Nekromanti Kreativ ångest, avslutat en episk jättesandlådekampanj, vill såklart toppa den!

Ram

Skev
Jag har under det senaste dryga året spellett en kampanj som har varit riktigt riktigt bra. I korthet började den med att den dominanta huvudstaden i det enda relevanta riket drabbades av en enorm jordbävning som totalförstörde den och dödade många av de framstående personerna, lämnandes ett maktvakuum som var en smältdegel utan dess like vari våra rollpersoner och deras respektive underlydande och jämnbördiga grupperingar skulle manövrera och som nu avslutades med att en lagom precis lagom ädel korrupt tronpretendent kröntes mot löften om storhet och fördelar till dem alla (utöver en massa andra saker som de redan manövrerat sig till via diverse politiska spel, intriger och andra elakheter).

Nu sitter jag och funderar över nästa kampanj och jag får erkänna att det går lite sådär. Hösten är seg och jag hittar inget som jag är direkt intresserad av att utforska...

Mina turn-on:s är normalt sett maktspel (behöver inte alls vara så storslagna som ovan) och strukturer i sönderfall, alternativa omgivningar (verkligheten är tråkig) och gruppinterna slitningar (inte så mycket riktiga konflikter/fiendskap mellan spelarna egentligen men valen skall vara svåra både internt och externt). Nu tycker jag dock inte att detta skall begränsa fantasi på något sätt dock, för jag känner mig samtidigt rätt mätt på ovanstående.

Har ni några bra frön, färdiga scenarion/äventyr/kampanjer att bjussa på? Eller kanske bara något som ni själva skulle vara sugna på att spela som ni vill lufta?

Mundo

Myrmidon
Om jag får vara lat så länkar jag helt sonika till en mini-kampanj till Eon som jag skrev. Den är på väldigt mycket lågnivå jämfört med din förra kampanj, men den innehåller maktspel, slitningar, strukturer i sönderfall, alternativa omgivningar och så vidare.

Även om du inte kör den rakt av så kanske den inspirerar, förhoppningsvis!

https://www.rollspel.nu/threads/693...ed lite hittar du de smaskigare bitarna dock!

ceruleanfive

Bläckfisk
En tanke är ju att inte alls försöka toppa det. Känner du press och inspirationsbrist kanske det är bättre att bryta av med något helt annorlunda? Kanske rentav ett annat system, någon vända?

Rangertheman

Myrmidon
Symbaroums Törnetronen-kampanj kanske? Mycket maktkamper, intriger och uppbyggnad mot episka händelser i den.

Genesis

Ni dés ni maître
Du ska spela högkonceptig scifi där rollpersonerna spelar ett nischat punkband som försöker att slå igenom i galaxen, men bara får en massa konstiga spelningar på udda ställen. Slitningar inom bandet, folk som försöker att utnyttja dem och lura dem på pengar, påiga groupies och läskiga stalkers, skumma nattklubbsägare, olagliga sidogig men vafan man måste ju äta, revolutionära spelningar på nazistplaneter, spejsade festivaler med dåliga säkerhetsrutiner på livsfarliga ställen, sex, knark och rock n' roll. Allt självklart till soundtracket av [ditt favoritelektropunkmetalband].

God45

#PrayersForBahakan
Du har kört en stor och awesome kampanj. Du kan inte hoppa rakt till nästa episka grej utan du och dina spelare behöver rensa smaklökarna.

Varför inte spela min jätte, jätteledsna konservativa hämndfantasi till vampyr kampanj? :D Du vet att vissa människor är avskum och du är en av pilarna Gud avfyrar mot Jorden för att förgöra dem. Eller kanske du till och med kan frälsa någon från sitt liv av synd?

http://www.scenariobiblioteket.se/?product=de-som-maste-do

luddwig

Lawful evil
Det låter som att du borde spela Gnomvids Den yttersta domen. Som jag minns det fångar det allt du efterfrågar.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har en idé som jag går och grunnar på. Den går så här.

"Sauron" tog ringen och vann. Det gick tusen år. Han styr fortfarande. Hegemonin är total. Alla har ett nummer, alla är slavar, bara i olika grad. Men han har infört ett slag meritokrati, man får pengar för att göra "bra" saker och kan köpa upp sig i samhället [så att man kan köra detta i ett xp-för-guld-spel].

Där börjar kampanjen. Man spelar låglevelgoons i Mordor, typ.

Så en dag, säg tredje spelmötet, så dör "Sauron". Puff, han bara försvinner mellan två sekunder. Inte en jävel vet varför, men han är gone och ... Säg: "vad gör ni?"

Välkommen till en dynamisk fisktank/hexkräl!

