Nekromanti Kreativa Kitklubben Oktober 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom Max Raven, som startade klubben, inte skapat den utlovade oktobertråden (vi skulle ju gå över till månatligt format nu) så gör jag det åt honom.

Det nedan är en lätt redigerad version av Max' original-trådstart:

------

Välkommen till WRNUs kit-klubb (informellt the People's Popular Plamo Party Front)!

I denna tråd snackar vi och postar bilder på kits (byggsatser). Det uppskattas om man lägger upp foton i ett externt galleri (t.ex. Google Photos eller Flickr) och länkar till det istället för att lägga upp jättestora bilder på forumet; när det blir många bilder blir tråden lätt både trögladdad och svåröverskådlig.

Flera av oss fokuserar på plamo, d v s kits på (mest) robotar med huvudsakligen japanskt ursprung, men andra bidrag är välkomna.

Vad behöver man?

För plamo behöver man inte supermycket:
1) En kit man ska sätta ihop (Max har mest beställt från hlj.com men det finns gott om andra affärer)
2) En vass kniv eller skalpell
3) Lite problemlösningsförmåga/möjlighet att följa instruktioner på annat språk
4) Beroende på vad man ska fixa så behöver man utöver det lim.​

Saker man kanske vill ha utöver det:
5) En avbitare eller nagelsax för att klippa loss delarna ur en sprue* - minskar tiden man ägnar åt att få loss modellen.
6) Fil/sandpapper för att minska ful deformering från klippning och snygga till delar**
7) Färg för att snygga till modellen eller ersätta klistermärken - akryl och den andra, ej vattenlösliga, sorten ska fungera lika bra, men kombinera INTE dessa. Det finns även Gundam Markers - skaffa marker removal i så fall.​

Encyklopedi
  • Plamo - modellkit. Används för att referera till det mesta och är ett japanskt låneord av typisk sort ("Pla"stic+"Mo"del = Plamo/puramo [ ??? ])
  • Skala - Skrivs som 1/x. Som exempel: Macross-kits har bland annat skalorna 1/72, 1/100 och 1/8000, Gundam-kits ligger på 1/144, 1/100 och 1/60. I skala 1/72 blir en Macross-Valkyrie (12,68 m hög) strax under 18 cm.
  • Injection kit - formsprutad kit som är lite annorlunda jämfört med standard plast-former.
  • Grade - Används mest om Bandai-kits och refererar till detaljnivå. Sorterna är High Grade (1/144) ("bättre än standard men lite dyrare", kostar runt 100 SEK), Master Grade (1/100, runt 250-500 kronor som regel men med mycket mer detaljer), Perfect Grade (1/60, creme de la creme och kostar över 1000kr). Real Grade (1/144) är en ny typ mellan High Grade och Master Grade som lånar innovationer från Master och Perfect-kits och ligger mellan HG och MG i pris.
Övrig information
  • Serier - Vi kommer referera till en del olika serier. Evangelion, Macross, Gundam, Five Star Stories, Bubblegum Crisis och Patlabor lär komma upp.
  • Tillverkare - av dessa är några Bandai, Hasegawa och Wave - det finns fler och olika åsikter om de olika.
Säg till om jag missat något så uppdaterar jag efterhand. Det här är mer menad som en snabb sammanfattning.

*inte det svenska ordet
** Max testar för närvarande P800 (grövre) till P2000 fastlimmat på träspatlar, fungerar ganska bra

krank

Igår blev jag klar med min Kotobukiya Frame Arms #004. Det är alltså en robot som inte hör till någon serie eller så, utan är skapad mest för att vara snygg i sig själv.

[BILDER]

Jag är rätt nöjd. Kvaliteten är högre än den råtaffliga Motoslaven jag byggde, men något lägre än de bättre Evorna och Gundamprylar jag byggt. Helt OK, kanske inte helt värda priset - Hyakurin jag byggde, som är i lite mindre skala men högre generell kvalitet, kostade c:a £12, Kobobukiyan kostade omkring £25. Min favorit-Eva, 00:an, kostade £20 och var både betydligt större och roligare att bygga.

KFA'n har okej rörlighet och posebarhet. Delarna ramlar lätt av, så man får vara försiktig.

Sammantaget, kommer jag att köpa fler av Kotobukiyas Frame Arms-serie? Kanske. Om jag ska köpa kits men inte hittar något bättre, absolut. Nu är jag ju i princip ikapp med mitt Macrosstittande, så jag har "låst upp" ett gäng kits jag borde kunna köpa. Jag försöker ju fokusera på mechas från serier jag sett. Jag ska nog också göra ett nytt försök i slutet av månaden att köpa den där Tachikoman från GitS som fastnade i posten senast. Så det dröjer nog innan det blir mer från Kotobukiya för min del.

Max Raven

T12-kultist
Hittade ett möjligen bättre sätt att få bort stressmärken i plasten:

Verkar snabbare och enklare än sandpapper i de flesta fall.

Är fortfarande fast på Hyakurin, tyvärr. Fastnade på grund av målning - den via färg jag hade på ett ställe fäste sig på högre plastdelar och rengöring av färgen smetade ut den... Inte så roligt. (Sedan är jag trött på grund av skiftjobb och annat jox som lägger sig ivägen, men det är en annan sak)

krank

Mitt nästa projekt är en sån här. Hade du typ en sån liggandes också, eller?

Jag har inga problem med att vänta; de närmaste veckorna kommer att vara väldigt hektiska ändå.

Max Raven

T12-kultist
krank;n202099 said:
Mitt nästa projekt är en sån här. Hade du typ en sån liggandes också, eller?

Jag har inga problem med att vänta; de närmaste veckorna kommer att vara väldigt hektiska ändå.
Stämmer - har också en sådan. Ska försöka ta tag i mig själv och göra klart Hyakuri så snart som möjligt så kan vi sätta igång med den. <.<;;

krank

Max Raven;n202233 said:
Stämmer - har också en sådan. Ska försöka ta tag i mig själv och göra klart Hyakuri så snart som möjligt så kan vi sätta igång med den. <.<;;

Ingen brådska som sagt. Kan inte garantera att jag kan bygga något alls egentligen innan v42 ungefär.