Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Hur många sådana krig kan du räkna upp?Problemet är också att västvärlden ofta för "krig för att införa demokrati"
Jag kan räkna upp två: andra världskriget och eventuellt Irak-kriget 2003.
Hur många sådana krig kan du räkna upp?Problemet är också att västvärlden ofta för "krig för att införa demokrati"
Det vanliga är väl krig startade av andra länder för att införa diktatur. Som andra världskriget om man räknar från första september, inte tredje.Mekanurg said:Hur många sådana krig kan du räkna upp?Problemet är också att västvärlden ofta för "krig för att införa demokrati"
Du har givetvis rätt i sak. Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Roosevelt och Churchill hade krigsmålen att störta fascism och militarism och se till att Italien, Tyskland och Japan blev "ofarliga" demokratiska stater. Exempel: Under ockupationen av Tyskland och Japan var de västallierade var snabba på banan med att köra demokratiska val på lokal nivå.Arfert said:Det vanliga är väl krig startade av andra länder för att införa diktatur. Som andra världskriget om man räknar från första september, inte tredje.Mekanurg said:Hur många sådana krig kan du räkna upp?Problemet är också att västvärlden ofta för "krig för att införa demokrati"
Den amerikanska invasionen av Panamá 1989 kanske också kan räknas hit. Länk >>>Mekanurg said:Hur många sådana krig kan du räkna upp?Problemet är också att västvärlden ofta för "krig för att införa demokrati"
Jo, så sades det. Militären hade gjort en blodig kupp. Det rådde inre oordning.Arfert said:Var inte syftet (det man sa i alla fall) att rädda amerikanska studebter som satt fast på nåt campus?
Möjligt, fast amerikanska krigsmål har ju en förmåga att ändra sig med tiden. Tänk bara på jakten på massförstörelsevapnen i Irak som, när de senare inte visade sig finnas, fick se sig bli omsprungen av idéerna att det skulle införas demokrati i landet samt att Saddam Hussein var elak.Arfert said:Var inte syftet (det man sa i alla fall) att rädda amerikanska studebter som satt fast på nåt campus?
Nej, de hade krigsmålen att skydda sina hegemoniska koloniala imperier, och sina territoriella anspråk i världen. Att försvara fred och demokrati var mycket sekundärt, om ens en verklig ambition whatsoever, och inte bara spel för gallerierna.Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Roosevelt och Churchill hade krigsmålen att störta fascism och militarism och se till att Italien, Tyskland och Japan blev "ofarliga" demokratiska stater.
Öh, va?Ymir said:Syftet för Eight Nations Alliance var, supposedly, att rädda sina medborgare som satt fast i Beijing. Och se vad man sen gjorde av det hela...
det ironiska med hela den historien är att jänkarna och japanerna då var de -minst- delaktiga i massakrern...
Jag tror det stämmer endast i fallet Storbritannien. USA däremot hade inte något imperium att försvara och var innan kriget inte på långa vägar den stormakt det blev efteråt.Ymir said:Nej, de hade krigsmålen att skydda sina hegemoniska koloniala imperier, och sina territoriella anspråk i världen. Att försvara fred och demokrati var mycket sekundärt, om ens en verklig ambition whatsoever, och inte bara spel för gallerierna.Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Roosevelt och Churchill hade krigsmålen att störta fascism och militarism och se till att Italien, Tyskland och Japan blev "ofarliga" demokratiska stater.
Storbritannien och Frankrike gick in i andra världskriget därför att Tyskland hade börjat rita om Europas karta med våld. Det hade inget med kolonialism att göra. Hotet var nära och extremt allvarligt. Hitler hade ju talat klarspråk.Ymir said:Nej, de hade krigsmålen att skydda sina hegemoniska koloniala imperier, och sina territoriella anspråk i världen. Att försvara fred och demokrati var mycket sekundärt, om ens en verklig ambition whatsoever, och inte bara spel för gallerierna.Jag uttryckte mig inte tydligt nog. Roosevelt och Churchill hade krigsmålen att störta fascism och militarism och se till att Italien, Tyskland och Japan blev "ofarliga" demokratiska stater.
Jodå, och jag tror att vi andra också håller med dig. Grenada-invasionen blev t.o.m. hårt kritiserad av Thatcher.Ymir said:Jag erkänner att det där kanske varlite väl löst kopplat till resten av diskussionen
Men jag menade alltså, att man ska skydda sina egna medborgare har använts som ursäkt för övergrepp på tredje världen since waaay back. Parallellen blev bara så slående att jag fick lust att påpeka den.
Boxarupproret år 1900.Arfert said:Öh, va?Ymir said:Syftet för Eight Nations Alliance var, supposedly, att rädda sina medborgare som satt fast i Beijing. Och se vad man sen gjorde av det hela...
det ironiska med hela den historien är att jänkarna och japanerna då var de -minst- delaktiga i massakrern...