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n296028 said:

Sauron tog ringen och vann. Det gick tusen år. Han styr fortfarande. Hegemonin är total. Alla har ett nummer, alla är slavar, bara i olika grad. Men han har infört ett slag meritokrati, man får pengar för att göra "bra" saker och kan köpa upp sig i samhället [så att man kan köra detta i ett xp-för-guld-spel].

Så en dag, säg tredje spelmötet, så dör Sauron. Puff, han bara försvinner mellan två sekunder. Inte en jävel vet varför, men han är gone och ...

Välkommen till en dynamisk fisktank/hexkräl.

Säg: "vad gör ni?"
Fan vad coolt! :D

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har SL:at vår Konflux-kampanj sen april 2008 och har nu inför sista delen börjat fundera på vad vi skall göra sen (även om det säkert är ett tag bort av olika anledningar). Spontant tänker jag att det är bra att bryta av det långa spelandet med några oneshots, men efter det är drömprojektet att dra igång Mutant År Noll där man börjar i respektive låda och jobbar sig fram generation för generation med zonkompendium tills man når UA-kampanjen...

Maktspel i form av en mängd konfliktskapande organisationer, strukturen i sönderfall kommer uftifrån maktspelet (som jag tänker skulle kunna bli ett intressant metaspel), de alternativa omgivningarna finns i städer med olika teman, förbjudna zoner med olika teman, enklaver och vildmark. De gruppinterna slitningarna kan kopplas till det övergripande maktspelet (det som i UA benämns "mutantfrågan").

Andra kampanjer som jag ser fram emot är (som nämnt ovan) Törnetronen och kampanjspelande i Coriolis (främst Ikonernas Nåd).

Oj vad avundsjuk jag är på alla som har tid att spela :)

Mogger

Hipsteranka
Ravens Purge är väl på ingång? Givetvis vill man spela Granströms senaste alster!

På min egen önskelista står:
• Ett WW2-hexcrawl, lite i stil med den klassiska T2000-kampanjen men betydligt mer sandlåda.
• Speltesta Neotech.
• Spela maffia-maktkamp i den fiktiva staden New Amsterdam i ett pseudoamerikanskt pseudo-New York.
• Spela Lady Blackbird.

Jag lär inte göra något av det inom överskådlig framtid... :)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n296031 said:
Fan vad coolt! :D
Tack! Just nu är jag ett spelmöte in i att spelleda SKT, men jag är väldigt sugen på att göra det här till en DnD5-kampanj när (om) vi har spelat igenom SKT om ett år eller så. Får se om jag fortfarande gillar DnD5 då, jag tröttnade på DnD3 när vi nådde level sex-sju i den första och enda kampanjen jag körde, så jag är rädd för att jag kommer att tappa lusten för även DnD5. Jag är en Drakar-och-Demoner-person i grund och botten, är jag rädd för.

(Om jag flyttar till Lund igen ska du få vara med i den här kampanjen om du vill :))

Jag inser/anser att den här kampanjen måste säljas in på rätt sätt för att inte skapa besvikelse eller en känsla av att ha blivit lurade hos spelarna. Man ska nog säga från början att det kommer en stor twist i kampanjen eller kanske säga att det är en öppen kampanj men att de första mötena kommer att rälsas. Typ.

PS. Min tanke var att ha med miljöförstöring och anti-kapitalism som viktiga teman.

Ram

Skev
ceruleanfive;n296019 said:
En tanke är ju att inte alls försöka toppa det. Känner du press och inspirationsbrist kanske det är bättre att bryta av med något helt annorlunda? Kanske rentav ett annat system, någon vända?
ceruleanfive;n296019 said:
Well, vi spelar inte direkt med ett system... Vi tar något system när vi skall slåss (sker ganska sällan) och karaktärer har siffersatta kunskaper men utöver det är det systemlöst och vi orkar inte direkt förhålla oss till något heller. Vi är en grupp ganska gamla, lata medelålders män... :)

Jag är helt öppen för vad som helst annat dock. Det som lockat mest just nu är att spela köket/kammardelarna på ett jättegods till exempel.

Toppa för mig betyder att det skall vara lika eller mer awesome som förra kampanjen. :)

Ram

Skev
Genesis;n296021 said:
Du ska spela högkonceptig scifi där rollpersonerna spelar ett nischat punkband som försöker att slå igenom i galaxen, men bara får en massa konstiga spelningar på udda ställen. Slitningar inom bandet, folk som försöker att utnyttja dem och lura dem på pengar, påiga groupies och läskiga stalkers, skumma nattklubbsägare, olagliga sidogig men vafan man måste ju äta, revolutionära spelningar på nazistplaneter, spejsade festivaler med dåliga säkerhetsrutiner på livsfarliga ställen, sex, knark och rock n' roll. Allt självklart till soundtracket av [ditt favoritelektropunkmetalband].
Sjukt bra skit! Tack så mycket!

