Nekromanti Kreativt Skrivande - Möten i den Förbjudna Zonen

slanfan

Hero
Subliminal förvirring
När Man rör sig genom stora ruiner så riskerar man att drabbas av forntida marknadsföring. Mången Zonfarare har drivits till vansinnets rand när produkterna hen plötsligt bara måste äga varken går att finna eller ens är allmänt kända.

En Rymdhiss
Ja.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Älskar reklamgrejen, men rymdhissen gjorde mig riktigt intresserad (konstigt hur ett så kort inlägg kan få en att sitta och läsa på om ett ämne i flera timmar =) och det är något jag verkligen vill spinna vidare på!

Eftersom man antagligen inte kan stoppa in hur många rymdhissar som helst så tänker jag att man nog gärna vill suga ut så mycket som möjligt ur en om man ändå ska stoppa in den, så det leder mig till att det är tre områden att fundera över:

1 Hissanläggningen på marken
Hur kan ankarpunkten se ut?

2 Resan upp
Ett japanskt bolag har pratat om att de hoppas kunna bygga en hiss där resan till toppen "bara" tar en dryg vecka. Hur kan en sådan resa gå till? Är hissen rena rama hotellet eller fryser de ner folk?

3 Slottet i skyn
Vad väntar på våra kära äventyrare när de kommer till toppen?

slanfan

Hero
Rymdhissen används förmodligen till av och pålastning för interplanetära resor. Så något hamnliknande är gissningsvis vad man hittar där uppe. Men mer behövs ju.

Forskning som är för farlig för planetytan: Virus och liknande. Lämpligt att ta med ner och köra en ny katastrof med...

Forskning i 0 G: Kanske olika former av grödor och liknande som har anpassats till rymden i slutna kretslopp.

Något att slåss mot: Tråkigt nog skulle jag sätta robotar i rymdstationen. Men kanske Mutanter med extrema varianter av Hibernera och Resistens kan ligga infrusna och vänta på inkräktare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har tillbringat en hel del tid med att läsa på om rymdhissar och fundera vidare och jag tror att man lätta kan skriva ett helt kapitel bara om vad man kan träffa på när man väl kommer ut i rymden =)

Man ska inte glömma bort växtexperimenten om man letar efter monster och sånt. Vi har ju flera exempel på intelligenta växter som ställer till problem som exempelvis "Little Shop of Horrors" och "Day of the Triffids". Om man sedan kombinerar intelligenta växter och cybernetik kan det ju bli riktigt roligt =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skriv gärna fler "Möten i den Förbjudna Zonen"

Tack för alla fantastiska idéer så här långt, men jag hoppas att det finns ännu några fler där ute!

Min förhoppning är att så småningom sätta ihop en pdf med möten, platser och händelser baserade på idéer och tips från den här tråden.

Kom ihåg: det finns inget fel här, är det kul får det vara med!

Laowai

Hero
Rymdhamster said:
Man ska inte glömma bort växtexperimenten om man letar efter monster och sånt. [snip] Om man sedan kombinerar intelligenta växter och cybernetik kan det ju bli riktigt roligt =)
http://www.youtube.com/watch?v=IoIrzenPZ74 Mass Effect 3 slutet, från typ 3:50 och framåt. De där cybernetiska löven.
Tror att MIT gjort något liknande (googlar) http://web.mit.edu/newsoffice/2011/artificial-leaf-0930.html Där har vi det.

Alltså, du har en stor skog, ovanför ett underjordiskt komplex. Skogen är i själva verket inte en riktig skog, utan ett självunderhållande, självuppbyggande och självexpanderande kraftverk.

Kraftverket ger ström till basen under, och innan katastrofen var allt toppen, men strålningen har påverkat träden. De är inte längre bara gröna solpaneler.

Rotsystemet (som förslagsvis då sitter ihop i ett stort system, á la rotskott) har trängt in i basen, och trängt in i databaserna.

Grenarna, som på vanliga träd kanske kan kännas som att de sträcker sig efter vandrare i natten, gör det synbart på dessa träd. Tunna, glittrande filament viftar i vinden som känselspröt, letande efter mjukt kött och varmt blod, och framförallt, ny information att absorbera.

ktccd

Veteran
Fina grejer här, så nu vill jag bidra lite :gremlaugh:.

Det mulnar på morgnen när gruppen gör sig redo att fortsätta in i zonen. Regnet hänger i luften och insekter och liknande försvinner strax innan det börjar dugga.

Det som började som ett lätt duggregn byts snart ut mot ett ruskigt ösregn som skymmer sikten bara några meter bort och bedövar alla ljud utom regnet. Gruppen måste nästan skrika sig hesa för att höra varandra.

Bara någon minut in i regnet så börjar spelarna känna att det kliar som om myror klättrar på dem. Obehaget tilltar alltmer tills det står klart för spelarna att det inte är rent vatten som regnar ner, utan något mer frätande. Om de inte tar skydd så är regnet nog för att fräta ner de flesta klädesplagg och orsaka någon 1T# skada (SL bör anpassa efter eget smak och tycke) samt exakt hur utrustningen påverkas. Har de inte skyddat sitt krut så är det förstås förstört efter ett tag, etc.

Och detta kan hända upprepade gånger, håll bara vädret mulet och grått. Låt dem få någon varning, eller varför inte slå passande färdigheter för att märka när det snart ska regna? Andra som bor i zonen kanske kan byta paraplyn eller kläder som tål regnet, mot dyra priser och tjänster? Massor med skoj, med storm och skumma väder :gremlaugh:.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skitbra! Väldigt stämningsfullt och väder är så underutnyttjat att det inte är sant (i alla fall av mig!). Skitkul att det poppar upp lite nya inlägg i den här tråden (även om jag skamlöst promotar den vid varje tillfälle jag får =) och jag tar tacksamt emot ännu fler om folk sitter på idéer!

Mitt lilla mutantprojekt har börjat ta form på allvar så jag vågar nog nästan garantera att det kommer bli något smaskigt av allt som skrivs i den här tråden!

Zorbeltuss

Hero
I början är det bara små buskar och lite ganagare, kanske en och annan insekt som flyger runt, längre bort ser man vad som verkar vara en veritabel och välmående skog, men alla växter saknar löv, går de vidare in mot "skogen" ser det mer ut som en djungel, med allt som hör en jungel till ranker, tjocka grenverk mystiska frukter, blommor och ett enormt djurliv, men den mystiska lövlösheten är kvar, om någon äter frukterna är de mer oljiga än söta och ger en något metallisk eftersmak.

Förutom vissa mindre rovdjur och parasiter verkar det inte vara något som vill äta rollpersonerna men även dessa verkar ganska ointresserade och det verkar inte finnas några köttätande växter vilket om någon kan botanik tyder på att växterna får ut all sin näring från marken vilket kan te sig väldigt underligt.

Har någon kollat efter strålning dock har de troligtvis inte närmat sig området då det är skarpt radioaktivt.
De som inte har ätit frukterna av de som närmat sig blir också troligtvis starkt strålingssjuka men frukterna innehåller det motstånd mot strålning som växterna utveklat och även djuren har börjat ta upp detta ifall någon äter dem.

Sanningen är nämligen den att växterna förutom att ha motstånd mot strålning lever på sönderfallsprodukterna från en atombomb som inte smällt.

/Zorbeltuss