag undrar är hur viktigt tycker Du att det är med systemanpassningar till just Ditt spel?"
Hur specifik systemanpassning menar du? I detta fall är D&D och Eon riktiga skitspel, för de har miljontals med pjuttefnuttiga regeltermer som man bör ha för att förklara en gubbe. Fast det har egentligen inget med saken att göra. Vad som är viktigt är på vilken nivå som man sätter värderna, för det skiljer sig avsevärt från spelgrupp till spelgrupp. Ett spel som är high-fantasy där en helig handgranat mest gör en sotig från explosionen kan vara i en annan spelgrupp lågartat postapokalyps där man dör av en skalbagge. Därför önskar jag att alla scenarioskapare i världen använde sig av Fugdesystemet där en persons värden beskrivs med några av följande nivåer: Terrible, poor, mediocre, fair, good, great och superb.

Då kan man dra sina egna tolkningar utifrån rollpersonernas värden. Säg att vi har DoD där en grupp har ett medel på 18 medan en annan har ett medel på 7. Då är "suberb" kanske 27 för första gruppen och 16 för den andre. Skulle du dock skriva ett scenario där personerna har ett medel på 13 så skulle det bli skevt för båda grupperna. För ena gruppen skulle det bli skitsvårt och för den andre för enkelt.

Kort svarat: Det ska vara enkelt att konvertera, inte bara mellan olika rollspel utan mellan olika spelgrupper.

"...och runt-omkring-mecket för konventsskrivande skrämmer mig."
Vilket meck menar du då? Att åka till konventet?

/Han, vars tankar flög lite överallt medan han skrev inlägget

Kultkult

Veteran
Kort svarat: Det ska vara enkelt att konvertera, inte bara mellan olika rollspel utan mellan olika spelgrupper.
Självklart. Det problemet står alla spelledare inför, som ska spela ett äventyr de inte själv skrivit. Det jag menar är; skulle du som spelmakare publicera äventyr till ditt spel trots att det inte har några reglereferenser? Inga färdigheter, svårighetsnivåer eller regler för strid, magi etc.

Vilket meck menar du då? Att åka till konventet?
Det konvent jag besökt har inneburit att konstruktören måste se till att äventyret speltestats ordentligt, fixa egen spelledare och grupper till konventet, hålla genomgångar före och efter speltillfällena och även ordna stora delar av det praktiska på plats. Så här är det naturligtvis (?) inte överallt men jag betackar mig resandet - jag önskar i det här fallet endast att skriva.

Rickard

Urverk speldesign
"Självklart. Det problemet står alla spelledare inför, som ska spela ett äventyr de inte själv skrivit. Det jag menar är; skulle du som spelmakare publicera äventyr till ditt spel trots att det inte har några reglereferenser? Inga färdigheter, svårighetsnivåer eller regler för strid, magi etc."
Beror på vad scenariot går ut på. Är det dungeonröj, så skulle jag inte publicera det, eftersom scenarioskribenten är såpass slö att denne inte orkar skriva dit de tre värden som behövs för att en spelledarperson ska kunna strida. Med andra ord skulle det vara ett ofullständigt scenario och ofullständiga scenarion skulle jag inte tillåta.

Liksom, man måste ju inse att man inte kan köra sin egen stil om man skriver för andra än sig själv.

/Han som kan tänka sig skräck som systemlöst

PVC

Veteran
Jag tycker faktiskt inte att någont äventyr ska räknas bort enbart på grund av att det inte finns några regelreferenser. Äventyr bör i största möjliga mån stäva efter att vara så pass allmänna att de kan användas av nästan alla regelsystem. Därmed inte sagt att författaren ska skriva änlösa tabeller med färdigheter osv. I sådana fall räcker det om beskrivningar försöker bygga runt det rent regeltenkiska som skiljer sig mellan systemen. Jag skulle ärligt kunna tänka mig att ta till mig vilket äventyr som helst förutsatt att det stämmer vettigt överrens med den genre jag vill återskapa. Att anpassa äventyret efter reglerna är spelledarens jobb. Dock bör författaren vara så hjälpsam som möjligt.

Rising

Vila i frid
Det jag menar är; skulle du som spelmakare publicera äventyr till ditt spel trots att det inte har några reglereferenser? Inga färdigheter, svårighetsnivåer eller regler för strid, magi etc.
Jag skulle inte det. Jag har visserligen inget eget rollspel, men om jag hade det så skulle jag tänka så här:

Vilka vill ha ett färdigt äventyr, egentligen? Jo, i första hand nybörjare och purister. Erfarnare och flexiblare spelgrupper kan alltid hitta på sina egna äventyr.
Nybörjare vill pröva på reglerna och lära sig spelet genom att spela det; därför har de stor användning av riktiga spelvärden. Det är genom dessa värden som de får koll på reglerna och lär sig att bli så duktiga på att hantera reglerna att de i framtiden inte längre behöver färdiga spelvärden i äventyren.

Men; när de väl blivit så duktiga så kan de skriva sina egna äventyr; och behöver alltså inte spelvärdesfria äventyr.