Ram

Skev
Skarpskytten;n296028 said:

Sauron tog ringen och vann. Det gick tusen år. Han styr fortfarande. Hegemonin är total. Alla har ett nummer, alla är slavar, bara i olika grad. Men han har infört ett slag meritokrati, man får pengar för att göra "bra" saker och kan köpa upp sig i samhället [så att man kan köra detta i ett xp-för-guld-spel].

Så en dag, säg tredje spelmötet, så dör Sauron. Puff, han bara försvinner mellan två sekunder. Inte en jävel vet varför, men han är gone och ...

Välkommen till en dynamisk fisktank/hexkräl.

Säg: "vad gör ni?"
Riktigt häftigt! Mycket Dark side Star wars-vibbar i den!

Ram

Skev
Nu har jag landat I mina tankar.

Settingen kommer att vara ett stort ”hus” på en planet/planetkonstellation långt ute i rymden. Huset kommer att representera någon sorts mix av ambassad, handelshus och någon droppe japanskt provinshuvudstadsfort. Hårt kopplat till en allians/gruppering/hemvärld men med egen agenda och frihet att agera. Spelarna är mellantjänare husets tjänsteskara.
Husets struktur är en intressant historia och är till förhållandevis stor del ankrad i husets kultur. Man skall inte dra dessa till absurdum, verkligheten är en annan men den kulturella strukturen påbjuder att det skall fungera i den här riktningen. Det leds av ett överhuvud som är en uttalad diplomat, på alla sätt husets skinande ansikte utåt. Hela personen utstrålar god vilja och stabilitet. Den här personen spelar ett socialt spel där man via festligheter, personliga möten och ceremonier upprätthåller statens rykte. Under denne finns två andra roller som representerar affärsmässighet och analys. Den affärsmässiga personen har vyn att man i alla förhandlingar skall få ut så mycket som möjligt ur diskussionen. Den analytiska har rollen att påpeka risker och att hålla en mer etisk vy på densamma. Därtill finns tre personer av mycket extra intresse. Överhuvudets två barn samt en utstationerad son till en högre ämbetsman. Överhuvudets son är en ytterst formell man som har siktet inställt på att bli nästa Överhuvud i detta eller ett annat Hus. Han kommer att degenereras under kommande skeenden. Överhuvudets dotter är en överintelligent upprorisk individ med starka drag av ADHD och Autism. Hon är just nu i en rebellisk fas och ger sin far gråa hår men kommer att växa och förändras under kommande skeenden. Ämbetsmannens son är en mycket kluven ung man. Han är egentligen inte manipulativ men hans beteende är mycket baserat på dagsform. Han krossas under vikten av sitt arv och vissa dagar förmår han bära det och andra dagar kan han drabbas av apati eller rent av vrede.

Utöver dessa består huset av ett tjugotal handelsmän som representerar handelshus i gruppen. Dessa arrangerar affärer för sitt eget handelshus och är i vissa delar frikopplade från Huset. Dessa kommer att profileras efter behov. Generellt sett ytterst drivna individer som handplockats till dessa uppdrag då kulturen bjuder att de inte får ha med sig ens en enda person som stab.

Därutöver finns tre säkerhetorienterade delar. Husförsvaret är fyrtio personer starkt och sköter Husets försvar. Huset är otroligt hårt befäst, även om det inte syns alls på utsidan, och har en enorm defensiv eldkraft och bepansring. Sedan finns det fyra personer som framför Husets Mechar. Dessa mechar är otroligt kraftfulla stridsfordon, jämförbara i stridskraft med ett kompani soldater eller ett större stridsvagnsregemente. Därtill har varje av de prominenta personerna en livvakt. Dessa är augmenterade personer med stor hand-to-hand-stridsförmåga men som av kutymen inte tillåts bära vapen. Både livvakterna, mechförarna, husförsvarets högsta befäl och ett par av de lägre är personer som av olika anledningar håller en sorts hjältestatus.

Vidare så finns i huset ett femtiotal individer som i en hierarki arbetar med administrativt stöd samt ett tiotal som arbetar med internt lager och logistik. Det finns även en avdelning på ett tjugotal individer som arbetar med att realisera marknadsföringsaktiviteter. Sist men inte minst finns housekeeping, ungefär två hundra personer som ser till att den dagliga verksamheten fungerar. Ett komplett femstjärnigt kök, lyxhotellstandard på relevanta nivåer och dagsdrift på lägre, tvätt, skrädderi, tjänare och servitörer, receptionspersonal och allt annat som behövs för att driva Husets enorma interna motor.

