Nu har jag landat I mina tankar.
Settingen kommer att vara ett stort ”hus” på en planet/planetkonstellation långt ute i rymden. Huset kommer att representera någon sorts mix av ambassad, handelshus och någon droppe japanskt provinshuvudstadsfort. Hårt kopplat till en allians/gruppering/hemvärld men med egen agenda och frihet att agera. Spelarna är mellantjänare husets tjänsteskara.
Husets struktur är en intressant historia och är till förhållandevis stor del ankrad i husets kultur. Man skall inte dra dessa till absurdum, verkligheten är en annan men den kulturella strukturen påbjuder att det skall fungera i den här riktningen. Det leds av ett överhuvud som är en uttalad diplomat, på alla sätt husets skinande ansikte utåt. Hela personen utstrålar god vilja och stabilitet. Den här personen spelar ett socialt spel där man via festligheter, personliga möten och ceremonier upprätthåller statens rykte. Under denne finns två andra roller som representerar affärsmässighet och analys. Den affärsmässiga personen har vyn att man i alla förhandlingar skall få ut så mycket som möjligt ur diskussionen. Den analytiska har rollen att påpeka risker och att hålla en mer etisk vy på densamma. Därtill finns tre personer av mycket extra intresse. Överhuvudets två barn samt en utstationerad son till en högre ämbetsman. Överhuvudets son är en ytterst formell man som har siktet inställt på att bli nästa Överhuvud i detta eller ett annat Hus. Han kommer att degenereras under kommande skeenden. Överhuvudets dotter är en överintelligent upprorisk individ med starka drag av ADHD och Autism. Hon är just nu i en rebellisk fas och ger sin far gråa hår men kommer att växa och förändras under kommande skeenden. Ämbetsmannens son är en mycket kluven ung man. Han är egentligen inte manipulativ men hans beteende är mycket baserat på dagsform. Han krossas under vikten av sitt arv och vissa dagar förmår han bära det och andra dagar kan han drabbas av apati eller rent av vrede.
Utöver dessa består huset av ett tjugotal handelsmän som representerar handelshus i gruppen. Dessa arrangerar affärer för sitt eget handelshus och är i vissa delar frikopplade från Huset. Dessa kommer att profileras efter behov. Generellt sett ytterst drivna individer som handplockats till dessa uppdrag då kulturen bjuder att de inte får ha med sig ens en enda person som stab.
Därutöver finns tre säkerhetorienterade delar. Husförsvaret är fyrtio personer starkt och sköter Husets försvar. Huset är otroligt hårt befäst, även om det inte syns alls på utsidan, och har en enorm defensiv eldkraft och bepansring. Sedan finns det fyra personer som framför Husets Mechar. Dessa mechar är otroligt kraftfulla stridsfordon, jämförbara i stridskraft med ett kompani soldater eller ett större stridsvagnsregemente. Därtill har varje av de prominenta personerna en livvakt. Dessa är augmenterade personer med stor hand-to-hand-stridsförmåga men som av kutymen inte tillåts bära vapen. Både livvakterna, mechförarna, husförsvarets högsta befäl och ett par av de lägre är personer som av olika anledningar håller en sorts hjältestatus.
Vidare så finns i huset ett femtiotal individer som i en hierarki arbetar med administrativt stöd samt ett tiotal som arbetar med internt lager och logistik. Det finns även en avdelning på ett tjugotal individer som arbetar med att realisera marknadsföringsaktiviteter. Sist men inte minst finns housekeeping, ungefär två hundra personer som ser till att den dagliga verksamheten fungerar. Ett komplett femstjärnigt kök, lyxhotellstandard på relevanta nivåer och dagsdrift på lägre, tvätt, skrädderi, tjänare och servitörer, receptionspersonal och allt annat som behövs för att driva Husets enorma interna motor.
Jag tänker mig tre faser.
Fas 1: Livet som det är. Karaktärsskapade och introduktion till kulturen och huset. Fokus på att förstå att kulturen premierar folk som är framåt men stampar hårt på dem som misslyckas. Bygga relationer och introducera husets relevanta personer. Spelarna påbörjar sin resa genom hierarkin. Fasen avslutas med en av Husets enorma fester där ett antal mindre incidenter sker vilket sedan följs av att ett antal bud anländer till ett antal av gästerna som i hast avlägsnar sig. Ute i omgivningarna sker ett antal explosioner och diverse tumult. Överhuvudet tar till orda och meddelar ”Mina ärade gäster, ett intergalaktiskt krig har utbrutit”.
