Nekromanti Krig !!!!!!!

litleme

Warrior
jag ska starta krig och jag vill ha lite hjälp med vad jag ska tänka på =)...... och kom nu inte och säg att man inte ska starta ett nytt krig för det tänker jag göra ändå =)

här är upp laget jag har tänkt mig :

Thism är sura för att Leram har ett eget land och inte dom (hur kan sånna förädare ha ett land, om än bergit och ogästvanligt, och inte vi)
dom beger sig till länderna på asharia halvön och begär att dom ska förklara sunari skogen som alvenas land. till svar får dom något som liknar ett gapskertt eller nåt liknande och dom hetlevrade alverna gör det förhastade beslutet att förklara krig. nu finns det ingen återvändå så alverna beger sig hemmåt och börgar rusta armen. dvärgarna kan utgöra ett hot när det blir krig så alverna måste aliera sig med dom igän . detta sker med hjälp av dvärgarnas girighet på så sätt at alverna hjälper dvärgarna att köra bort mäniskorna från deras gruvor som dvärgarna ser som intrång på deras teritorium, i gewngäld bygger dvärgarna en jättedamm och dämmer upp järnforsen vilket leder till att hela asharien svälter. Asharien skiskar brev till sina alierade och kräver hjälp i form av millitära resurser och proviant så dom kan slå ner upprorsmakarna. slaget tar platts i sunari skogen (alvernas hemmaarena) och alverna och dvärgarna vinner slaget och mäniskorna måsste erkänna sig besegrade. Alverna gör ett av sina löjligt höga fredas avtal och dvärgarna får sina gruvor och dom kan ta tull för att släppa på vatten från dammen dom har bygt. Alverna får sin kära skog förklarad som sitt eget land =)

ge gärna kommentarer men bara seriösa är ni snälla =)

Storuggla

Champion
Om du nu måste...

...så har jag några synpunkter.

Dvärgarna bygger en jättedamm och spiller sitt folks blod i ett krig OCH blir med stor sannolikhet av med en hel del handel med människorna.
Och vad får de ut av det? En handfull gruvor. Tummen upp.
Om jag skulle vara dvärgkung skulle jag banne mig begära bra mycket mer än några sketna gruvor jag skulle kunna tagit hand om själv med lite möda. Låt dvärgarna begära mer av alverna. Träd till deras smedjor, tribut de första tvåhundra åren, vadsomhelst bara det uppväger den förlorade handeln och ger mer nytta än den möda de måste gå igenom.

Sen kan man ju dra paraleller mellan alvernas fredsfördrag och första världskrigets fredsfördrag. För hårda krav ger trubbel efter ett tag, vilket ger grogrund för ett nytt krig osv osv

Storuggla, lätt osammanhängande

Ziir

Veteran
Personligen tycker jag att det är idiotiskt att starta krig. Men om du verkligen vill så kan du ju alltid låta människorna hyra Tirakiska legoknektar. Något som din rollpersoner kjan förhindra.

Förresten vilken sida står de på? Är dina rp:er avlver, dvärgar eller människor?

Ett annat förslag är att din rp:er kanske har någon egenskap som den ena eller andra sidan vill köpa.

En kul grej kan vara att se hur dina rp:er klarar att vara med om ett regelrätt slag, innne i striden och kämpa för sitt liv.

När jag fått lite mer info skall jag försöka komma på lite fler ideer.

Tänk nu också på att ett krig är en stor grej och att du förmodligen kommer att få spela på det rästen av din karriär som eon-sl. Jag menar att ett krig förändrar så mycket, även efter att slagen är klara och den ena sidan står som vinnare. Båda sidorna måste bygga upp sina länder igen, både ekonomiskt och rent fysiskt.

litleme

Warrior
vi har en sanari alv(magiker) en ghor dvärg(tirakbaneman) en missla (som överlever för det mästa ..kan ju bero på att hon är sl smabo)(helare) och fantisk lönmördare (mäniska)

Krille

Super Moderator
Historia och samhällskunskap

"Thism är sura för att Leram har ett eget land och inte dom (hur kan sånna förädare ha ett land, om än bergit och ogästvanligt, och inte vi)"

Mycket enkelt: léaram har regelbunden kontakt med människor. Léaram bosatte sig i en avkrok med både människor och alver. När samexistensen plötsligt gick över till etnisk rensning på grund av en xenofob kung så slog alverna tillbaka, och "etnisk-rensade" tillbaka mer eller mindre. Resultatet blev ett Alarinn mer eller mindre avfolkat från människor och ett sjujävla jobbigt krig för sabrierna. När nästa regim tog över (efter en palatskupp) så slöt sabrierna fred, och i och med att Alarinn mer eller mindre var alviskt redan så avträdde de hela området i utbyte mot fred, så att oroligheterna inte skulle sprida sig till resten av riket och ge folket idéer om att kungen inte var den naturliga härskaren i riket.

Sunari har aldrig befunnit sig i en sådan situation. Sunari togs av alverna redan snortidigt i historien, långt innan det ashariska kynnet ens var uppfunnet. Inte heller har det förekommit några större kontakter mellan Sunari och omvärlden. Lim'alan vhic Sunariye är i princip den enda kontakten som finns mellan Thism/Sanari och omvärlden, och den är på handelsmässig basis. Sanari har heller inget intresse av att öppna diplomatiska kontakter hos omgivningen. Omgivningen har ingenting som sanari vill ha, och en diplomatisk kontakt skulle förmodligen bara skapa nyfikenhet om vad alverna sysslar med. Och det är det sista sanari vill i nuläget.