Jag tänker mig tre faser.
Fas 1: Livet som det är. Karaktärsskapade och introduktion till kulturen och huset. Fokus på att förstå att kulturen premierar folk som är framåt men stampar hårt på dem som misslyckas. Bygga relationer och introducera husets relevanta personer. Spelarna påbörjar sin resa genom hierarkin. Fasen avslutas med en av Husets enorma fester där ett antal mindre incidenter sker vilket sedan följs av att ett antal bud anländer till ett antal av gästerna som i hast avlägsnar sig. Ute i omgivningarna sker ett antal explosioner och diverse tumult. Överhuvudet tar till orda och meddelar ”Mina ärade gäster, ett intergalaktiskt krig har utbrutit”.

Fas 2: Förvirring. Många saker händer på en gång. Ett antal dignitärer från främmande makter som befunnit sig på festen får erbjudanden om att stanna i huset med viss tydlighet att det kommer att bli så vare sig de vill eller inte. Vissa accepterar med glädje, andra utan glädje. Alla former av kommunikation är brutna. Huset låses och under ett par veckors tid vet man ingenting om vad som sker utanför förutom att det är fullt krig i omgivningen. Mängder med stridsfordon och grupper strider i närområdet. Huset träffas vid flera tillfällen av eldgivning, men inga direkta skador uppstår. Efter en tid flyttar alla stridigheter till andra delar av området. Några försök görs att ta reda på mer om vad som sker men de drivs tillbaka till huset av stridande trupper. Huset har dock inga förluster. De olika viljorna i huset blir tydliga över tiden som går. Överhuvudet håller hårt på sin roll och form genom att sprida Husets storhets ord i allt som sker, allt medan förråd börjar tryta. Karaktärerna får möjlighet att visa sig driftiga och lösningsorienterade samt bygga nya relationer och eventuellt börja välja eller se de sidor som finns i Huset. Just som situationen börjar bli ansträngd anländer emissarier från två andra mäktiga grupperingar till Huset.

Fas 3: Spelet. Nu börjar det stora spelet. Även emissarierna som kommer har ingen färsk information om världen utanför. Det visar sig att en felaktig aktion från en flottofficer från den gruppering som Huset tillhör har råkat tända en universell brand. Ett tiotal stora grupperingar har hamnat i ett universellt krig med varandra baserat på gamla slitningar och mer nyliga oförrätter. Alla på denna planet har agerat på ofullständig information och resultatet har blivit ett fullskaligt krig. I nuläget strider de tre grupperingarna med starkast militär representation här öppet med varandra, oklart stöttade av ytterligare fyra i olika otydliga allianser. Husets militära representation med de fyra Mecharna gör dem till en stor men fåtalig makt i detta lokala spel, inte störst men en maktfaktor. Överhuvudet vet inte var den egna grupperingen står i konflikten. I ljuset av situationen fattar treenigheten tillsammans med höga representanter i två av de andra konstellationerna ett mycket speciellt beslut. Genom diplomati och hot om militärt ställningstagande så bestämmer man att försörjningslinjer in i staden skall hållas fria och att diplomati och politik skall fortsätta som vanligt. Kriget är en bisak i Husets och dess omgivande kontakters arbete, även när det bokstavligen sker på Husets tröskel. På gatan är det krig, men inne är livet som vanligt. Överhuvudets dotter finner detta vansinnigt och startar i hemlighet en egen plan att samla information. Överhuvudets son börjar även han i tysthet söka efter allierade och planerar att ta makten från sin far. Dignitärens son påbörjar tillsammans med ett par av handelsmännen ett arbete med att ta kontroll över stadens försörjningskedjor. Fester arrangeras flera gånger i veckan runt om i staden för att visa alla att allt är som vanligt. Allt prat om kriget är strängt förbjudet och bestraffas hårt under dessa fester. Men under alla ytor bubblar rykten, överenskommelser, svarthandel, lönnmord och sabotage. Inget får någonsin kopplas till Huset. Överhuvudet står över all misstanke och ansikte är allt. Alla förväntas leva sitt liv som vanligt. Gå och handla, gör ditt jobb, gå på krogen, gå till gymmet, boka ett band till festen, skaffa fram paasfilé till festen och det finaste sang att dricka. Skrapa kanske lite på ytan om vad som händer och se till att inte bli påkommen eller dödad. Skydda och tjäna Huset.

Bomber:
En Mech-förare blir mördad.
Huset utsätts för ett jättelikt angrepp och ungefär en tredjedel av det förstörs. Några viktiga eller omtyckta biroller dödas.
Överhuvudets dotter får reda på mer information från rymden utanför. Hemplaneten är förstörd och bara ett tiotal arker och ungefär halva rymdflottan finns kvar av civilisationen.
Överhuvudet dör.
En av de andra fraktionerna har aktiverat ett domedagsvapen på planeten.

Detta triggades väldigt mycket av Genesis post om space-punk-bandet och en del av tempot i Skarpskyttens post. Punkbandet skall helt klart spela på en av källarfesterna i Huset.