Fas 2: Förvirring. Många saker händer på en gång. Ett antal dignitärer från främmande makter som befunnit sig på festen får erbjudanden om att stanna i huset med viss tydlighet att det kommer att bli så vare sig de vill eller inte. Vissa accepterar med glädje, andra utan glädje. Alla former av kommunikation är brutna. Huset låses och under ett par veckors tid vet man ingenting om vad som sker utanför förutom att det är fullt krig i omgivningen. Mängder med stridsfordon och grupper strider i närområdet. Huset träffas vid flera tillfällen av eldgivning, men inga direkta skador uppstår. Efter en tid flyttar alla stridigheter till andra delar av området. Några försök görs att ta reda på mer om vad som sker men de drivs tillbaka till huset av stridande trupper. Huset har dock inga förluster. De olika viljorna i huset blir tydliga över tiden som går. Överhuvudet håller hårt på sin roll och form genom att sprida Husets storhets ord i allt som sker, allt medan förråd börjar tryta. Karaktärerna får möjlighet att visa sig driftiga och lösningsorienterade samt bygga nya relationer och eventuellt börja välja eller se de sidor som finns i Huset. Just som situationen börjar bli ansträngd anländer emissarier från två andra mäktiga grupperingar till Huset.
Fas 3: Spelet. Nu börjar det stora spelet. Även emissarierna som kommer har ingen färsk information om världen utanför. Det visar sig att en felaktig aktion från en flottofficer från den gruppering som Huset tillhör har råkat tända en universell brand. Ett tiotal stora grupperingar har hamnat i ett universellt krig med varandra baserat på gamla slitningar och mer nyliga oförrätter. Alla på denna planet har agerat på ofullständig information och resultatet har blivit ett fullskaligt krig. I nuläget strider de tre grupperingarna med starkast militär representation här öppet med varandra, oklart stöttade av ytterligare fyra i olika otydliga allianser. Husets militära representation med de fyra Mecharna gör dem till en stor men fåtalig makt i detta lokala spel, inte störst men en maktfaktor. Överhuvudet vet inte var den egna grupperingen står i konflikten. I ljuset av situationen fattar treenigheten tillsammans med höga representanter i två av de andra konstellationerna ett mycket speciellt beslut. Genom diplomati och hot om militärt ställningstagande så bestämmer man att försörjningslinjer in i staden skall hållas fria och att diplomati och politik skall fortsätta som vanligt. Kriget är en bisak i Husets och dess omgivande kontakters arbete, även när det bokstavligen sker på Husets tröskel. På gatan är det krig, men inne är livet som vanligt. Överhuvudets dotter finner detta vansinnigt och startar i hemlighet en egen plan att samla information. Överhuvudets son börjar även han i tysthet söka efter allierade och planerar att ta makten från sin far. Dignitärens son påbörjar tillsammans med ett par av handelsmännen ett arbete med att ta kontroll över stadens försörjningskedjor. Fester arrangeras flera gånger i veckan runt om i staden för att visa alla att allt är som vanligt. Allt prat om kriget är strängt förbjudet och bestraffas hårt under dessa fester. Men under alla ytor bubblar rykten, överenskommelser, svarthandel, lönnmord och sabotage. Inget får någonsin kopplas till Huset. Överhuvudet står över all misstanke och ansikte är allt. Alla förväntas leva sitt liv som vanligt. Gå och handla, gör ditt jobb, gå på krogen, gå till gymmet, boka ett band till festen, skaffa fram paasfilé till festen och det finaste sang att dricka. Skrapa kanske lite på ytan om vad som händer och se till att inte bli påkommen eller dödad. Skydda och tjäna Huset.
Bomber:
En Mech-förare blir mördad.
Huset utsätts för ett jättelikt angrepp och ungefär en tredjedel av det förstörs. Några viktiga eller omtyckta biroller dödas.
Överhuvudets dotter får reda på mer information från rymden utanför. Hemplaneten är förstörd och bara ett tiotal arker och ungefär halva rymdflottan finns kvar av civilisationen.
Överhuvudet dör.
En av de andra fraktionerna har aktiverat ett domedagsvapen på planeten.
Detta triggades väldigt mycket av Genesis post om space-punk-bandet och en del av tempot i Skarpskyttens post. Punkbandet skall helt klart spela på en av källarfesterna i Huset.