Sunari är alviskt, och enda orsaken till att alvernas suveränitet inte erkänns formellt är att alverna aldrig har haft skäl eller behov att kräva det. Om sanari skulle kräva det (observera att thism har ingenting att säga om saken - thism är bara sanaris motsvarighet till hitlerjugend och SA, och tro ingenting annat än att sanari håller i trådarna när det gäller utrikespolitiken) så skulle Sunari bli erkänt formellt av alla kringliggande länder.

Sen må thism tycka att léarams egna rike är hur mycket horn i sidan som helst. Det skiter sanari fullständigt i. Tvärtom anser sanari bara att det är bra - det tar bort uppmärksamheten från Sunari så att de kan fortsätta i fred med... vad de nu håller på med.

Och som sagt var, det är sanari som håller i trådarna. Inte thism.

LeJonklev

Swordsman
Okej jag vill inte klaga och så men skulle du kunna lägga till några bokstäver där så man hajar lite bättre?

LL

Förslag från min sida:

1, Gör en mer spelbar grupp som har bättre sammanhållning
2, Skippa din ide om ett krig mot asharierna, de kan inte försvara sig

Annat krig som kan funka:

Tirakerna i Kiaz ska ta över asharinahalvön och alverna och dvärgarna är i vägen. KRIG!!!

Damarien ska ta över asharianahalvön.

Jargien ska ha ett korståg mot soldarn.

Frågan är: Varför ska man ta över asharien? Jävla skitland ändå.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Historia och samhällskunskap

Hmm. Vad är sanaris hållhake på thism? Säg nu inte "kultur", jag har svårt att tro att ett så statiskt samhälle skulle överleva någon längre tid.

Skulle vara ett bra upplägg för ett inbördeskrig i Sunari - några thism genomskådar sanari och startar ett uppror för att göra sig fria...

/Henrik

Krille

Super Moderator
Re: Historia och samhällskunskap

"Vad är sanaris hållhake på thism?"

Tradition, politik och utpressning.

Ända sedan alverna kom till Mundana så har det alltid varit de visaste som har styrt. Inom den sanariska traditionen så har magikerna alltid ett försprång på vishetsskalan.

Sanari har dessutom spelat ut thisms hus mot varandra, och gör det fortfarande. Genom detta politiska spel så finns det inte särskilt mycket till enad front mot sanari, utan mest thism sinsemellan. Thism får gärna bråka sinsemellan, och sanari spelar gärna med för att upprätthålla illusionen.

Slutligen, skulle det krävas så har sanari gott om saker som kan användas för utpressning gentemot de respektive husen, och de är inte dummare än att de fortsätter att samla fakta.

Det finns liksom ett skäl till att sanari kallas "konspirationernas stam". Tänk dig sanari som en korsning mellan MJ12 och Bavarian Illuminati, ungedär.

Sabelkatten

Swordsman
Eller så antar du att befolkningen i länderna baseras på hur mycket mat som de kan producera istället för de uppf*ckade siffrorna i Munada/A&S, då blir det istället:

2, Skippa din ide om ett krig mot asharierna, de kan inte försvara sig

Det kommer bli ett "blitzkrieg" längs Järnforsen av alverna. De måste lyckas få Asharien på fallrepet innan Asharien hinner samla ihop en här som kan utföra en motoffensiv. Glöm jättedammen, Asharien kommer få nys om det alldeles för tidigt och börja kriga innan den är i närheten av att vara färdig.

Tirakerna i Kiaz ska ta över asharinahalvön och alverna och dvärgarna är i vägen. KRIG!!!

Röj, röj, röj - SPLATT! - ynk, ynk, ynk, springa hem till Kiaz. Tirakerna kommer nog orsaka en hel del ekonomiska förluster, men de har ingen chans att ta över några större landområden.

Damarien ska ta över asharianahalvön.
Jargien ska ha ett korståg mot soldarn.

Kommer nog samtidigt, de är ju trots allt mer-eller-mindre allierade. Jargien mot Drunok och sedan mot norra Asharien, Damarien mot Västmark och sedan mot Soldarn. Båda kommer att svära så det osar över sina försörjningslinjer.

För att få ett bättre läge att anfalla något annat, kanske? Både Soldarn och Sunari är ju bra mycket lättare att komma åt från Asharien än från något annat håll.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
OK!

Hoppas Bjorn läser det här. Då kanske vi får fler möjligheter att sätta dit de där sketna thism.../images/icons/devil.gif!

Och sedan kanske vi kan sätta in Miri som drottning av Sunari också, då har vi all makt! Tihihi, makt, makt, MAKT! (Alfonso får bok i huvudet så att han lungnar ner sig /images/icons/hairy.gif)

/Henrik

Ziir

Veteran
Det var inte det lättaste att komma på saker till den gruppen.

Tyvär kommer jag inte på något.

Erufailon

Swordsman
asharien e ett knasland

det mest spelade landet tror jag, och det mest tråkiga oxå, inget speciellt med det, jo så klart vi har sunari, det enda värda att använda i asharien!

alver rular, och dom har spetsiga öron enligt mig! så det så.

Helmgast
Krig

Nån anledning måste cirefalierna haft. Det borde inte vara så svårt att slå ut Ashariens försvar. Saken är dock att Thism inte vill TA ÖVER Asharien utan bara kräva sin suveränitet.

Annat tips: Cirefalierna anfaller både från Melorion och Caserion.

Eller: MÖRKRET ANFALLER!!!