Rickard
Urverk speldesign
Jag kan inte säga att jag har tröttnat på problemlösning som förekommer traditionellt rollspel, men jag föredrar faktiskt kreativ utmaning. En kreativ utmaning innebär att spelarna får hitta på saker för att ta sig förbi de hinder som eventuellt uppstår. Den kreativa utmaningen ligger inte i vad rollpersonen kan, utan vad denna kan åstadkomma. Att slå ett slag för att se vad rollpersonen kan är inte en kreativ utmaning, men däremot göra tolkningar av vad slaget kan innebära eller utöka vad rollpersonens resurser kan användas till är kreativa utmaningar.
Det viktiga i denna tråd är inte hur man skapar system för att hjälpa spelarna till att komma på kreativa lösningar, vare sig det är via färdigheter, särdrag och/eller poäng. Tråden handlar om att definiera vad som är vad.
Beskrivande system
Här kan jag klassa saker som Fireborn, Fate, och Nyx, där systemet låter spelaren försöka komma på en beskrivande handling. Här handlar det om system där man förklarar hur tärningsslaget sker och vad detta innebär utöver vad det får för direkt resultat. Även Feng Shui tillhör denna variant..
Det finns dock en annan del som finns i beskrivande systemet som Feng Shui också tillhör, nämligen det samskapande. Där hjälper systemet (och i viss mån spelledarstil, vill medges) till så att alla får beskriva miljöer och hitta på personer för att lösa de problem som förekommer.
Det är det här som jag har antagit att folk har menat som narrativa spel - och då menar jag inte på något sätt det narrativa som förknippas med Forge.
Jag vill dessutom göra skillnad på saker som ger stöd åt beskrivandet och saker som lockar fram beskrivandet. Att locka med större chans att lyckas om spelaren beskriver en handling (likt Exalted) tycker inte jag har något att göra med beskrivande system, då det bara är en rest i tänkandet att man ska få XP för exempelvis gott rollspelande. Den kreativa lösningen ska vara en belöning i sig.
Berättande system
I denna kategori förekommer spel som Univeralis, Polaris, Primetime Adventures, där systemet tillåter att alla deltagare får påverka handlingen i berättelsen i riktningar som ingen annan av deltagarna kan ha tänkt på. Det här har en annan del av det samskapandet, då man även skapar relationer, intriger och bakgrundplotter tillsammans. Kategorin går även under benämningen "samberättande".
/Han som hoppas att folk förstår termen "kreativa utmaningar" (se andra meningen annars)
Det viktiga i denna tråd är inte hur man skapar system för att hjälpa spelarna till att komma på kreativa lösningar, vare sig det är via färdigheter, särdrag och/eller poäng. Tråden handlar om att definiera vad som är vad.
Beskrivande system
Här kan jag klassa saker som Fireborn, Fate, och Nyx, där systemet låter spelaren försöka komma på en beskrivande handling. Här handlar det om system där man förklarar hur tärningsslaget sker och vad detta innebär utöver vad det får för direkt resultat. Även Feng Shui tillhör denna variant..
Det finns dock en annan del som finns i beskrivande systemet som Feng Shui också tillhör, nämligen det samskapande. Där hjälper systemet (och i viss mån spelledarstil, vill medges) till så att alla får beskriva miljöer och hitta på personer för att lösa de problem som förekommer.
Det är det här som jag har antagit att folk har menat som narrativa spel - och då menar jag inte på något sätt det narrativa som förknippas med Forge.
Jag vill dessutom göra skillnad på saker som ger stöd åt beskrivandet och saker som lockar fram beskrivandet. Att locka med större chans att lyckas om spelaren beskriver en handling (likt Exalted) tycker inte jag har något att göra med beskrivande system, då det bara är en rest i tänkandet att man ska få XP för exempelvis gott rollspelande. Den kreativa lösningen ska vara en belöning i sig.
Berättande system
I denna kategori förekommer spel som Univeralis, Polaris, Primetime Adventures, där systemet tillåter att alla deltagare får påverka handlingen i berättelsen i riktningar som ingen annan av deltagarna kan ha tänkt på. Det här har en annan del av det samskapandet, då man även skapar relationer, intriger och bakgrundplotter tillsammans. Kategorin går även under benämningen "samberättande".
/Han som hoppas att folk förstår termen "kreativa utmaningar" (se andra meningen annars)