Det finns en annan aspekt av det hela: Om jag hade ett eget rollspel; då skulle jag vara väldigt mån om att mina produkter var genomarbetade och professionella. Att ge ut äventyr utan riktiga spelvärden sänder signaler om att jag släpper slarviga hafsverk och anlitar äventyrsskribenter som har dålig koll på mitt rollspel. Om de inte kan använda reglerna, hur skall man kunna lita på att de ens har förstått stämningen och känslan i min värld? Det känns helt enkelt väldigt billigt och amatörmässigt. Bra som fanprodukt på en hemsida eller i ett fanzin, inte bra som officiell produkt.

---

Jag föreslår att du hittar ett väldigt avskalat och enkelt regelsystem och skriver för det. Då behöver du inte ägna så mycket tid och ansträngningar för att få reglerna att funka.

Krille

Super Moderator
Det finns en annan aspekt av det hela: Om jag hade ett eget rollspel; då skulle jag vara väldigt mån om att mina produkter var genomarbetade och professionella. Att ge ut äventyr utan riktiga spelvärden sänder signaler om att jag släpper slarviga hafsverk och anlitar äventyrsskribenter som har dålig koll på mitt rollspel.
Mycket sant. Ett äventyr skrivet för ett specifikt rollspel är en reklampelare för det spelet. Jag kanske inte spelar äventyret, men det ger en insikt om hur konstruktören funderar och hur världen fungerar. I vilket fall som helst så visar det även hur spelet fungerar, och då vill jag se hur spelet fungerar i sin helhet. Den helheten inkluderar även spelets regler och värden.

Äventyr som inte är skrivna för specifika rollspel tillhör en spelform som jag sällan eller aldrig är intresserad av. Det finns säkert någon som är det, men det är helt enkelt inte min kakbit. Det gör att de systemfria äventyr som du har publicerat helt enkelt är totalt ointressant för mig. Sorry.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag spelleder överhuvudtaget inte färdiga scenarion, så jag är kanske inte den bäste att svara på din fråga, men skulle jag spelleda färdiga scenarion så skulle jag definitivt inte låta brist på systemspecificitet hindra mig.

Så nu vet du, for what it's worth. :gremsmirk:

/Dnalor

Gordeg

Hero
Jag har inte publicerat något spel men svarar ändå...

Jag har väldigt liten erfarenhet av att använda systemlösa äventyr. Däremot kan jag säga att jag väldigt gärna använder äventyrsuppslag som är från tre rader till en halv sida långa. Tex i WFRP2 och dess moduler läggs "adventure hooks" in lite här och var på ett föredömligt sätt.

Om du skulle skriva en sammanställning av äventyrsuppslag, kanske med ett gemensamt tema, tror jag att du har bättre chanser att hitta din marknad.

Gordeg

MrG

Swashbuckler
Konventskrivande (OT)

Det konvent jag besökt har inneburit att konstruktören måste se till att äventyret speltestats ordentligt, fixa egen spelledare och grupper till konventet, hålla genomgångar före och efter speltillfällena och även ordna stora delar av det praktiska på plats. Så här är det naturligtvis (?) inte överallt men jag betackar mig resandet - jag önskar i det här fallet endast att skriva.
Min praktiska lösning på det problemet skulle vara att hitta en medarrangör... jag är ofta skrivande arrangör och har hjälp med annat (när jag inte gör allt själv). Och de som skriver riktigt bra brukar kunna deala med konventen på dom punkterna (undantaget några konvnet). Det enda jag inte förstår mig på är hur du kan skriva utan att speltesta ordentliget? Oavsett vilket media du vill skriva för, känns det som du måste speltesta det ordentligt för att sortera ut buggar och missar...

MrG

Swashbuckler
En tanke längre skulle förresten vara att för oss som skriver systemlöst att tillsist slå oss ihop och fila ihop mer spridning av systemlösa rollspel och universalscenarion. Det skrivs ju en hel del riktigt bra saker på det sättet och man skulle till exempel kunna dra en del gammal konventsmaterial och fräscha upp...

Har du publicerat något någonstans så man kan se vad och hur du skirver?

Kultkult

Veteran
Jag förstår hur du menar. Det beror kanske på hur man ser på ett spel och ett äventyr. För mig handlar det mer om att förmedla en upplevelse eller en känsla och då skulle kanske ett scenario utan värden men som verkligen förmedlar spelkonstruktörens idé kunna fungera ändå.

Jag håller dock inte med om att ett välskrivet äventyr utan värden skulle ge ett amatörmässigt eller hafsigt intryck. Som skribent kan jag ha stenkoll på ett spel trots att jag inte anger värden. I många, dock inte alla, rollspel är det världen som definierar det som spel och inte dess regler. Känslan kan infinna sig i lika hög grad utan regler/värden.

Vilka svenska spel skulle du föreslå som avskalade regelsystem? Jag räknar alla typer av produktioner, stora som små.

MrG

Swashbuckler
Jag håller dock inte med om att ett välskrivet äventyr utan värden skulle ge ett amatörmässigt eller hafsigt intryck.
Det kan jag inte heller se att någon skrivit det, vad jag kan läsa så handlar det mest om att äventyr skrivna till system bör inkludera systemet, om det ska komma och se seriöst ut ifrån producenten.

Men då kan man antingen försöka med producenter av systemlöst material eller hitta någon som kan tycka det är kul att skriva till systembiten till ett i övrigt färdigt scenario.